zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Versterk uw x-factor met Henk Jan Smits

Nu ook voor managers!

13 april 2007 - Iedereen moet de x-factor hebben. Ook managers. Volgens talentscout Henkjan Smits is charisma of eigenzinnigheid zeldzaam in het bedrijfsleven. Na tieners bij Idols helpt Smits nu managers om hun x-factor te versterken.

Volgens Smits is de x-factor - een term die afkomstig is uit de paardensport - veel meer dan charisma of uitstraling. Het gaat om authenticiteit, vastberadenheid, zelfvertrouwen en onderscheidend vermogen. En het lef van gebaande paden af te wijken. Dat wordt helaas niet altijd gewaardeerd in bedrijven, blijkt uit de anekdote van een deelnemer die vertelt dat iemand bij een gerenommeerd accountantskantoor is ontslagen omdat hij weigerde zich van zijn Mickey-Mouse-sokken te ontdoen.

Zelfkennis


Iedereen kan de x-factor ontwikkelen, is de overtuiging van Smits. Daarvoor is eerst zelfkennis nodig. En dat is hard nodig omdat veel mensen niet goed weten wat hun talenten zijn. Het begint met simpele dingen als een juiste lichaamshouding, ferme (niet te harde) handdruk en oogcontact (niet langer dan drie seconden). De eerste twintig seconden zijn allesbepalend. Wie schichtig en met hangende schouders een sollicitatiegesprek binnenloopt, zal zeker geen verpletterende indruk maken.


Bron: Management Team
 
 Doorsturen   14 reacties  

 

Laatste nieuws

 Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal
 Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie
 Aantal unieke vacatures in de zorg stijgt met twaalf procent
 
 
 
reacties
 
heer van Gelderen  |   | 
13-04-2007
 | 
20:57 uur
dit gaat inderdaad nergens over. We weten allemaal dat uitstraling, verzorgdheid, zelfverzekerdheid en zelfs een fysieke eigenschap als lengte van invloed is op de boodschap die je naar buiten brengt.

We doen nu net alsof het nieuw is. Smits heeft gewoon een (dik) belegde boterham nodig en op zijn workshops zullen zeker weer mensen afkomen. Dat is natuurlijk knap op zichzelf maar zijn boodschap is oude wijn in nieuwe zakken en geen enkel nieuw mysterieus iets.
Martha van de Pasch  |   | 
13-04-2007
 | 
22:26 uur
Ik vind die Henk Jan Smits zelf een soms onbeschoft figuur die mensen gewoonweg beledigt. En dit figuur zal anderen zeggen hoe het moet. Zijn verwaandheid straalt eraf. Komop zeg. Dat kan hij bij mensen doen die zonodig te denken te kunnen zingen maar ik denk wel dat het hier om een geheel andere kwestie gaat. Ik meen te meten zeggen dat deze man zelf zich frustrerend op anderen uitleeft. Ik zou zeggen wees op je hoede en trap er niet in. Hij moet maar eens beginnen naar zchzelf te kijken en dan ziet hij een niet al te mannelijke uitstraling. Laat hem een paar oorbellen indoen en wat lippenstift dan heeft ook hij een geweldige X factor. Uitstraling zit in de mens zelf dat haal je er ook niet uit met een net pak en een gemaakte lach. De ogen van de ziel kunnen niet liegen.
mevrouw j schat  |   | 
13-04-2007
 | 
07:40 uur
Zeker is de houding van iemand, de rust die hij/zij uitstraalt, ademhaling e.d. van belang.

Wij werken hieraan met hulp van Oefentherapie, zelfreflectie met de spiegel en het helpt niet alleen bij solliciteren,maar ook bij elk contact met de medemens.

Joke Schat
Praktijk voor Oefentherapie.
nm  |   | 
13-04-2007
 | 
08:21 uur
ik ben erg benieuwd naar de discussie
heer ivan flo  |   | 
13-04-2007
 | 
08:58 uur
Lichaamstaal?
Zelfvertrouwen?
Negatief zelfbeeld?

Allerhande zaken die een zeker patroon vertonen.
In elk gesprek komt het neer op een aantal kerngedachten.
Kerngedachten die halstarrig 'willen' blijven. De kunst, net als het stoppen met roken, is deze te (h)erkennen, en daaraan te werken...
A.Stuijt  |   | 
13-04-2007
 | 
09:23 uur
Aldus DOMINIQUE HAIJTEMA in Financieel Dagblad van 12 april 2007. What's new? Gewoon een training. Dertien in een dozijn, vind ik. Maar er zijn altijd genoeg mensen die er wat aan hebben dus vooruit maar. Je weet nooit hoe een koe een haaas vangt, nietwaar? En een aantal mensen verdienen er weer aan en dat is mooi.
heer S.U. Wilm  |   | 
13-04-2007
 | 
10:51 uur
Liever een slome indruk met goed resultaat dan een zingende manager die er op los zwamt.

