zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips om u te gedragen op het bedrijfsfeest

8 juli 2008 - Of u nu naar een formeel bedrijfsfeeestje gaat of naar een barbecue bij een collega: een werkgerelateerd uitje is niet puur sociaal en de aanwezigen zijn en blijven uw  collega’s. De indruk die u hier maakt, heeft zijn weerslag op uw baan. Goed of slecht.

Hoe zorgt u dat u plezier combineert met het feit dat u in feite nog steeds op uw werk bent? Zeven tips van Monster.



1. Weet wanneer uw aanwezigheid vereist is
Als uw directeur een bedrijfsbijeenkomst organiseert in zijn eigen huis, is afzeggen geen optie. Wie niet op komt dagen valt op – in negatieve zin. Wordt u daarentegen uitgenodigd voor de bruiloft van een collega waar u eigenlijk niets mee heeft, dan mag u best beleefd afzeggen. Zo voorkomt u zeker dat u iets stoms doet dat uw carrière misschien negatief beïnvloedt. Het scheelt als u heel duidelijk weet wie van uw collega’s u tevens beschouwt als vriend en met wie u alleen een werkrelatie heeft.
2. Eet en drink niet teveel
Als u zich overmatig tegoed doet aan de hapjes, levert dat u waarschijnlijk een niet zo complimenteuze bijnaam op en zult u gezien worden als gulzig of gierig. Teveel drinken is zelfs nog erger, aangezien dan uw remmingen wegvallen en u uw geheime – en misschien niet zulke aardige – gedachten over uw collega’s er wel eens uitkomen. 

3. Kleed u gepast

U hoeft niet perse in driedelig pak aan te komen, maar een feestje met collega’s is ook niet bepaald de aangewezen plek om die gewaagde outfit uit te proberen. Kleed u ook zeker niet te bloot. Dus geen korte broeken, korte jurkjes en sexy topjes. 

4. Loop niet achter de baas aan

Natuurlijk is het leuk dat u nu eindelijk de kans heeft de top van het bedrijf beter te leren kennen, maar een slijmerige of agressieve houding jaagt mensen alleen maar weg. Maak gebruik van de gelegenheid om u te laten zien en zeg goedendag, maar blijf niet continu om de baas heen draaien in de hoop indruk te maken. 

5. Als u niets positiefs te melden heeft, houd dan uw mond
Op elk feestje is wel iets aan te merken en iedereen heeft wel enkele werkgerelateerde frustraties. Maar: dit is niet de gelegenheid die te spuwen. U weet nooit wie er naast u aan het buffet staat of aan het tafeltje naast u zit. 

6. Netwerk buiten uw normale groepje

Voorkom kliekjesvorming. Dat is niet alleen onbeleefd, het doet uw carrière ook geen goed. Doe uw best om met zoveel mogelijk mensen een praatje te maken, al is het maar even. 

7. Bedank uw gastheer/vrouw

Klinkt simpel, maar u zult er versteld van staan hoeveel mensen dat tegenwoordig ‘vergeten’. Het uiten van uw waardering zorgt er daarom zeker voor dat u positief opvalt als een van de weinigen die die moeite neemt. En dat is nooit verkeerd, zeker niet voor uw carrière.


Bron: Monster
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips voor een geslaagde nieuwjaarsborrel
 De do's en don'ts op recepties
 Twintig tips om van een zakendiner een vreselijk fiasco te maken
 Vriendschap op de werkvloer werkt contra-productief
 
 
reacties
 
Stefan  |   | 
8-07-2008
 | 
10:10 uur
bij punt 2 ga ik al de mist in...
MC Pasch  |   | 
8-07-2008
 | 
11:16 uur
Maar wat nu als ''de baas van de week'' zich niet aan de voorgeschreven etiquette houdt? Als deze urenlang converseert met een werknemer die zijn eigen voorkeur geniet, dus zelf geen enkele normen en waarden hanteert? Dan is het de baas zelf die slijmt. Wat als de vrouw van diezelfde baas waar het feest plaatsvindt bepaalde werknemers met een iets mindere status negeert? Want status is bij deze een belangrijk ding. Men wil immers liever gezien worden met mensen die het voor het zeggen hebben, i.p.v. een meer ondergeschikte rol. Dan kan ik me voorstellen dat men de neiging heeft een extra slok te nemen. Het schranzen op zich gebeurt op een zodanige manier dat als men 10 kleine hapjes neemt, dit gelijk is aan een half bord. Dit lijkt mij meer een echt Hollandse mentaliteit wat je op vakanties ook ziet. Het is gratis dus zoveel mogelijk voedsel innemen. Inderdaad niet iedereen heeft zijn gedragscode geleerd. Je hoeft niet elke collega als vriend te beschouwen maar het valt m.i. wel op als je bepaalde uitnodigingen negeert, men al snel geneigd is deze mensen aan de zijlijn te zetten. We zijn immers een meeloopkuddedier. Het ligt aan de gelegenheid wat men zoal aantrekt. Als een jong iemand zich wat bloot kleedt zal het minder opvallen dan een lichaam van 60 waarin de contouren iets minder flatteus uitkomen. Ook maak ik wel degelijk mee dat men kliekjes gaan vormen. Zelf heb ik het idee dat dit mensen een gevoel van veiligheid geeft. Niet iedereen verstaat de kunst een onderonsje te houden met je naaste buurman. Bedanken inderdaad. Ik heb het idee dat weinig of geen mensen zich een etiquette kunnen aanmeten. Degenen die deze hanteren, doen dit dagelijks maar zijn er wel mee opgegroeid. Heeft het dan toch met afkomst te maken?
Ron  |   | 
20-07-2008
 | 
12:05 uur
Een artikel met waarheid, vooral het bedanken van de gastheer en gastvrouw en dat niet alleen op dit soort feesten, maar overal waar je bent uitgenodigd, wordt stelselmatig vergeten.
Verder blijf gewoon jezelf, doe zoals je ook op je werk of privé doet.
Helaas vinden mensen wanneer ze op dit soort feesten komen, dat ze anders moeten acteren en dan gaat het juist fout.
Aren K.  |   | 
19-05-2015
 | 
12:42 uur
Het artikel maakt duidelijke punten die inderdaad ergens op gebaseerd zijn. Wel vind ik dat veel mensen dit soort dingen kunnen over-analyseren. Heb lol, wees jezelf, en denk niet té veel na.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10