zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om effectief om te gaan met verzuim

14 september 2007 - Iedere werkgever en manager krijgt er in meer of mindere mate mee te maken: ziekteverzuim. Hoe kunt u hier het beste mee omgaan? Vijf tips voor een effectief verzuimbeleid.

1. Achterhaal de oorzaak van verzuim.


Uit onderzoek blijkt dat slechts 1 op de 5 verzuimende werknemers fysiek niet kan werken. De belangrijkste oorzaken voor verzuim zijn terug te vinden in zaken als werkdruk en arbeidsomstandigheden. 

2. Breng verzuim in kaart.
U kunt verzuim pas aanpakken als u inzicht heeft in het probleem. Registreer dus per medewerker de verzuimfrequentie en verzuimduur. 

3. Ga in gesprek.
Houd regelmatig contact met zieke medewerkers. Niet alleen om te achterhalen wat er aan de hand is, maar zeker ook om interesse te tonen. Als werkgever heeft u het recht te vragen naar de verwachte verzuimduur. Let wel: de medewerker is niet verplicht de aard van de ziekte te bespreken. 

4. Werk is het beste medicijn.
De regelmaat van (deels) weer werken en contact met collega’s draagt vaak bij aan herstel. Onderzoek dus altijd de mogelijkheden op dit gebied. 

5. Tevreden medewerkers zijn gezonder.
Wie zijn baan leuk vindt, meldt zich minder vaak ziek. Grijp dus snel in wanneer er een slechte werksfeer dreigt te ontstaan.


Bron: Business Compleet
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goed gesprek helpt tegen ziekteverzuim
 Drie tips voor gezonder personeel
 Preventieve coaching loont
 Dokters geven bazen schuld van stijgend ziekteverzuim
 
 
reacties
 
heer Ron Ladage  |   | 
16-09-2007
 | 
10:21 uur
Weer eens losse tips voor een goed ziekteverzuimbeleid.
Was het maar zo makkelijk.
Tip 1 hoort te zijn, volg de wet Poortwachter goed op, want anders kan het u kapitalen kosten.
Zorg voor een goede Arbo-arts of dienst, die met u mee denkt en u de juiste tips kan geven.
Zorg voor een goed sociaal beleid in uw bedrijf.
Mensen die gemotiveerd in uw bedrijven werken, melden zich niet zo vaak ziek.
Mensen die met motivatie werken leveren u 25 % meer omzet op.
Kortom met 5 tips komt u er gewoon niet.
Wel is het goed dat Managersonline deze onderwerpen regelmatig onder de aandacht brengt.
Gelukkig zijn er ook goede Arbo-diensten die u kunnen helpen.

Ad Smit  |   | 
17-09-2007
 | 
10:27 uur
Ik ben niet zo negatief over losse tips. Als er maar met één of twee iets gedaan wordt vanuit een positieve insteek en dit gedaan of gedragen wordt door de leiding van een bedrijf, krijg je er lol in en ga je vanzelf steeds verder het pad op van een goede verzuimaanpak.Uiteraard is een goede arbo- of verzuimdienst die met je meedenkt daarbij heel belangrijk, maar je hebt als bedrijf zelf veel meer invloed dan je denkt.
sandra  |   | 
17-09-2007
 | 
11:41 uur
Maar een heleboel bedrijven interesseert het niet als werknemers ziek zijn.
Als word je tien keer ziek in een jaar.
Die denken. We moeten onze aandeelhouders tevreden houden. Mijn motto is dan hou hiermee op!! Maak WINST MET PLEZIER. Dit houdt in dat je er voor zorgt dat het prettig is voor werknemers om bij jou te werken. Een werknemer die met plezier er werkt,zal er ook zijn als deze ziek is. Zorg dat er mensen werken die een goede sfeer op een afdeling kunnen creeren.
Een collega met humor wordt vaak erg gewaardeerd.
Ooit bij een bedrijf gewerkt,waar ik het verschrikkelijk vond,dat ik ziek werd.
Vooral op maandag en dinsdag,daar zat een collega,die kon zo leuke sfeer op de afdeling creeren,dat iedereen met plezier naar zijn werk ging. Op deze afdeling hadden we een ziekte percentage van 1 a 2% in een jaar.


Geef als mangers regelmatig MOTIVATIE complimenten. Niet alleen als iemand goed zijn best heeft gedaan,maar ook als extra motivatie een compliment te geven. Dat kost immers niets.
En kan een hoop extra omzet opleveren.

In een sollicitatiegesprek vraag ik altijd hoe hoog het ziekteverzuim bij een bedrijf is. Is deze hoger dan 5% dan WIL IK ER NIET EENS WERKEN. Want het zegt mij genoeg over hoe een bedrijf met zijn mensen omgaat.

Ad Beer  |   | 
17-09-2007
 | 
14:44 uur
@Ron
Ik kan je volgen, alleen die ARBO diensten, die heb ik het bedrijf uit gezet. Die kunnen alleen maar ''Politiek Correct'' handelen en staan dus steeds aan de kant van de werknemer en dat is niet echt effectief.
Ik heb meer aan een arts die kijkt welke werkzaamheden een medewerker wel kan doen dan aan een arts die maar blijft roepen dat de medewerker ZIJN werk niet kan doen en de ARBO diensten die ik hen gehad blonken met name daarin uit.
Het aloude sprookje dat sociaal beleid en verzuim gerelateerd zijn wil ik ook naar de prullebak verwijzen. Een minder goed arbeidsklimaat bevorderd inderdaad de verzuimgeneigdheid, maar om verzuimgeneigdheid om te zetten in verzuim, daar komen nog een heleboel ander factoren bij kijken. Ik ken bedrijven met een bedroevend sociaal beleid en een verzuim van minder dan 2%, gewoon omdat de mensen bang zijn hun baan te verliezen als ze verzuimen. Overigens is het grijs verzuim (alleen lichamelijk aanwezig zijn) daar wel erg hoog
Een 100% aanpak tegen verzuim is er niet. Het blijkt dat iedere nieuwe methodiek een jaar of zo werkt en dat het verzuim dan weer naar het oude niveau gaat. Kortom, stel uw beleid steeds bij en zorg dat u een lekkere ouderwetse controlleur hebt. Laat de leidingevenden steeds informeren naar de voortgang van de genezing en stuur eens een fruitmand (niet van de Aldi) als een medewerker wat langer afwezig is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10