zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klimaatverandering niet op directieagenda

21 februari 2008 - Nu acht van de tien Britse bedrijfsleiders er van overtuigd zijn dat klimaatverandering heel snel aanzienlijke gevolgen zal hebben voor de bedrijfsvoering, zou je denken dat ze er flink mee bezig zijn. Niet dus.

Uit onderzoek onder 200 CEO’s door KPMG blijkt dat veel directeuren zich druk maken om het onderwerp en hoe hun onderneming er mee om moet gaan. Toch staat het onderwerp bij een derde van de ondernemingen nog niet op de agenda. Meer dan een vijfde denkt dat dit de komende tijd ook niet gaat gebeuren. Juist de enorme omvang en de complexiteit van het probleem lijkt er toe te leiden dat directieleden hun hoofd in het zand steken. 



Voorlichting

Vier van de tien respondenten hebben overigens een zeer goed beeld van de impact van klimaatverandering op hun onderneming. Zeventien procent weet zelfs exact hoeveel schadelijke stoffen het eigen bedrijf uitstoot en heeft een heldere strategie om dat te verminderen. Steeds meer CEO’s zijn van mening zijn dat de overheid niet genoeg doet om het bedrijfsleven voor te lichten over de klimaatverandering en hoe ze die aan kunnen pakken. Richard Sharman, partner en hoofd van de Carbon Advisory Group van KPMG: "Het bedrijfsleven snakt naar duidelijke richtlijnen en communicatie vanuit de overheid zodat ze weten wat ze nou precies kunnen doen om hun uitstoot te verminderen. Zolang bedrijven het probleem en de regelgeving niet ten volle begrijpen, is de kans klein dat ze aanzienlijk investeren in milieu – of energiebesparende maatregelen." 

Bewustwording en communicatie
"Uit ons onderzoek blijkt ook dat de meeste bedrijfsleiders de klimaatverandering nog steeds niet zien als een economische kwestie met directe zakelijke gevolgen," stelt Sharman verder. "Maar als ze nu al goed voorgelicht worden over energiebesparende maatregelen en uitstoot, komt de naderende wetgeving straks minder hard aan en kunnen ze bovendien nu al energie besparen en hun uitstoot verminderen." Bijna driekwart van de CEO’s is inderdaad van mening dat voorlichting en bewustwording belangrijk zijn om de klimaatverandering aan te pakken. "Steeds meer consumenten, wetgevers en aandeelhouders willen bovendien weten welke milieumaatregelen een onderneming treft en hoe het zit met de uitstoot van schadelijke stoffen." 

Obstakels en initiatieven

Als grootste obstakel voor de invoering van milieuvriendelijke maatregelen noemen CEO’s de medewerking van werknemers, gevolgd door weerstand tegen milieuvriendelijke processen van beïnvloedende partijen en leveranciers. Toch zijn al bijna acht van de tien inmiddels overgegaan op recycling en het gebruik van gerecycelde producten en gebruikt meer dan tweederde al energiezuinige apparaten. Meer dan de helft licht zijn werknemers voor over milieuvriendelijke manieren van werken en een derde is bezig zijn bestaande bedrijfsmodellen te herzien. Meer dan een vijfde werkt actief aan het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen en een even groot deel doneert aan instellingen die strijden tegen klimaatveranderingen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese manager gelooft dat aarde nog te redden is
 Klimaatstrategie lijkt vaak opportunistisch
 Een beter milieu begint nog niet op het werk
 Klimaatverandering creëert nieuwe managementbanen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10