Vier kenmerken van succesvolle samenwerking financial-adviseur
21 december 2007 -
Het managen van de relatie is van grote invloed op het succesvol inhuren van een consultant. Dit blijkt uit onderzoek van de Missouri-Columbia University en de Kansas State University naar het kiezen van consultants door financiële dienstverleners.
De studie toont aan dat financials externe adviseurs inhuren om enerzijds de flexibiliteit van de staf te vergroten en anderzijds te profiteren van de expertise van consultants. Deze voegen waarde toe doordat ze gespecialiseerd werk leveren, medewerkers kunnen trainen en omdat ze praktijkkennis van andere ondernemingen meenemen in hun advies. Ook worden ze gevraagd voor het managen van verandering en omdat ze onafhankelijk en objectief zijn.
Succesfactoren
Financials maximaliseren de waarde van de consultant door de relatie met hem zorgvuldig te managen. Uit analyse van best practices blijkt dat de meest succesvolle ventures vier karakteristieken gemeen hebben:
- Kosten zijn niet altijd de belangrijkste factor;
- alles draait om het opbouwen van de relatie;
- de opdrachtgever houdt de regie in handen;
- de organisatie houdt oog voor de eigen behoeften en het hieraan inherente maatwerk, risk assessment en strategische planning zijn hiertoe belangrijke tools.
Bron:Strategic Finance, MD Weekly