zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer krijgt na half jaar al de kriebels

8 februari 2007 - Ze lijken nog maar net in dienst, maar na amper zes maanden krijgen de meeste nieuwe werknemers alweer de kriebels en dalen hun motivatie en betrokkenheid drastisch. Een proces dat de komende twaalf maanden alleen maar versnelt. Dit blijkt uit onderzoek van Kenexa.

Uit het onderzoek onder meer dan 840.000 medewerkers in multinationals bleek dat bijna driekwart het eerste half jaar in zijn nieuwe functie zeer enthousiast en betrokken is. Tussen de zesde en achttiende maand daalt die tevredenheid echter dramatisch en aan het eind van hun tweede dienstjaar kijken de meeste werknemers alweer uit naar een nieuwe baan.

Eerste twee jaar cruciaal


Deze bevindingen weerspiegelen de resultaten van een recent onderzoek van Sirota Survey Intelligence naar werknemersverloop. Daaruit kwam naar voren dat twintig procent van de werknemers binnen twee jaar vrijwillig opstapt, na twee jaar in dienst is dat minder dan tien procent. Bovendien blijken zes van de tien werknemers die in een willekeurig jaar ontslag nemen, minder dan twee jaar in dienst bij de werkgever. Uit het onderzoek van Kenexa valt echter ook positief nieuws af te leiden: blijft iemand meer dan twee jaar in dienst, dan stijgt zijn betrokkenheid en tevredenheid juist weer. Na zestien jaar bij een werkgever is maar liefst driekwart van de werknemers zeer tevreden over zijn baas en baan. Na twintig jaar is dat nog steeds 72 procent.

Cruciale rol manager
Jeffrey Saltzman van Kenexa New York: "Deze uitkomsten zijn van cruciaal belang voor de werkgever. Een steeds wisselend personeelsbestand gaat ten koste van de financiële reserves en het moreel op de werkvloer, en daarmee ten koste van de concurrentiepositie. Ontevreden werknemers leiden tot een aanzienlijk productie- en waardeverlies. Een ontevreden werknemer heeft bovendien een negatief effect op de klanttevredenheid, innovatie en groei. Effecten die voorkomen kunnen worden als ondernemingen zich actief inzetten voor de tevredenheid van hun werknemers." Kunnen managers hun werknemers minimaal twee jaar tevreden houden, dan betaalt zich dat in langdurige betrokkenheid en motivatie, blijkt immers.

 
 Doorsturen   9 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Rick  |   | 
9-02-2007
 | 
01:57 uur
Herken mij hierin. Zie tevens veel kritiek. Wil wel even een kanttekening plaatsen. Veel grote multinationals doen zich anders voor dan dat het is! Wanneer je snel merkt dat men minder of niet open staat voor nieuwe ideen danwel gewoon verwacht dat je minder passievol je werk verricht dan houdt het bij mij snel op. Geleerd dat een goed alternatief toch een kleiner bedrijf is.
Heeft niks te maken met de "jeugd" eerder met werkervaring en kiezen voor waar je wilt gaan!
Vincent  |   | 
8-02-2007
 | 
14:57 uur
Hoewel het onderwerp van dit artikel me erg aanspreekt, en ik denk dat de getrokken conclusies goed aansluiten bij de werkelijkheid, zet ik GROTE vraagtekens bij de opmerking over de methodiek van Kenexa. Geen onderzoeker bij zijn volle verstand doet onderzoek onder 840.000 personen. Dat is veel te duur en bovendien onnodig. Die vermedling kan dus echt niet kloppen en Managers online doet er verstandig aan dat uit haar bericht te schrappen. Jammer bovendien dat er geen mogelijkheid is geboden om de resultaten van het onderzoek in te zien.
mevrouw Nathalie Van Steenberge  |   | 
9-02-2007
 | 
09:11 uur
Het onderzoek werd verricht in multinationals. Dit zegt heel veel. Grote bedrijven zijn te veel bezig met winstcijfers en hebben geen tijd voor peoplemanagment. Dit heeft als gevolg dat ze het jonge talent binnen hun bedrijf niet meer zien staan, laat staan coachen. Grote bedrijven verkiezen bovendien om talent van buitenaf aan te werven dan tijd te steken in intern talent en dit heeft heel wat redenen : vb talent van buitenshuis die na een tijd niet meer voldoet aan de wensen, kan men ook gemakkelijker aan de deur zetten. De heer Aarts spreekt over 'jonge honden'. Echter, met een goed opgeleide jonge hond die regelmatig wordt bijgestuurd, kan je het ver schoppen.
Na 7 jaar trouwe dienst als jong persoon bij een internationaal leasingmaatschappij, werd ik van alle hoeken en kanten gelimiteerd in mijn mogelijkheden. Ik was er mij goed van bewust dat het gras niet groener is ergens anders. Ik heb mijn talent en energie dan maar gestoken in mezelf en heb zelf een bedrijfje opgestart met alle positieve gevolgen van dien. Ik raad : - aan ieder persoon met talent aan : kijk in jezelf en doe er iets mee, ofwel voor jezelf ofwel voor het bedrijf voor wie je werkt.
- en raad aan kaderleden van grote bedrijven aan : doe een intern onderzoek naar het peoplemanagment van jouw bedrijf.
Alvorens te vingerwijzen en dit geld voor alles en iedereen, kijk dan eerst in de spiegel en dit in de brede zin.
Marcel  |   | 
9-02-2007
 | 
10:00 uur
Ik herken een hoop in dit artikel. Voor mezelf: na 2 a 3 jaar heb ik het meestal wel gezien en ga voor een nieuwe uitdaging elders. De grootste vooruitgangen in functie en salaris heb ik gemaakt bij het overstappen naar andere bedrijven. Die ene keer dat ik graag wilde blijven, lukte het niet door een fusie gevolgd door een reorganisatie.

