13 februari 2007 -
De tijd dat 'spirituele groei' en 'persoonlijke ontwikkeling' losstonden van de 'zakelijke en commerciële maatschappij' is duidelijk voorbij. Onderzoek door Gallup, in opdracht van StepStone, onder 8.000 werknemers in zeven Europese landen, wijst uit dat bijna 90 procent van de ondervraagden zich meer richt op persoonlijke ontwikkeling dan op zaken als meer vrije tijd of flexibele werktijden.
Ook financiële aspecten zoals een hoger salaris of meer andere financiële voordelen worden niet als belangrijkste criterium ervaren.
Geluk boven status In mei 2006 verwees het vakblad voor consumententrends eYe naar een onderzoek van NetPanel naar statussymbolen. Daaruit blijkt dat immateriële zaken belangrijker worden. Denk bijvoorbeeld aan een sociaal leven, innerlijke rust, spirituele groei en ervaringen opdoen. Iemand heeft het volgens de ondervraagden helemaal gemaakt als 'hij gelukkig is met zijn leven, zijn dromen heeft waargemaakt, lekker in zijn vel zit, goed voor anderen is en eerlijk, open en zichzelf is'.
Hoogleraar spiritualiteit Ook de academische wereld blijft niet achter: in juni 2006 werd Paul de Chauvigny de Blot SJ benoemd tot hoogleraar business spiritualiteit bij Nyenrode Business Universiteit. Volgens Nyenrode is er een groeiende belangstelling voor het thema business spiritualiteit. Wereldwijd staat het thema business spiritualiteit steeds meer in de belangstelling.