zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onbelangrijke klanten kosten bedrijven teveel geld

4 juni 2002 - Het is een bekende stelregel en gaat voor veel bedrijven op: 80 procent van uw winstgevende omzet wordt gegenereerd door slechts 20 procent van uw klanten. Gek genoeg slokken de 80 procent minst belangrijke klanten echter de meeste tijd en geld van uw marketing- en verkooporganisatie op.

Dat stelt Michel Hoetmer van SalesQuest in een artikel deze week. Wat is daar aan te doen?



Omgekeerd evenredig
De aandacht en kosten die besteed worden aan de 80 procent minst renderende klanten is niet zelden omgekeerd evenredig aan hun winstbijdrage, aldus Hoetmer. Gevolg: slechts de vele renderende klanten blijven en de weinige goed renderende klanten gaan morren of vertrekken zelfs.

Klantgroepen
Om dit te voorkomen is het volgens Hoetmer zinvol goed te analyseren hoeveel tijd en geld per klant wordt besteed. Daarna kunt u ze indelen in 'klantgroepen' en naar rato van hun bestedingen en loyaliteit behandelen. Klanten die weinig kopen worden vervolgens alleen nog via internet of een callcenter geholpen, terwijl goede klanten veel persoonlijke aandacht krijgen.

Workshop
SalesQuest organiseert over dit onderwerp op 1 juli 2002 de workshop Haal meer winstgevende omzet uit uw klantenbestand.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10