zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Top-5 redenen van ontevreden klanten

8 augustus 2002 - Een gemiddeld bedrijf kent een klantverloop van 50 procent in 5 jaar tijd. De belangrijkste reden voor een klant om over te stappen naar een concurrent is ontevredenheid.

De kosten voor het werven van nieuwe klanten zijn vaak 5 tot 20 keer hoger dan de kosten voor het behouden van oude klanten. Klantbehoud loont dus en klanttevredenheid is een manier om dat te bereiken. Klanttevredenheidsonderzoek kan daarbij behulpzaam zijn.



Top-5 ontevredenheid
De vijf belangrijkste oorzaken waardoor een klant ontvreden raakt:

1. Hij hoort nooit (of zelden) iets van u
2. Hij is ontgoocheld door uw producten (en zegt het niet)
3. Hij is vatbaar voor een (nieuwe) aankoop
4. Hij ontdekt dat u meer doet voor de anderen
5. Hij ontving de verwachte service niet

Onderzoek niet alle klanten
Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat het beter is om continu klanttevredenheidsonderzoek te doen bij een kleine groep klanten dan eenmalig een grootschalig onderzoek onder al uw klanten. Een eenmalig onderzoek kan een verkeerde momentopname zijn en gaat doorgaans niet diep genoeg om de echte drijfveren van uw klanten te ontdekken.


Bron: De Zaak
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10