Ik heb helaas bemerkt dat de meeste werkgevers niet erg positief tegenover de groei van personeel staan (in functie, persoonlijk en in salaris). Veel organisaties weten niet hoe ze daar mee om moeten gaan en zeggen veel maar doen weinig. Het niet kunnen groeien in een organisatie is vaak in tegenstelling tot hetgeen je te horen krijgt bij het sollicitatiegesprek en de HRM Manager die iedereeen probeert te doen geloven dat er wel groeimogelijkheden zijn.

@van Goor, Vaart en Dijs:
Kan het zijn dat ik een ander artikel lees dan jullie? Ik zie helemaal geen conclusies over "jongeren"! Volgens mij gaat het over de gehele leeftijdlinie. Daarnaast is mijn ervaring dat ook veel 30, 40 en zelfs 50-ers al binnen 1 a 2 jaar weggaan of bewust als ZZP-er of gedetacheerde werken. Daar is niets mis mee. Sterker nog, een goede mix van oud gedienden en nieuwe medewerkers kan een goede mix van behoud en vernieuwing opleveren.
amjm.vangoor@quicknet.nl  |   | 
8-02-2007
 | 
07:27 uur
't Is natuurlijk van de gekke dat 'n jongere die amper 'n half jaar werkt, alweer 'zijn of haar biezen' pakt.
Laat ze zich eerst 'ns waarmaken.
En bestaat er dat écht geen carrière-perspectief meer ?
'Van de jeugd moet je 't dus blijkbaar niet hebben!'

Ton van Goor
Maarten Vaart  |   | 
8-02-2007
 | 
08:50 uur
Ik sluit me hierbij aan. 3 keer van baan verwisseld. 3 maal 1,5 jaar gewerkt. Ik kreeg de prikkels om steeds iets anders te doen. En /of betere biedingen.
laatbloeier  |   | 
9-02-2007
 | 
08:27 uur
er staat in het artikel dat de leidinggevende een cruciale rol hierin speelt
dit geldt voor jongeren, en ook voor ouderen: als er een nieuwe directeur of manager komt met andere visies

Martha van de Pasch  |   | 
8-02-2007
 | 
12:36 uur
Wat ik merk dat steeds meer jongeren na een paar maanden of hooguit na 2 jaar het al voor gezien houden en zo nodig denken dat het gras elders groener is. Een veel voorkomend gedrag is dat deze jongeren een jaar er hoognodig tussen uit moeten of dat ze ik weet niet wat gedaan hebben. Ze gaan dan ergens in het buitenland hin heil zoeken. Krijgen daar alle gelegenheid voor. Ze zien wel. Als je vraagt ga je daar werken dan is het antwoord dat weet ik niet. Al moeten ze op een berg slapen. Komen ze terug dan kunnen ze hun draai helemaal niet meer vinden. Ook daar was het niet alles. Vrienden zijn vertrokken, hebben een relatie en zij zwerven in hun eigen omgeving rond. Het is de onrust van deze tijd dat mensen gewoon niet snel meer tevreden zijn en daarom op de loop gaan. Men wil immers steeds meer en beter. Op zich is daar niets mis mee. Je hoeft niet perse 20 jaar bij een werkgever te blijven. Maar doe het dan op een gezonde manier.
Aart Dijs  |   | 
8-02-2007
 | 
14:15 uur
Eén remedie voor dit "probleem": oudere werknemers aannemen. Zij hebben die rusteloosheid niet en zijn dus per saldo goedkoper dan die jonge honden zonder ervaring die denken dat ze met hun "opleiding" het direct wel even zullen gaan maken!!!


Met vriendelijke groeten

Aart Dijs

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10