zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ambitieuze CFO moet verder kijken dan cijfertjes

Financieel manager vergroot invloed door verder te kijken dan cijfers

2 juli 2007 - CFO's die zichzelf in de kijker willen spelen en meer invloed binnen hun organisatie willen verwerven moeten verder kijken dan hun spreadsheets en berekeningen en zich verdiepen in mensgerelateerde zaken. Te vaak proberen CFO's autoriteit verwerven door te schermen met technische en financiŽle informatie, zo blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers onder financieel managers.

De beste manier om hun invloed op de top te vergroten is echter om te laten zien dat ze ook uitgebreide kennis hebben van andere zaken die het succes van een onderneming bepalen. Hoewel de meerderheid van de ondernemingen (83 procent) tevreden is over de financiŽle informatie die ze krijgen, vindt meer dan de helft dat er nog veel gedaan moet worden om de kwaliteit van niet-financiŽle managementinformatie (zoals verkoopgegevens en klanttevredenheid) te verbeteren.

Kwaliteitsbewaking


Tom Gunson, partner bij PwC: "Uit dit onderzoek blijkt dat CFO's die hogerop willen komen hun blik uit moeten breiden van de wereld van cijfers en data naar die van mensen en hun gedrag, zich op moeten werpen als voorlopers van veranderingen binnen hun organisatie. Financieel managers willen zich positioneren als de best mogelijke informatie bron voor de beslissingnemers in hun onderneming en zouden zich daarom op moeten werpen als kwaliteitsbewaker van Šlle managementinformatie ‚Äď zowel financieel als niet-financieel." Minder dan de helft van de ondervraagde CFO's is echter tevreden met de kwaliteit van hun managementinformatie. Daarom zoeken meer dan acht van de tien dat ze soms of vaak aanvullende informatie zoeken over de gegevens die ze ontvangen, hoewel ook meer dan de helft zegt die informatie regelmatig te negeren.

Verantwoordelijkheid
Er is overigens weinig duidelijkheid over wie de verantwoordelijkheid heeft voor het verstrekken van niet-financiŽle informatie. Meer dan een kwart van de CFO's vindt dat die bij hen ligt; vier van de tien zeggen dat niemand die draagt. Het is echter onmiskenbaar dat degene die de informatie beheert, erg waardevol voor de onderneming is. Zeven van de tien ondervraagden zeggen bovendien dat hun directie meer aandacht besteedt aan de toegespeelde informatie dan twee jaar geleden. De redenen hiervoor: verbeterde technologie, veranderende wetgeving, meer concurrentie en hogere eisen van belanghebbenden.
Toch hebben veel financieel managers het gevoel dat ze niet genoeg nuttige informatie krijgen, zodat ze de top niet goed genoeg kunnen bijstaan bij het nemen van beslissingen. Opvallend is wel dat de ondernemingen die een bovengemiddelde financiŽle groei doormaakten in de afgelopen drie jaar over significant betere managementinformatie beschikken dan de rest. Die goed presterende ondernemingen besteden bovendien evenveel aandacht aan financiŽle als aan niet-financiŽle informatie in hun managementrapportages.

Analyse
De complexiteit binnen de onderneming blijkt het belangrijkste obstakel bij het vergaren van nuttige managementinformatie, gevolgd door ontoereikende middelen en technische problemen. "Uit het onderzoek blijkt dat de informatie die momenteel ontvangen wordt door CFO's niet voldoende is om de diepgaande analyse te produceren die nodig is voor een effectief beslissingsproces, vooral wat betreft niet-financiŽle gegevens. De grootste uitdaging voor de CFO van nu is dus het verzamelen, verwerken en distribueren van de juiste informatie en het genereren van de benodigde inzichten om de prestaties te verbeteren."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Na invoering AVG nauwelijks meer oog voor privacy en databeveiliging
 Vakantiegeld valt dit jaar voor veel Nederlanders lager uit
 Zo wint u de harten van millennials
 
 
 
reacties
 
heer JCF Meijboom  |   | 
2-07-2007
 | 
09:23 uur
Ik ben het daar helemaal mee eens en het opzetten van een balanced score card leert je het bedrijf beter kennen en op prestaties te meten. Dit inclusief de 'zachte' elementen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
Na invoering AVG nauwelijks meer oog voor privacy en databeveiliging (1) 
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten (2) 
Tesla wil meer geld ophalen (1) 
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor (1) 
Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity (1) 
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
top10
Slecht functionerende collegaís grootste stoorzender op het werk
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten
In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
Vakantiegeld valt dit jaar voor veel Nederlanders lager uit
Aandachtspunten bij het ontwikkelen van visie
Zo wint u de harten van millennials
B2B-marketeers moeten koopgedrag bekijken om klanten te werven
60íers vaker inkomen, minder vaak uitkering of pensioen
Zwangere vrouw kent haar rechten op de werkvloer niet
meer top 10