zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sollicitant steeds vaker online nagetrokken

19 oktober 2007 - Veel werkgevers denken dat sociale netwerken in de toekomst belangrijke wervingsmedia zullen zijn. Maar ze moeten voorzichtig zijn, want veel werknemers zijn helemaal niet blij met de gedachte dat hun baas in hun persoonlijke online leven loopt te spitten. Uit onderzoek van Manpower blijkt dat bijna de helft van de werknemers ronduit razend zou zijn als hij daar achter komt. 56 procent vindt het zelfs onethisch.

Voorzichtigheid geboden


Recruiters waarschuwen werkzoekenden overigens al lang om voorzichtig te zijn met hun online activiteiten. Vooral kwaad spreken over huidige of voormalige werkgevers kan hun kansen op werk aanzienlijk verminderen of zelfs tot nul reduceren. 

Online speurtocht steeds gewoner
Uit onderzoek van werving- en selectiebureau Poolia bleek eerder dit jaar dat tweederde van de werkgevers sollicitanten natrekt via internet, inclusief zoektochten op sociale netwerken. Ook onderzoek van sociale netwerksite Viadeo toonde aan dat een op de vijf ondernemingen dergelijke speurtochten onderneemt. Een kwart van hen heeft bovendien wel eens sollicitanten afgewezen op basis van de online informatie die ze zo ontdekten. CareerBuilder.com toonde na onderzoek eveneens aan dat een kwart van de personeelsmanagers Google raadpleegt om meer te weten te komen over potentiele werknemers. Een op de tien raadpleegt bovendien standaard sociale netwerksites tijdens het wervingstraject. Uit het Manpower onderzoek komt nu duidelijk naar voren dat dergelijke sites steeds meer invloed hebben. Een aanzienlijke hoeveelheid mensen gebruikt sociale netwerksites inmiddels voor werkgerelateerde zaken. Bijna een vijfde gebruikt ze bijvoorbeeld om informatie over een potentiele werkgever te vinden en een tiende om te netwerken en werk te vinden. 

Voor- en nadelen

Jason Greaves, commercieel directeur van Manpower UK: "De wereld van de werving en selectie verandert razendsnel en de explosieve groei van sociale netwerken geeft mensen een nieuwe manier om met elkaar te communiceren. Hoewel dergelijke sites in eerste instantie vooral voor privédoeleinden gebruikt werden, worden ze tegenwoordig steeds meer voor werkgerelateerde zaken aangewend. En zowel voor werknemers als werkgevers kan dit tijd en geld besparen."
Maar er is een keerzijde. Slechts een derde van de werknemers is niet bang is dat potentiële werkgevers persoonlijke gegevens kunnen achterhalen. Vier van de tien hebben hun online persoonlijke informatie al beperkt uit angst dat een eventuele werkgever die vindt. Bijna tweederde zegt het niet te zien zitten om online of een sollicitatiegesprek te voeren, hoewel dit in de toekomst waarschijnlijk steeds meer geaccepteerd zal worden.
Toekomst
Gevraagd naar hoe ze de toekomst zien op het gebied van werk en werk zoeken, antwoordt bijna 90 procent dat technologie een steeds grotere rol zal spelen en bijna tweederde dat sollicitatieprocedures zich steeds vaker online af zullen spelen. Meer dan driekwart denkt bovendien dat mensen steeds minder persoonlijke gegevens op internet zullen zetten.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internetreputatie beďnvloedt sollicitatietraject
 Digitale onthullingen dodelijk voor carričre
 Online carričrenetwerk verslaat overige wervingsmedia
 
 
reacties
 
R. Civile  |   | 
20-10-2007
 | 
09:05 uur
Op zich weer een aardige reminder dat hetgeen je op het net achterlaat ook door anderen kan worden gezien/gelezen. Het gegeven op zich is helemaal niet zo negatief als veel mensen denken.

Een ieder heeft nu eenmaal een stem. Wel dient een ieder zich er terdege van te vergewissen hoe die stem wordt gebruikt op het openbare domein. Dat werkgevers gebruik maken van die openheid is begrijpelijk en zeker begrijpelijk.

Het is dan ook een signaal aan de werkgever in dit geval eens rustig te kijken naar de intonatie van de publicatie van de persoon die hij/zij op dat moment bekijkt.

Als voorbeeld kan ik aanhalen dat ik wel eens een formeel emailtje verstuurde die volkomen verkeerd werd ontvangen aan de andere kant. De inhoud bevatte niets cruciaals of beledigend. Toch bleek de lezeres er iets negatiefs naar haar toe in te hebben gelezen. Een kop koffie met uitleg klaarde alles op.

Zo kan het heel goed zijn met iets wat ik als mening/reactie bijvoorbeeld op een forum achterlaat. Sommige kunnen zich hierin vinden, anderen totaal niet. Ik heb wel eens te horen gekregen dat mijn stijl van praten bij anderen wel eens over komt alsof mijn mening vast staat en ik daar niet van af wijk. Dit heeft soms ook wel eens een consequentie.

