zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie strategische thema’s voor de marketeer

18 april 2008 - De marketing manager maakt zich in 2008 vooral zorgen over veranderingen in de markt en het consumentengedrag. Intern vormen budget en personeel de grootste uitdagingen. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Forrester, zo meldt Marketing Online.

De meeste CMO’s maken zich zorgen om de ontwikkelingen in de markt. Bij 85 procent van de Amerikaanse marketeers en 75 procent van degenen in opkomende economieën zorgt dit onderwerp voor de nodige stress. In Europa is het een ander verhaal: slechts 40 procent van de Europese marketeers maakt zich hierover zorgen. Een op de drie marketeers heeft moeite om de veranderingen in consumentengedrag en de markttrends bij te benen. 



Multichannel communicatie en interne dilemma's
In de VS en Europa hebben zeventien procent van de respondenten moeite met de implementatie van multichannel communicatie, vier maal zoveel als in de emerging markets. Intern kijken de meeste marketeers naar personeel en budget. De helft van de Europese marketeers maakt zich zorgen over operations en teamopbouw, in de VS ligt dat percentage op 36 procent, in de emerging markets op slechts vier procent. 

Strategie

Bovengenoemde zorgen krijgen echter lang niet altijd een plek in de marketingstrategie. De langetermijnstrategie ziet er volgens Forrester vaak heel anders dan de kortetermijnplanning, met name de Amerikaanse marketeers hameren wat betreft korte termijn op marktontwikkelingen (85 procent), maar laten hun strategie er (nog) niet door bepalen (31 procent).
Volgens Forrester moeten de meeste CMO’s zich dan ook minder zorgen maken over tactieken en meer over hun strategie. Zo breken veel CMO’s hun hoofd over multichanneltactieken, terwijl de early adopters deze tactieken allang onder de knie hebben en zo veel geld besparen. 

Drie strategische onderwerpen

Marketeers zouden volgens Forrester aan deze drie strategische onderwerpen moeten werken: 

1. Globalisatie

Slechts tien procent van de marketeers houdt zich bezig met de uitbreiding van het merk in nieuwe markten en dat is te weinig, aldus Forrester. 

2. Implementatie van nieuwe technologieën

Waarom maken marketeers zich zoveel zorgen over veranderend consumentengedrag? Omdat ze geen goede data hebben om tot de juiste inzichten te komen, concludeert Forrester. 

3. Een betere relatie met het bureau

Forrester refereert hier aan een eerder onderzoek: The Connected Agency. Bureaus zouden hun inzchten moeten halen uit social networks en als intermediair moeten optreden tussen klant en consument.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Register Controller vaker uitgenodigd voor sollicitatiegesprek dan andere finance professionals
 Interim Challenge 2019 van start
 Organisaties worstelen met feedback
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe ziet marketing er in 2020 uit? Tien visies
 Europese marketeer maakt de balans op
 Nieuwe kanalen maken marketingplanning tot ware uitdaging
 Vijf actiepunten voor de marketeer
 
 
reacties
 
Wilfred - Online Marketing Strateeg  |   | 
2-05-2019
 | 
15:22 uur
Grappig om terug te lezen hoe hier ruim 10 jaar geleden over gedacht werd. Denk dat er inmiddels veel veranderd is, echter dat er ook zeker nog relevante thema's tussen staan die nog steeds vandaag de dag een rol spelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10