zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ICT'er wil 'wij-gevoel'

17 juni 2008 - De ICT'er van nu wil werken voor een club die beschikt over het 'wij-gevoel'. Net zoals er een bepaalde status ontleend wordt aan de voetbalclub, studentenvereniging of rotary, ontlenen Young Professionals in de ICT sector status aan hun baan.

Het imago van werkgevers wordt hiervoor steeds belangrijker bij het aantrekken van nieuwe mensen. Dit blijkt uit het onderzoek Top ICT Werkgevers Nederland 2008, een jaarlijkse overzicht van CRF over de arbeidsomstandigheden bij de Topwerkgevers in de ICT-branche. 



De 'wij-clubs'

Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat alle Top ICT Werkgevers 2008 druk bezig zijn 'het clubgevoel' te realiseren. "Zonder Employer Branding redt je het niet meer," legt de top van de ICT uit. "'Werknemers willen zichzelf kunnen herkennen in de identiteit van de organisatie. Ze gaan werken voor de club die bij hen past, net zoals ze op zaterdag voetballen bij de voetbalclub die bij hen past." Volgens Mary van der Kuip, Manager Benelux bij CRF hebben werkgevers met het wij-gevoel niet alleen voordeel bij het aantrekken van personeel. "Ze zijn tevens veel honkvaster, 78 procent van de Top ICT Werkgevers 2008 heeft een personeelsverloop lager dan tien procent, uniek in de huidige overspannen ICT-arbeidsmarkt." 

Krappe markt

Door de huidige krappe arbeidsmarkt, waar met name de ICT sector mee kampt, spannen negen van de tien werkgevers zich extra in om ICT-professionals aan zich te binden met interessante, persoonlijke arbeidsvoorwaarden. Veel van hen beschikken over bijzondere benefits: een sportabonnement op kosten van de baas, een work-life balance workshop of een persoonsgebonden budget voor opleidingen die niet persé aan de baan maar wel aan de persoon gekoppeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan: een cursus Spaans omdat je nu eindelijk wel eens een gesprek wilt aangaan met je Spaanse schoonfamilie. Naast deze arbeidsvoorwaarden zijn ze erg vooruitstrevend als het gaat om de uitstraling van hun organisatie.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT'er heeft liever opleiding dan leaseauto
 Ict’er vastgehouden door baas
 ICT-er zoent en drinkt wat af op het werk
 ICT'er niet meer te paaien met gadgets
 
 
reacties
 
Robin  |   | 
17-06-2008
 | 
19:59 uur
Lijkt mij geen eenvoudige klus om als werkgever deze veeleisende potentiële werknemers aan te trekken... Daarentegen is het fantastisch om te weten dat er grote belangstelling is voor ICT-ers op de arbeidsmarkt. De ICT-er heeft een sterke onderhandelingspositie.
Hugo-Jan  |   | 
18-06-2008
 | 
09:30 uur
Dit is precies wat twee amerikaanse ict ondernemers/werkgevers (Milo en Thuy Sindell) er toe bracht om eerder deze maand de 'verklaring voor de rechten van de werknemers' op te stellen. Een verklaring met een knipoog, maar met een serieus ondertoon. (Klik hier)
Monique  |   | 
18-06-2008
 | 
15:23 uur
Het ''Wij''gevoel is wat iedere werknemer graag wil wil beleven , niet alleen in de ICT branche. Echter binnen de ICT detacheringsbranche is dit gevoel van ''erbij horen, het samen doen '' nog belangrijker dan in andere beroepstakken. Het is ook niet vreemd dat er binnen deze branche ''het nummer effect''ervaren wordt. De kontakten met collegae zijn minimaal, het spreken met je manager/ dan je baas is er alleen als er iets mis is. Gelukkig zijn wij die kleine club gebleven al groeien we als kool.
Onze insteek is anders, kleine units, we doen het samen, we maken er samen een mooi bedrijf van, daar wil toch iedere werknemer en werkgever voor gaan! , Het ''alleen'' acteren is nog nooit productief danwel bevredigend geweest!
Gelukkig doet ons management ons het ''wij''gevoel geven!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10