zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede mensen maken het verschil

18 augustus 2008 - Steeds meer organisaties specialiseren zich en profileren zich met een eenduidige en simpele propositie. Juist nu moeten ze zich immers focussen op datgene waar ze het best in zijn. In veel managementboeken wordt deze trend gepredikt en in de praktijk blijken organisaties die hierin slagen succesvol te zijn.

De focus in deze gedachtegang ligt echter vaak uitsluitend op het eindproduct van organisaties, terwijl succesvolle producten worden echter bedacht, gemaakt, vermarkt en verkocht door mensen die dat beter kunnen dan mensen in andere organisaties. Dit schrijft drs. Tom Alstein, psycholoog bij HFMtalentindex. Door mensen de kans te geven hun talenten en kracht optimaal te ontplooien ontstaan goede producten, een concurrentievoordeel en een succesvolle positionering. 



Concurrentievoordeel
Goede mensen als concurrentievoordeel is een kreet die steeds vaker gehoord wordt. Producten, processen en soms ook kennis zijn door de hedendaagse techniek steeds sneller en makkelijker te kopiëren. Kwalitatief goede mensen en - misschien nog wel belangrijker - kwalitatief goed draaiende teams bieden een concurrentievoordeel dat door anderen veel moeilijker te volgen is. 

Wat zijn de Human Resources?

Organisaties als geheel en HR in het bijzonder staan voor de taak de krachten van hun mensen optimaal in te zetten voor het resultaat van de organisatie. Hierbij is het van belang dat HR actief in kaart brengt wat de Human Resources van de organisatie zijn. Welke kwaliteiten en talenten zijn er aanwezig en welke niet? Wat betekent dat voor de resultaten en het concurrentievoordeel van de organisatie? Moeten wij nieuwe mensen aannemen, mensen ontwikkelen, mensen anders indelen of vanuit onze kracht ons op andere producten en resultaten gaan richten? Pas als je inzicht hebt in je Human Resources kan je deze managen en Human Resource Management gaan bedrijven. 

Tweerichtingsverkeer

Het is echter geen eenrichtingsverkeer. Succesvolle organisaties zetten hun mensen zo effectief mogelijk in voor het resultaat. Succesvolle mensen zetten hun persoonlijke kwaliteiten en talenten zo gericht mogelijk in voor het resultaat. Het gaat er niet om wat je komt halen en welke taken je wilt vervullen, maar om wat je de organisatie op kan leveren. Als je talenten en kwaliteiten in dienst stelt van de gewenste resultaten val je op, wordt je gewaardeerd en volgt de beloning. 

Kwaliteit versus kwantiteit

Ook voor beslissers binnen organisaties is het van belang dat zij hun kwaliteiten kennen zodat zij deze actief voor de organisatie en hun eigen carrière kunnen inzetten. Ook zouden ze de kwaliteiten van hun mensen moeten kennen en mee moeten nemen in hun beslissingen, iets dat nog lang niet altijd gebeurt. Menselijke kwaliteiten kunnen immers niet doorberekend worden, zaken worden nou eenmaal vaak gedaan op kwantitatieve gegevens en aantoonbare feiten en niet op gevoel en meningen. Om mensen en organisaties nog beter te laten renderen staan HR en HR-wetenschappen dus voor de taak hun wetenschap en expertise te vertalen naar opbrengsten voor de organisatie.


Bron: HFMtalentindex
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Talentmanagement: mooie woorden, weinig daden
 Talentmanagement grootste uitdaging voor Europese manager
 Prestaties nemen toe met talent management
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10