zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier harde lessen uit mislukte strategische allianties

2 juli 2002 - Een inventarisatie van veel mislukte alliantiedeals leert dat vooral het 'management van alliantiebesprekingen' een vak apart is. Dat concludeert hoogleraar Pieter Jagersma in een artikel op M@n@gement.

Volgens hem kunnen uit de mislukkingen bij IT-bedrijven vier belangrijke lessen worden getrokken.



1. Cultuur niveau verschillen zullen weloverwogen aangevat moeten worden
Fricties op het niveau van nationale cultuur, bedrijfscultuur en persoonlijke cultuur zorgen vaak voor problemen. Oorzaak: de onderhandelaars vertegenwoordigen dikwijls een heel andere cultuur dan de rest van het bedrijf.

2. Strategische allianties zijn dikwijls een brug te ver
Het aangaan van allianties is sinds een jaar of vijf populair. Het etiket 'strategische alliantie' bekt goed, maar leidinggevenden staan lang niet altijd stil bij de complexiteit van zo'n samenwerking.

3. Indrukwekkende papieren voordelen worden zelden gerealiseerd
Veel leidinggevenden houden van 'zichtbaarheid' en gaan om diezelfde reden als olifanten in een porseleinkast tekeer. Het resultaat: veel herrie (lees: publiciteit), maar vooral veel scherven (lees: stukgelopen alliantie-onderhandelingen). Koester liever het Chinese spreekwoord 'Wie zacht stapt komt ver'.

4. De alliantie-onderhandelingsperiode moet nooit te lang duren
De onderhandelingen rondom een (strategische) alliantie duren altijd lang - overigens vaak langer dan strikt noodzakelijk is. Bijgevolg: veel praten, weinig zeggen en dat keer op keer. Alle betrokken partijen moeten na verloop van (vaak lange) tijd over de streep worden getrokken.

Klik hier om het hele artikel te lezen.


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Mind your data
 2018: het jaar van de verliezer
 Het aanwerven van het juiste talent en het belang van kandidaatervaring
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed (1) 
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (6) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
top10
Vijf zegeningen van een burn-out
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed
Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
meer top 10