23 augustus 2001 -
Krantenuitgevers De Telegraaf en PCM Uitgevers worstelen met de vraag hoe ze geld kunnen verdienen met internet. Ze denken serieus na over het vragen van abonnementsgeld.
Dit schrijft het NRC Handelsblad naar aanleiding van de halfjaarcijfers van De Telegraaf. De Telegraaf maakte bekend dit jaar al 35 miljoen gulden te hebben verloren op haar internetactiviteiten. Het concern streeft ernaar het totale verlies te verminderen ten opzichte van vorig jaar. Toen bedroeg het verlies op internetactiviteiten circa 60 miljoen gulden.
De Telegraaf denkt aan betaling voor abonnees in het buitenland. NRC kent voor de buitenland-uitgave online al betaling. Netdeskundigen als Paul Molenaar (Ilse) en John Kivit (Multiscope) zeggen in NRC dat invoering van betaling voor nieuws dat tot nu toe gratis is, niet haalbaar is, behalve voor specialistische informatie.
In het buitenland kent de Wall Street Journal als één van de weinige kranten een betaalde online versie.