Mensen die mij een beetje beter kennen weten dat ik dit gewoon ben en dat het wel degelijk leuk discussieren is met mij. Ik laat graag ieder zijn mening en hoop dat zij mij het zelfde gunnen.

Op het net kan dit een bepaald beeld oproepen, ik ben me daar terdege van bewust overigens, die niet helemaal klopt. Ik zelf kies ervoor mezelf te blijven ook al zien anderen het net even anders. Dat is nu eenmaal niet te vehelpen.

Ik kan me heel goed voorstellen wanneer iemand zich continue negatief uitlaat op zakelijk vlak, dit in de regel ook op de werkvloer zou kunnen doen. Zoals gezegd heeft ook dat bepaalde consequeties. Hoe dan ook, wees bewust wat je doet op het punblieke domein.
RC PM
Henk  |   | 
22-10-2007
 | 
08:51 uur
Een vraag die direct opkomt bij mij is in hoeverre deze mogelijkheid kan worden gebruikt om bv een werkgever te manipuleren
(Je moet hem dan natuurlijk wel slinks op het internet spoor van jouw keuze kunnen krijgen, misschien met hulp van anderen die de baas van tips voorzien)
R. Civile  |   | 
22-10-2007
 | 
13:29 uur
@ Henk,

Een hele interessante vraag. Als je bedenkt dat je je op een bepaalde manier wilt profileren kun je dat zeker ook in je voordeel gebruiken. Denk maar eens aan het volgende;

- Profileer je zoveel mogelijk op zakelijk relevante fora en laat een heel positief ervarings beeld achter [kost alleen wat tijd en moeite]

- Profileer je op fora om kennis op te doen, zorg dat je de materie van elders op het net copieert en presenteer het net even anders als die van jezelf [plagiaat]

- Sluit je aan op verschillende netwerk engins zoals Linkedin, Hyves, Xing etc etc. [Deze sites geven je de mogelijkheid je eigen profiel te maken die anderen kunnen zien, erg handig een rooskleurig beeld van jezelf te maken]

- Geef theoretische stellingen op fora en vraag mensen hierop te reageren. [Staat mooi als je initiatiefrijk en betrokken wil overkomen.]

- Doe mee aan praatronden en zorg dat mensen je onthouden. Het is een kleine wereld en grote kans dat mensen je naam ooit eens hebben onthouden]

- Wees nooit negatief maar,''Kritisch gezien is mijn mening.....''......''of heeft iemand hier een ander idee over?'' [Fantastisch om te laten zien hoe flexibel je bent]

Het antwoord is goed gezegd JA. Je kunt de boel helmaal manipuleren dat je vrijwel de perfecte kandida[a]t[e] bent.

De spin off avn je vraag is tegelijkertijd hoe potentiele werkgevers de informatie moeten interpeteren. Immers, als ik graag iemand een hak wil zetten dan zorg ik dat ik een email adres MAAK en die gebruik om uit naam van die of gene, ook activiteiten als omschreven te ontplooien en meer.

Er is namelijk geen enkele werkgever die namelijk eens werkelijk zal onderzoeken of die reacties wel degelijk van de betreffende persoon is of niet. Het is niet erg dat werkgevers op namen googlen maar men moet er wel op zijn bedacht dat die informatie op zijn zachts gezegd te manipuleren is.
RC PM
Ad de Beer  |   | 
23-10-2007
 | 
08:44 uur
Helemaal met Ron eens.
Het geschreven woord kan vaak verkeerd begrepen worden omdat de klemtonen niet te lezen zijn.
Het eenvoudige zinnetje ''Hoeveel mensen werken hier?'' kan op vier verschillende manieren worden gelezen en dus ook vier verschillende antwoorden opleveren.
Indien je op namen gaat zoeken via Google, dan kan het zijn dat je totaal verkeerde hits krijgt. Op de eerste plaats omdat je naam meestal niet uniek is. Als je op mijn naam zoekt dat vind je veel links naar een auteir van een boekje over Tilburg. De man is niet eens familie. Verfijn je je zoekopdracht naar geboortedatum en school dan nog vind je een dubbeling. Er is namelijk nog een Ad de Beer, geboren 2 mei 1952 die op de St Joachimschool heeft gezeten, ja we zaten samen in de klas. Dat gaf toen al verwarring.
Daarnaast zijn er figuren die misbruik maken van je naam om diverse redenen. Ik heb me op een prikbord eens bijzonder kritisch uitgelaten en dat is bij enkele mensen niet goed in de smaak gevallen en die hebben vervolgens onder mijn naam diverse dingen op enkele prikborden gezet. Gewoon een poging om mij in een slecht daglicht te zetten. Het heeft veel moeite gekost om deze laster te verwijderen.
Je moet dus erg voorzichtig zijn met de informatie die je zoekt op internet, het is informatie die niet echt betrouwbaar is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10