zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Blogger riskeert ontslag

Ongezouten meningen posten op weblog binnenkort aan banden gelegd?

31 mei 2007 - Meer dan een derde van de bloggers riskeert de woede van hun baas omdat ze gevoelige of schadelijke informatie over hun werkgever, werkplek of collega's op het internet zetten. Uit Brits onderzoek van Croner blijkt dat 39 procent van de werknemers die een persoonlijke weblog bijhouden daarop misprijzende teksten over hun werk plaatsen.

Volgens Gillian Dowling, technisch consultant van Croner is dit hetzelfde probleem als dat zich in de begindagen van de e-mail voordeed. "Toen e-mail in de jaren '90 zijn intrede deed, hadden werknemers een vals gevoel van veiligheid. Onbeschofte, boze of anderszins onbetamelijke berichten waren aan de orde van de dag omdat ze in een impuls verzonden werden. Pas later werd werknemers geleerd e-mails te beschouwen als gewone brief en dezelfde regels in acht te nemen."



Bewijs


Door het gemak waarop men tegenwoordig gedachten en meningen kan ventileren in een weblog, riskeren bloggers echter dat ze in dezelfde val lopen en ten onrechte denken dat hun berichten veilig en zonder consequenties gepost kunnen worden. "Als de blog een dermate negatieve impact op het imago van de onderneming heeft dat het wederzijdse vertrouwen tussen werknemer en werkgever aangetast wordt, kan dat in het uiterste geval tot ontslag leiden. Denk aan gevallen waarin mensen gevoelige informatie, financiële gegevens of informatie omtrent nieuwe producten op hun weblog plaatsen. Daarnaast kan een blog als bewijs dienen in andere zaken, zoals discriminatie en pesterijen op de werkvloer," stelt Dowling.

Uitbreiding internetpolicy
Omdat steeds meer mensen bloggen, stelt ze voor dat het internetbeleid van ondernemingen uitgebreid wordt naar bloggen en het onthullen van gevoelige informatie op het internet. Vooral mensen die toegang hebben tot gevoelige informatie zou gevraagd kunnen worden een geheimhoudingsovereenkomst te tekenen, waarin expliciet melding wordt gemaakt van blogactiviteiten.

Voordelen
Een blog kan overigens ook voordelen bieden. Een bedrijfsblog kan bijvoorbeeld een goede stimulans zijn voor de creativiteit en het enthousiasme van werknemers.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ton  |   | 
31-05-2007
 | 
15:10 uur
Hebben die werkgevers er ook al eens over nagedacht dat er na ontslag er weinig belemmering is gevoelige informatie over de werkgever te ventileren zeker als er wrok is ontstaan?

Het beste lijkt me dat men maar beter in zijn achterhoofd kan houden dat informatie toch op straat komt te liggen op het moment dat men deze intern communiceert. Wellicht kan men hier ook de concurrent misleiden door bewust desinformatie te laten lekken.

Kan het management zich niet meer herinneren dat vroeger op school de vrienden en vriendinnen ook beloofden dat ze geheimpjes niet zouden doorvertellen maar dat dit wel meestal gebeurde?

Ik vind het nogal naïef.

Waarom?

*alle geheimen lekken vroeg of laat uit
*welke geheimen kennen deze bloggers zijn ze werkelijk zo gevoelig?
*de echte spionnen werken veel subtieler en zijn niet direct te herkennen en zullen zeker niet gaan bloggen
*concurrenten die echt geïnteresseerd zijn proberen interessante werknemers weg te lokken.
*maar weinig rechtzaken over geheimhoudingsplicht ontduiking zijn volgens mij gewonnen
*echte spionnen zijn praktisch ongrijpbaar, zij laten simpelweg een usb slingeren o.i.d. Ze zijn dan niet strafbaar maar feitelijk bestolen.
*hoeveel bedrijven hebben niet externen over de vloer lopen die toegang kunnen hebben tot vertrouwelijke informatie.

Welnu mijn ervaring is dat maar weinig bedrijven daadwerkelijk moeite doen om vertrouwelijke informatie te bemachtigen. In mijn arbeidsverleden had ik meestal toegang tot zeer interessante informatie maar ik ben nooit benaderd geworden om deze door te spelen.

Wel merk ik dat ik vaak subtiel uitgehoord wordt tijdens sollicitatiegesprekken. Bedrijven die zich zorgen maken dat hun vuile was op straat komt te liggen kunnen maar beter geen medewerkers ontslaan lijkt me want tijdens elk sollicitatiegesprek dat ik gevoerd heb (aan beide kanten van de tafel) heb ik van alles gehoord en is er subtiel navraag gedaan naar specifieke zaken. Concreet is er echter nooit een aanbod gedaan om geheimen te verklappen, tegen betaling o.i.d.

Ik denk dan ook dat veel bedrijven zich meer zorgen maken over de vuile was die buitengehangen wordt dan over de echte geheimen. Echte geheimen blijven meestal beperkt tot de top en bereiken de werknemers zelden.

Werknemers die trots zijn op hun bedrijf zullen in enkele gevallen gaan bloggen en misschien gevoelige informatie op straat gooien, eerder dan verwacht. Ik zou de werknemer wijzen op het gevaar van zijn bloggen dan dit direct bestraffen. Iemand die negatief blogt zou ik ook op gesprek vragen en proberen te achterhalen waarom hij negatief is.
Wellicht kan er daarna e.e.a. in goede banen geleid worden of duidelijke afspraken gemaakt worden over de inhoud van het blog, sanctioneren kan dan altijd nog.
Natuurlijk is e.e.a. afhankelijk van de wijze waarop het ongewenst bloggen plaats vindt en een verschillende benadering te adviseren.





mevrouw Lia Donkers  |   | 
31-05-2007
 | 
16:01 uur
Ik denk dat iedere werknemer weet welke informatie wel of niet vertrouwlijk is en geplaatst mag worden in een weblog.

Het is en blijft geoelig maar ik ben er van overtuigd dat als een werkgever zich netjes gedraagt dit ook terug te vinden is in een weblog. Doet een werkgever dit niet dan neemt deze ook een risico.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10