zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer en manager door hele andere dingen geprikkeld

Wat de manager motiveert, hoeft de werknemer niet perse te interesseren…..

18 april 2007 - Leidinggevenden proberen medewerkers vaak te motiveren met initiatieven die niet altijd aansluiten bij de persoonlijke drijfveren van hun medewerkers. Dit is de belangrijkste conclusie van een onderzoek van Reynaarde Personeelsdiensten, uitgevoerd door studenten van Hogeschool Utrecht.

Het onderzoek, is gebaseerd op de loopbaananker theorie van Edgar H. Schein die stelt dat elk individu een belangrijke drijfveer – ofwel een persoonlijk loopbaananker- heeft. Deze drijfveer bestaat uit individuele behoeften en waarden gecombineerd met eigen talenten en bekwaamheden. Het komt erop neer dat, als iemands takenpakket aansluit bij zijn drijfveer, hij over het algemeen ook een gemotiveerde medewerker zal zijn.

Toegedichte drijfveren


Uit het onderzoek komt naar voren dat de belangrijkste drijfveren voor leidinggevenden zelf 'ondernemen' en 'vrijheid' zijn, gecombineerd met 'uitdagingen' in het werk. Het beeld dat leidinggevende van hun medewerkers hebben is dat zij graag 'omhoog' komen in de organisatie en 'goed willen worden in hun vak'. Ze denken ook dat medewerkers 'veiligheid en/of zekerheid' veel belangrijker vinden dan zijzelf. Een ander groot verschil is de 'balans tussen werk en privé'. De leidinggevende beschouwt dit voor hemzelf van ondergeschikt belang en denkt dat het voor zijn medewerkers wel degelijk een factor is die meespeelt in het kiezen voor een organisatie of baan.

Theorie versus praktijk
Conclusie van het onderzoek is dat de leidinggevenden beslist veel waarde hechten aan het motiveren van hun medewerkers en daar veel tijd en energie in steken. Uit de praktijk blijkt dat leidinggevenden medewerkers vaak motiveren met initiatieven die henzelf zouden motiveren. Hierbij vragen ze zich vaak nauwelijks af of hun initiatieven wel aansluiten bij de persoonlijke drijfveren van hun medewerkers.


Bron: HR Praktijk
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
18-04-2007
 | 
11:53 uur
Het artikel bevestigt zaken die eigenlijk al jaren bekend zijn.
Een bedrijf dat in zijn visie “een leven lang leren” heeft staan en daar ook invulling aangeeft, weet wat zijn werknemers willen en ook wie deze mensen zijn.
Aandacht voor de individuele werknemer, ook als mens deze aandacht krijgen, motiveert het gehele bedrijf.
Door echte personeelsafdeling te hebben, die o.a. werken met een 360 graden beoordeling, waarin ook de individuele werknemer initiatief kan nemen, bevorder je de interesse van je werknemer en kan hij/zij ook verantwoordelijk zijn voor zijn/haar eigen loopbaan perspectief.
Hierdoor kan je ook zorg dragen dat de werknemer die training/coaching aangeboden kan krijgen, die hem/haar naar een hoger niveau brengt.
Zelfs wanneer de werknemer door omstandigheden het bedrijf moet verlaten, is dit geen probleem, omdat hij/zij voor de arbeidsmarkt zijn waarde behoudt.
Door op deze wijze te werken bouwt het bedrijf samen met de mensen in het bedrijf een gemeenschappelijk belang op, waardoor zaken als motivatie, gebruik maken van de kennis van de mensen (interne deskundigheid) en daardoor sneller en flexibeler op de markt in te kunnen spelen.
Kortom een bedrijf kan met wat inspanning en vooral de wil om dit te doen meer winst gaan maken, dan zijn concurrent.
Verder voordeel is de naam die het bedrijf krijgt bij zijn werknemers en die goede naam werkt ook door naar de arbeidsmarkt, waar we straks met zijn allen in gaan vissen, terwijl er steeds minder jongeren in die vijver komen.
Mochten er bedrijven of mensen geïnteresseerd zijn hoe dit aan te pakken, dan kunt u via een persoonlijke mail meer informatie aan mij vragen.

Caro  |   | 
18-04-2007
 | 
12:52 uur
Beetje vreemd verhaal. Proberen managers medewerkers te motiveren met wat zij hun medewerkers toedichten, of met hun eigen drijfveren? Met andere woorden: probeert de manager zijn medewerkers te motiveren door ze 'veiligheid' te bieden, of juist door ze op 'ondernemen' aan te spreken?
Naar mijn idee en vroegere ervaring als medewerker moet het het eerste zijn. Om er vervolgens over te gaan klagen dat de medewerkers zo weinig ondernemend zijn. Het kan verkeren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10