zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer verscheurd tussen werk en privé persoonlijkheid

Ethische conflicten zijn een belangrijke oorzaak van lage betrokkenheid

6 april 2007 - Een groot aantal werknemers worstelen hun hele carrière met hun geweten omdat hun manager hen normen en waarden oplegt die in tegenstrijd zijn met die van hen zelf. Uit onderzoek van CO2 Partners blijkt dat een op de drie werknemers ronduit moeite heeft met de normen en waarden van het bedrijf waarvoor ze werken.

Dit ethische conflict is een van de belangrijkste redenen tot de lage werknemerbetrokkenheid waarmee zoveel ondernemingen te kampen hebben.

Normen en waarden


Van de 615 ondervraagde werknemers zegt 44 procent dat hun normen en waarden overeen komen met die van hun werkgever. Iets minder dan een derde zegt dat ze enigszins overeenkomen en iets meer dan een tiende weet niet zo goed wat zijn eigen normen en waarden zijn, maar heeft geen moeite met die van de werkgever. Nog eens een tiende vindt dat zijn normen en waarden volledig los van het werk staan.

Werkvermijding
Gary Cohen, directeur van CO2 Partners: "Veel managers verwachten van hun werknemers dat ze hun persoonlijke waarden simpelweg verruilen voor die van de onderneming en doen absoluut geen moeite de normen en waarden van de werknemer op één lijn te brengen met die van de onderneming. Als die twee echter volledig tegenstrijdig zijn, kan dat resulteren in 'werkvermijding': passief, onproductief gedrag dat projecten en ideeën stiekem saboteert en leidt tot een onproductieve werkomgeving met niet-betrokken werknemers."

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
antaios  |   | 
7-04-2007
 | 
18:02 uur
De constatering van een probleem is een begin, maja... daar zit je dan...

Ik werk nu eenmaal meer dan ik privé-leven heb en zodoende verdenk ik mijzelf ervan dat mijn werkpersoonlijkheid steeds meer mijn privé-persoonlijkheid verdringt. Ik lijk wel een soort psychopaat die zich alleen met game theory, psychologische oorlogsvoering en 'the kill' kan bezighoudt.

Ik leef me natuurlijk helemaal uit in/op mijn werk, daar niet van (whooooo!), maar ben ik nog wel sociaal-maatschappelijk vruchtbaar, om het zo maar te stellen?

O jee! Wie zijn wij tweeën geworden? Of zijn we nog wel twee? En wie/wat nu? :)
heer F Schophuizen  |   | 
8-04-2007
 | 
08:55 uur
Ik kan hier kort over zijn:
Als je baan, baas of werk je niet bevalt, DOE ER DAN WAT AAN!

Iemand die lekker in zijn vel zit, heeft een aanzienlijk hogere productiviteit en betrouwbaarheid dan iemand die onder de plak van zijn baas zit. Het is een keuze (van je baas) om een minimale inzet in maximale werktijd (en minimale privetijd) te verwachten, of maximale inzet binnen werktijd en daarnaast een priveleven.

Onderzoek wijst uit dat het laatste aanzienlijk meer oplevert voor de baas, en voor de werknemer zelf.

Daarnaast heb je natuurlijk altijd de mogelijkheid om een andere baas te kiezen, binnen of buiten het bedrijf.
S.U.Wilm  |   | 
16-04-2007
 | 
00:14 uur
Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen hun eigen baas niet kunnen kiezen. Wat een raar woord eigenlijk "baas". Terwijl iedereen prat gaat op eigen ondernemerschap van de werknemer.

Over de normen en waarden kan ik alleen maar zeggen uit eigen ervaring dat de "bazen" deze op elk willekeurig moment aanpassen aan het gewenste resultaat, Niets is zo veranderlijk als een baas die de baas wil spelen.
Gelukkig heb ik niet meer zo een "baas".

Friedel
J.W.  |   | 
9-06-2010
 | 
21:36 uur
Het is een van die gebieden waar te weinig aandacht aan wordt besteed door het management bij onder meer de samenstelling van het personeelsbestand, de selectieprocedure, competenties en bij verbeter- en vernieuwing trajecten. Zoals er in het Onderwijs ontwikkelingen gaande zijn tot meer maatwerk naar de student en ruimte voor eigen ontwikkeling dient dit binnen organisaties ook voor het management en medewerkers te gelden. Cultuur is een maar ruimte voor het individu zal aanvullend hieraan moeten zijn, zonder hierbij de balans uit het oog te verliezen.
L. M.  |   | 
10-06-2010
 | 
04:05 uur
Wie kan me antwoord hierop geven? Ik bekleed de functie Human Resource Officer en ik werk van 8:00 tot 17:00. Ik ben getrouwd met 3 kinderen. Ik volg vanaf 2006 een HBO opleiding richting P&O en zit in 4de jaar (laatste jaar). Ik mag van mijn baas voor 10 maanden 5 werkdagen per week een praktijkleerperiode doen bij een andere werkgever. Eind juli j.l. wordt mijn laatst maand van stage. Ik Moet in totaal 9 vier weekelijkse activiteitenverslagen maken, een onderzoek doen, de resultaten van het onderzoek interpreteren en een eindverslag maken met aanbevelingen. Daarnaast volg ik enkele colleges gedurende de week van 17:30 tot 20:45, ik moet diverse tentamen afleggen. Ik ben vanaf 4uur wakker om te leren of aan mijn verslagen te werken. De colleges zijn nu wel minder geworden. Daarnaast moet ik diverse werzaamheden uitvoeren tijden mijn leerperiode bij de praktijkinstelling. De HR manager van mijn oorspronkelijke baas wil nu dat ik 1 keer per week op kantoor kom om diverse werkzaamheden uit te voeren aangezien mijn collega opgenomen wordt. Ik ben vanaf oktober 2009 tot en met heden niet op vakantie geweest. Daarnaast heb ik ook een priveleven. Wat denken jullie hiervan en wat kunnen jullie mij aanraden..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10