zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Elf bouwstenen voor een effectieve word of mouth-campagne

10 oktober 2008 - Hoe zorgt u ervoor dat uw word of mouth-campagne het meeste effect bereikt? Waar moet u op letten als u wilt dat mensen over uw product praten? Willem Sodderland van Buzzer verzamelde elf inzichten over word of mouth en geeft praktische handvaten op Marketing Online.


1. Besef dat word of mouth een natuurlijk proces is


Mensen wisselen sinds het begin der tijden informatie uit en praten over ervaringen. Word of mouth-marketing ondersteunt en versterkt dit. 

2. Zorg voor een praatwaardige ervaring en ‘behind the scenes’ info

Geef mensen een product in handen en eerlijke ‘behind the scenes’ achtergronden, en ze maken hun eigen relevante, boeiende verhalen die ze vanzelf doorvertellen. 

3. Spot de organische buzz en versterk die

Zet geen geld in op het scheppen van een ‘wenselijke buzz’ maar bouw verder op wat mensen al zeggen over uw product. Scan de communities en vergelijkingssites, praat met de klantenservice, luister naar gesprekken in de trein. 

4. Verlaag de drempels om uw product uit te proberen

Als productervaring de motor is van een krachtige buzz, moet u die makkelijker maken. ‘Product seeding’, samples, simulatie, demonstratie, vrijblijvend uitproberen. 

5. Weet dat echte betrokkenheid de ‘buzz’ verbreedt, versnelt en verdiept

Het is al heel wat om consumenten te laten praten over uw product; neem die informatie vervolgens serieus. 

6. Geef mensen iets om over te praten

Ga op zoek naar de ‘buzzable’ elementen in uw product, merk, verhaal; dingen die nooit in een brochure zullen staan. Wat ging er mis bij het maken van het product, waarom was het bijna niet gelaunched ? Zorg voor exclusiviteit/schaarste van informatie. 

7. Creëer een offline conversatie-starter

Offline buzz is cruciaal, online vervliegt snel. Zorg dus voor een conversatie-starter: een gadget, vraag, spel, quiz, visueel iets. 

8. Weet dat iedereen iedereen beïnvloedt

Word of mouth is het sterkst in de persoonlijke kring. Familie, vrienden, kennissen, collega’s. 

9. Besef dat word of mouth alleen werkt als het eerlijk en oprecht is

Breng consumenten/gebruikers nooit in de positie dat ze zich verplicht voelen iets te zeggen. Word of mouth verliest alle kracht als het niet meer oprecht is. De ontvanger ruikt/weet dat direct. 

10. Weet dat loyale fans niet de beste verspreiders zijn

Gebruik uiteraard het enthousiasme van uw fans optimaal, maar zie hen niet als de basis van alle buzz. Uitgesproken fans worden door hun omgeving als minder neutraal gezien, anderen willen anderen soms niet bereiken en word of mouth reist nu eenmaal slecht over (demografische) grenzen. 

11. Geef het idee van controle over ‘buzz’ op

Gebruikers zeggen toch precies wat ze vinden. Laat het los. Als u word of mouth echt verwelkomt, inclusief negatieve aspecten, zal deze gemiddeld positiever worden. En weet u tenminste waar verbeterpunten liggen.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mond-tot-mond reclame nog steeds het effectiefste
 Top-20 meest 'gebuzzde' producten
 Massamedia bepalen consumententrends nog steeds het meest
 Marketeer te voorzichtig op online sociale netwerken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10