zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

IT’er raakt nerd-imago kwijt

13 maart 2008 - Technici krijgen steeds meer waardering en raken hun nerd-imago kwijt. Volgens een onderzoek van TRIUS onder 500 HTS-ers in de eindfase van hun studie schreeuwt de markt om hoogopgeleide technici die ook steeds beter worden beloond.

Volgens de studenten komt dit omdat er in de media positieve aandacht is voor techniek en een toenemende vraag naar technici. De opkomst van technische detacheringsbureaus draagt daar ook een steentje aan bij. 



Directe sollicitatie

60 procent van de HTS’ers solliciteert het liefst direct bij de afdelingschef van het bedrijf omdat ruim driekwart denkt dat de baas het beste de inhoud van de functie kan beoordelen. Een kwart praat liever met de HR manager, maar slechts acht procent denkt dat de HR afdeling iets over de inhoud van de functie kan zeggen. Dat is nagenoeg net zoveel als over de detacheringsbureaus wordt gedacht. Die bureaus hebben zich de laatste jaren ontwikkeld tot een steeds belangrijker onderhandelingspartner. 

Nerd-imago

Verrassend is dat HTS-ers niet meer warmlopen voor een lease auto of laptop. Slechts drie procent is hiermee nog over te halen. Meer dan de helft vindt goede doorgroeimogelijkheden een belangrijker arbeidsvoorwaarde. Daarnaast wensen zij ook afwisselend werk en een goed salaris. De helft van de respondenten vindt dat het imago van technisch personeel de afgelopen jaren duidelijk is verbeterd. Zij denken dat dit komt door meer media aandacht voor de technische sector en een toenemende vraag naar techneuten. 

Lokkertjes

Als uitsmijter van het onderzoek vroeg het detacheringsbureau TRIUS de HTS-er naar zijn ultieme ‘catch’. Op één staat een leidinggevende positie, gevolgd door het winnen van een grote prestigieuze prijs binnen hun vakgebied. Zo’n twintig procent geeft aan dat zij vooral een uitdagende baan zoeken met goede opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Eenzelfde percentage ambieert een carrière met internationale aspecten. Een enkeling hecht belang aan een unlimited tankpas, een gouden handdruk of veel vrije tijd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT'ers moeten zakelijke vaardigheden ontwikkelen
 Specialist verdient meer dan manager
 ICT-er zoent en drinkt wat af op het werk
 ICT'er niet meer te paaien met gadgets
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10