zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ICT-projecten hebben vaker succes, maar het kan beter

30 mei 2008 - ICT-projecten worden vaker succesvol afgerond. Vooral in de dienstensector en binnen het MKB is de waardering over ICT-projecten duidelijk toegenomen. Enkele minder succesvolle projecten binnen de overheid hebben de positieve cijfers enigszins geremd.

Dit blijkt uit de meest recente ICT Barometer van Ernst & Young. In totaal geeft een kwart van de ondervraagden ICT-projecten binnen de eigen organisatie een goed cijfer, 68 procent geeft een voldoende en maar acht procent geeft een echte onvoldoende. In 2007 was slechts 48 procent van de projecten volledig succesvol, nu is dit gestegen naar 54 procent. Dit is weliswaar geen spectaculaire groei, maar wel de eerste verbetering sinds jaren. 



Verwachtingen

ICT-projecten die niet (helemaal) succesvol zijn, voldoen in veel gevallen niet aan de verwachtingen en eisen van de business of lopen uit qua tijd. Daarnaast werken ICT-toepassingen soms niet door technische problemen, problemen in de organisatie of is er sprake van een kostenoverschrijding. De invoering van specifieke toepassingen als HRM, CRM en projectplanning leiden tot de meeste problemen. 

Rol topmanagement is cruciaal

Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership zegt hierover: "Het wel of niet slagen van ICT-projecten als HRM en CRM is in hoge mate afhankelijk van menselijke factoren. Vooral deze relatiemarketing- en personeelsmanagementprojecten vergen enorme discipline, toewijding en begrip van alle betrokken medewerkers. De rol van het (top)management is daarom cruciaal. Een continue afstemming van verantwoordelijkheden en prioriteiten plus een 'afspraak is afspraak' cultuur is essentieel." 

Nieuwe besturingssystemen

Voor het eerst in zeven jaar staan nieuwe besturingssystemen niet meer in de top van uitgevoerde ICT-projecten. Na de invoering van nieuwe salarissystemen staat de implementatie van nieuwe besturingssystemen nu op de laatste plaats in de rangorde. "Of men is gewoon tevreden met het huidige besturingssysteem of er is een sterk afgenomen interesse in de voordelen of verbeteringen van nieuwe systemen," aldus Jacob Verschuur.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Sterk herstel China, maar wel veel lijken in de kast
 Motorverkoop op weg naar herstel na coronadip
 Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager vindt ICT maar hinderlijk
 Minder dan de helft ict-projecten succesvol
 70 procent ICT-projecten mislukt geheel of gedeeltelijk
 Vijf redenen waarom de meeste projecten mislukken
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
30-05-2008
 | 
07:37 uur
De sector juicht, maar liefst 54% van de projecten slaagt. Dat wil zeggen dat het systeem uiteindelijk doet wat beloofd is. Meestal wel nadat de implementatietijd ver overschreden is en de kosten ongeveer het drievoudige zijn van wat oorspronkelijk geoffreerd is!
Denk er eens over na, zou U het accepteren als uw auto in 54% van de gevallen goed zou zijn, geleverd zou worden volgens uw specificaties dus. Niet eens op tijd en mogelijk ook wel wat duurder?
Of dat in 47% van de gevallen de producten die U in de supermarkt koopt niet aanwezig zijn.
Of dat in uw ziekenhuis in 54% van de gevallen de juiste diagnose wordt gesteld?
''Het wel of niet slagen van projecten is afhankelijk van menselijke factoren, het vereist discipline van de medewerkers''. Met andere woorden, de medewerkers moeten zich wel aan het systeem aanpassen? Is het niet beter dat het systeem aan de medewerkers wordt aangepast? Dat is in alle andere sectoren niet meer dan normaal.

Nee, op deze manier wordt het nooit wat met deze sector.
Rene Civile  |   | 
11-07-2008
 | 
08:25 uur
Ik ben bang dat de hier opgevoerde cijfers erg onduidelijk en 'geflatteerd' zijn. Het opzetten van een IT project vergt een totaal andere aanpak dan overige projecten. Dit alleen al door het feit dat IT lineair is en dus een lineaire aanpak wergt. Het tweede, een ondergeschoven kindje vaak, is de communicatie. Men weet, en dat is in meer dan de helft van de gevallen present, niet over te brengen wat men met een project en implementatie beoogt, INHOUDELIJK.

Verwachtings Management heet dit.
De perceptie moet gelijk zijn aan de inhoud vanhet project en traject. Wanneer dit niet zo is ontstaan allerlei communicatiestoringen die projecten vertragen. Sterker nog, ik heb in de praktijk een aanzienlijk aantal projecten zien stagneren, tgen idiote extra financiele inspanningen om dit weer recht te trekken, en projecten zien stranden.

Ook heb ik in die projecten gezien dat men, om zichzelf in enige mate in te dekken, overging tot vervanging van sleutelposities en op die manier mensen zakelijk beschadigde.

Hier moet niet worden gelezen dat IT leading is, IT is en blijft ondersteunend. Maar, men dient wel te accepteren dat de IT ook strategisch is en de nodige aandacht behoeft en geen speelveld voor kostenbesparingen is, zoals nog veel te vaak gebeurd.

Dat projecten niet goed worden afgeleverd heeft alles te maken met foute planningen en opzetten. Het mooie van de IT is nameijk dat 95% van het geheel te calculeren en te plannen is. De overige 5% is de 'Human Factor'. Met name in dat laatste gaat er nog steeds van alles mis.

Ik had liever gezien in dit artikel dat Jacob Verschuur met het advies zou zijn gekomen eerst te kijken naar de lineaire kijk en opzet van de IT en daarna de Human Factor.

RC
Ad de Beer  |   | 
11-07-2008
 | 
11:31 uur
Ik denk dat je in je eerste alinea precies aangeeft waar de schoen wringt.
ICT is lineair en de wereld is tenminste 3 dimensioneel. Met een lineair systeem kun je de problemen van bedrijven niet oplossen, zo simpel is het.
Vergelijk het met modelbouw, een van mijn hobbies.
ICT is te vergelijken met een radiografisch bestuurbare auto. Hij gaat altijd vooruit, je kunt de snelheid regelen en ook de richting.
Een bootje wordt wat moeilijker, omdat de ondergrond beweegt op een moeilijk voorspelbare manier. Vliegtuigen gaan nog steeds hun neus achterna, maar kunnen ook in hoogte veranderen, tweedimensioneel dus.
Helicopters kunnen alle kanten op en doen dat ook op de meest onverwachte en onvoorspelbare momenten. Ze vereisen een continue concentratie. Dat is het bedrijfsleven en in mindere mate de overheid ook.
Met lineair denken is het onmogelijk een driedimensioneel schaakspel te spelen.
Het grote probleem van bedrijven is ook dat de managers veelal zijn opgeleid in een lineaire tak van sport, techniek of financien. Daardoor wordt te veel lineair gedacht en worden de problemen alleen maar groter.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
meer top 10