zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier principes voor duurzaam succes

Duurzaam success blijkt gebaseerd op vier principes

18 juli 2007 - Ondernemingen die duurzaam succesvol zijn, werken volgens vier principes. Dit concludeert Christian Stadler - managementprofessor aan de universiteit van Innsbruck - na een vergelijkende studie van negen paar ondernemingen, elk uit een zelfde industrie, over een periode van 50 jaar. Elk onderzocht paar bestond uit een excellente en een goede presteerder.

Het eerste principe van `enduring success` is dat exploitatie voor exploratie komt: sterke ondernemingen innoveren niet om te groeien, maar groeien door te kapitaliseren op bestaande innovaties.

Meer principes


Het tweede principe behelst de diversificatie van de portfolio`s. Waar goede ondernemingen het gevaar onderkennen van `irrationele conglomeratievorming`, daar weten excellente ondernemingen precies wanneer ze moeten diversifiëren. Door hun uiteenlopende palet van leveranciers en een brede klantbasis zijn ze zeer veerkrachtig.
Waar goede ondernemingen met corporate storytelling hun succesverhalen aanhalen, daar herinneren excellente ondernemingen ook hun mislukkingen teneinde herhaling te voorkomen.
Ten slotte zijn excellente ondernemingen conservatief met betrekking tot verandering. Niet alleen maken ze zelden radicale veranderingen, wanneer ze plaatshebben zijn ze goed gepland en geïmplementeerd.


Bron: Harvard Business Review, MD Weekly
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
harry vorenkamp  |   | 
18-07-2007
 | 
11:48 uur
Het is natuurlijk aardig om te weten wat de definities zijn van excellente en goed presterende ondernemingen. Indien zoals gebruikelijk vooral de mate van winstgevendheid in de periode van 50 jaar het verschil maakt tussen excellent en goed presterend, dan geeft dit een ander beeld dan in de situatie dat het aantal nieuwe producten het criterium zou zijn.

De vier genoemde principes zijn natuurlijk niet nieuw. Het is de combinatie van deze vier principes en het moment waarop ze worden gebruikt waardoor de ene onderneming beter presteert dan de andere.

Het groeien door te kapitaliseren op bestaande innovaties wordt te vaak vergeten en alleen daarom al zijn de onderzoeksresultaten waardevol.
Ton  |   | 
19-07-2007
 | 
00:11 uur
Volgens mij bepaalt de betrokkenheid en de deskundigheid van de mensen voornamelijk het succes van de onderneming.

Dit betekent dat niet alleen de medewerkers maar ook de leiding betrokken en vakkundig moet zijn.

Dat grote kapitaal krachtige ondernemingen langdurig succesvol kunnen zijn heeft voornamelijk met kapitaal en macht te maken. Zij zijn in staat een monopoliepositie te creeëren door het opkopen en sluiten van concurrenten of door hun systeem geforceerd in de markt te zetten zelfs als hun produkt of systeem inferieur is aan andere.

Maar goed bij vergelijkbaar kapitaalkrachtige en machtige bedrijven komt het uiteindelijk altijd op de mensen aan. Hun betrokkenheid en vakkundigheid zullen uiteindelijk vaker tot succes leiden, landurig succes wel te verstaan.

heer F Schophuizen  |   | 
8-08-2007
 | 
07:44 uur
Er zijn kennelijk geen niet-succesvolle bedrijven meegenomen in het onderzoek. Daarmee is hetnog maar de vraag of de genoemde principes significant vaker tot succes leiden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10