Wat een gelul,
Dit gaat echt nergens over.
Sorry dat ik het zeg

Friedel
jan van herp  |   | 
15-04-2007
 | 
11:24 uur
Laten we het niveau van deze site niet verlagen door dit soort onzinnige zaken.
Marieke de Wit  |   | 
18-04-2007
 | 
17:31 uur
Het artikel is niet afkomstig uit Management Team, maar uit het Financieele Dagblad. Lees het complete verhaal op
heer Cris H.C Berg  |   | 
18-04-2007
 | 
09:31 uur
ik denk dat Henk Jan eerst zelf eens een spiegel voor moet houden ,dan zit hij een persoon wat nog veel werk aan zich zelf heeft ,voor dat hij ook maar aan een ander kan denken.
H.J werk aan je zelf en kom als een kerel terug ,daarna gaan we praten.
mevrouw J van der Voort  |   | 
18-04-2007
 | 
10:31 uur
Authenticiteit kun je niet faken, of zo even leren.
Dit ontwikkelt een klein pecentage mensen die zich geroepen voelt om zichzelf te leren kennen: levenservaring opdoen, uit je comfortzone stappen, jezelf in situaties plaatsen waarin je met jezelf wordt geconfronteerd, en vervolgens hiervan leert, een beter mens wordt, enzovoorts.

HJS heeft het niet mis als hij zegt dat zelfkennis hiertoe nodig is, maar moet wel beseffen dat dit vaak een lang proces is, en dat actief, met een open mind aan het leven deelnemen, de beste manier is om dit te bereiken.
Ron Ladage  |   | 
18-04-2007
 | 
14:11 uur
Verbazingwekkend sommige reacties, nu meneer Smits geld wil verdienen aan zijn bekendheid,mag dat plotseling niet.
Hans van Breukelen verdient geld aan seminars voor managers, Cruijff wordt grof betaald voor presentaties en zo kan ik nog wel doorgaan.
Waar echte deskundigen hard moeten knokken om aan klanten komen, lopen bekende Nederlanders hun zakken te vullen aan managers, die het heel belangrijk vinden om belangrijke mensen te ontmoeten.
Kwaliteit verliest het van bekendheid, maar dat gebeurd al jaren en vooral managers zijn daar de oorzaak van dit fenomeen.
Muriel  |   | 
22-07-2010
 | 
22:39 uur
Verbazingwekkend vind ik de gefrustreerde reacties van mensen die het niet hebben gemaakt en hun afgunst botvieren op degenen die wel iets hebben bereikt.
Gun Henk Jan Smits zijn succes, blijf niet hangen in je frustratie en kijk positief de wereld in, maar begin positief bij jezelf, dat maakt alles een stuk makkelijker en dan gun je een ander ook wat.
Civile  |   | 
23-07-2010
 | 
14:40 uur
Natuurlijk zit het hem voor een aanzienlijk deel in de uitstraling. Wat Henk stelt is absoluut niet nieuw. Even een klein stapje terug. Stel jezelf de volgende vraag maar eens.

Wanneer kun je helemaal zeker zijn van jezelf?

Het antwoord is verrassend eenvoudig alleen word daar nu net af en toe heerlijk gecompliceerd over gedaan. Het antwoord:'Je weet wat je kan, en je weet ook wat je niet kan.' Zoo eenvoudig.

In het dagelijkse leven, en hier bij MOL zien we legio voorbeelden, komt men met allerlei onderzoekjes, testjes, uitslagen, bevindingen noem het maar op. Slechts weinig zie je iemand werkelijk zeggen,'Als je weet wat je kan en weet wat je niet kan, weet je wat je waard bent!' Uiteraard koppelt men daar weer een methodiekje aan of een assessment test en daar gaan we weer,

Henk Jan Smit stelt het goed. Iedereen is ergens goed in maar het is maar even zoeken om te ontdekken waarin, en dat vervolgens uit bouwen. Dan kom je dus bij 'De Human Factor'. We zien dat in X-factor etc. telkens weer mooi geïllustreerd. Veel denken HET te hebben, maar de praktijk wijst anders. Een aantal van hen denkt HET te hebben, omdat ze ervoor hebben geleerd. Ook hier wijst de praktijk uit dat het soms anders is.

Een enkele weet dat hij/zij HET heeft, en kan excelleren. Een bijzondere enkeling komt tot de prachtige ontdekking dat hij/zij HET bezit. En dat is nu precies waar het uiteindelijk om gaat. Al die assessment testjes voldoen vrijwel niet te tonen of iemand HET heeft of niet. Het laat zien of iemand HET trucje in meer of mindere mate beheerst.

Daarmee zeg je nog steeds niet dat die of gene HET werkelijk beheerst, tenminste in de zakenwereld. Want er is een berg aan mascara die je gebruiken kunt om zaken te camoufleren en jezelf te valideren. Gelukkig is er wel een manier om HET te kunnen vinden in een persoon, zonder een assessment methodiekje.

Wat dat betreft heeft Henk Jan Smit een hele grote naam en een wereldbaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Verbeter in 10 stappen je e-mail marketing [ebook]
In het ebook ‘Verbeter in 10 stappen je email marketing’ van Spotler ontdek je snel of je op de goede weg bent en waar je nog extra stappen kunt zetten. Denk aan bestandsgroei, dynamische content, A/B-testen, datakoppelingen en meer. Benieuwd?
Download het ebook
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ergonomisch werken is gezond werken
reacties
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
Betere werksfeer vermindert werkstress (1) 
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk (1) 
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
top10
Nooit meer een ‘Blue Monday’!
Outplacement vaker succesvol, niet voor oudere medewerkers
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk
36 procent van de werknemers komt niet los van het werk
Betere werksfeer vermindert werkstress
Arnoud van Vliet verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2019
Zestigplusser is zich niet bewust van gevaren openbare wifi
Stoomcursus ‘nieuwe IT-ontwikkelingen’ toont directies waar winst te behalen valt
Vandaag Filevrije Dag
Hoe meer energiebronnen, hoe kleiner de kans op uitval
meer top 10