zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dutje op het werk goed voor productiviteit

29 augustus 2001 - Even slapen in de tijd van de baas is nog verre van geaccepteerd. Toch kan het volgens deskundigen de productiviteit en dus het bedrijf zeer ten goede komen.

'Bedrijven onderschatten sterk het gevolg van tekort aan slaap, en alles wat daarvan op lange termijn het gevolg is. Slaaptekort is een ziekmakende factor,' meldt NRC Handelsblad.



De traditionele scheiding tussen werken en slapen was vrijwel even sterk als de scheiding tussen kerk en staat, aldus de krant. Werken deed je op je werk en slapen deed je thuis. Het onderbreken van de werkdag om even te slapen of iets te doen wat daarop lijkt, gold, en geldt in veel kringen nog als een teken van luiheid.

Maar nu breekt hier en daar het besef door dat onverdeelde aandacht voor het werk tijdens alle werkuren nauwelijks valt vol te houden niet op een gewone negen-tot-vijf werkdag, en helemaal niet als je tien of twaalf uur productief wil zijn. Het is een door werkgevers gekoesterd ideaalbeeld, meer niet. Iedere Italiaan en Spanjaard weet echter dat onze aandacht 's middags tijdelijk inzakt.

Hoogleraar psychofysiologie Gerard Kerkhof, werkzaam bij het Centrum voor Slaap- Waakstoornissen van het Haagse Westeindeziekenhuis, zou het zeer toejuichen als bedrijven hun personeel de mogelijkheid boden om tijdens kantooruren even een power nap te nemen. Hij acht een cultuur wenselijk waarin slapen niet wordt geridiculiseerd. Een kort periode van slapen levert extra energie op, waardoor werkdagen van 10 tot 12 uur heel reëel worden. Voor mensen die graag een vierdaagse werkweek willen zou het een oplossing kunnen zijn.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Wilt u ook objectief werven en selecteren en meer kandidaten?
 Nederland heeft nog altijd beste pensioenstelsel
 Vijf ontwikkelingen die essentieel zijn voor technologische evolutie op de werkplek
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeel vinden voor topfuncties blijft een uitdaging
Bedrijfsfeest richting einde jaar; thema's zijn belangrijk!
reacties
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress (1) 
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (2) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
top10
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
Helft werknemers solliciteert onder werktijd
IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
Citizen development als oplossing voor de uitdagingen op de IT-afdeling
Werkzoekenden veel minder positief over work-life balance
Ook bedrijven moeten investeren in ICT-skills
Hoe transformeren opkomende technologieën onze levens tegen 2030?
'(Voor)liefde voor geld belangrijke voorwaarde om bij bank te werken'
Emotionele intelligentie: vraag verzesvoudigt door AI en automation
Recordaantal ondernemingen worden intelligent met groeiende IoT-investeringen
meer top 10