zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vaste werkplek heeft langste tijd gehad

5 februari 2007 - De tijd van de grote kantoren, waar alle werknemers van een bedrijf geconcentreerd zitten, is voorbij. Dat zegt Mark Dixon, algemeen directeur van Regus, een bedrijf dat flexibele werkplekken op maat aanbiedt. Waar of wanneer iemand werkt is van steeds minder belang, het enige wat telt, is de output van een medewerker.

De technologie heeft het mogelijk gemaakt om het even waar te werken. Heel wat bedrijven beginnen stilaan dan ook te begrijpen dat ze de werkplek naar de mensen moeten brengen en niet omgekeerd.

Tijdwinst


Daar zijn verschillende goede redenen voor: tijdswinst omdat mensen niet meer 's morgens in de file moeten gaan staan en minder autoverkeer, wat financieel alleen maar voordelig is met de almaar stijgende energieprijzen. "En dan zijn er de milieuoverwegingen, argumenten die op termijn almaar sterker zullen wegen."

Hoofdkantoor als ontmoetingscentrum
Volgens Dixon verlangt vooral de jongere generatie naar werkplekken dicht bij huis, die ingebed zijn in hun eigen lokale gemeenschap. "Je zou kunnen zeggen dat mensen in zekere zin terug willen naar de tijd voor we mobiel waren." Hij verwijst naar de situatie in de VS, waar men qua arbeidsorganisatie al een stuk verder staat met bedrijven die flexibel werken uitspelen als een voordeel in de strijd om goede arbeidskrachten. "Ze laten mensen de keuze tussen thuiswerken en werken in een soort satellietkantoor dat voor hen wordt opgezet. Het hoofdkantoor van het bedrijf evolueert op die manier naar een soort ontmoetingscentrum, waar werknemers nu en dan langskomen om te vergaderen en te overleggen met collega's of opleidingen te volgen." Dit model, waarbij werknemers fysiek meer verspreid zitten, vergt wel een bijzondere HR-aanpak en een doordachte interne communicatie.


Bron: De Tijd, Express.be
 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer F Schophuizen  |   | 
5-02-2007
 | 
07:40 uur
Mijn ervaring met flexplekken is dat mensen toch bij voorkeur op dezelfde plek gaan zitten. Dat is niet alleen voor henzelf plezierig, omdat je dan niet zo naar een lege plek hoeft te zoeken en ook weet waar je welke spullen vindt (b.v. de printer).
Maar het is vooral belangrijk voor de sociale interactie. We zijn allemaal mensen en veel overleg vindt toch op een informele, vriendschappelijke manier plaats. "Even langsgaan" is niet mogelijk als je niet weet waar iemand vandaag zit.

Waar flexplekken zich wel erg goed voor lenen is om hele teams snel te verplaatsen, of de samenstelling te veranderen. En wat soms ook goed werkt is het delen van een paar werkplekken (bij elkaar) door part-timers en buitendienst medewerkers die af en toe op kantoor zijn.
Ron Ladage  |   | 
5-02-2007
 | 
10:32 uur
Zeer interessant artikel.
We leven in 2007 en heel langzaam durven we te kijken naar een andere wijze van het invullen van werk.
Wel is de beperking dat dit niet geldt voor productiebedrijven, industrie en alles wat met energieverwerking heeft te maken.
Daar ben je beperkt tot de locatie.
In het betreffende artikel heeft men de mogelijkheden tot thuiswerken, satellietkantoren en hoofdkantoor.
Ik denk dat veel administratieve arbeid ook op een andere wijze kan worden ingedeeld.
Het heeft lef en creativiteit nodig om dit te durven, maar zal zeker in de toekomst steeds meer gaan gebeuren.
Wel is zaak om regelmatig met je collega's bij elkaar te komen en samen te praten over het werk en vooral waar is er nog iets te verbeteren.
Allen bedrijven met een goede visie en een duidelijke missie hoe te werken, kunnen deze toekomstige stappen nemen.
Zal het met interesse blijven volgen.
Ron Ladage is eigenaar van Ladage Praktijk Advies.
heer GJ Spenkelink  |   | 
5-02-2007
 | 
14:41 uur
Leuk artikel, maar zoals zo vaak klinkt het als prediken voor eigen parochie. Regus heeft er alle belang bij dat er gebruik wordt gemaakt van satellietkantoren die zij mogen verhuren. Als je dit soort boodschappen maar vaak genoeg predikt, zijn er vanzelf managers die het gaan geloven.
Guido Siebers  |   | 
5-02-2007
 | 
15:18 uur
Ik geef werkstijltrainingen en stoelmassages op de werkplek en mijn ervaring met de client (alle lagen van het personeel) is, dat men bij flexplekken voorbijgaat aan het menselijk aspect van werken. Inderdaad bevalt dit de meesten niet en je ziet ze steeds op dezelfde plek gaan zitten met dezelfde collega's om zich heen, waar ze weer een sociale band mee opbouwen
Voor een goede werksfeer (en preventie van ziekteverzuim) is een van de belangrijkste factoren dat de werknemer zijn belang in het geheel herkent en dat hij/zij waardering van bovenaf ervaart. Dit werkt het beste in een warm en sociaal hechte club met direct menselijk contact.
Ik kan mij wel voorstellen dat voor mensen die bv parttime administratief uitvoerend werk verrichten en weinig affiniteit met het werk hebben, een flexplek of thuiswerkplek goed werkt.
groetjez  |   | 
7-11-2007
 | 
09:06 uur
Ik heb helaas ervaring met het werken met flexplekken, het is vreselijk. Altijd onrust, altijd een zekere vluchtigheid in de organisatie. Ik zou er heel wat voor geven als ik weer een normaal bureau had, normaal mijn dossiers kon opbergen en normaal mijn collega's kon vinden. Flexwerken gaat uit van een dwangmatig systeem, en niet vanuit de gedachte hoe het werk het beste gedaan kan worden. Men heeft het hier dan ook over 'Het Concept'...
Marcel van Vliet  |   | 
8-11-2007
 | 
08:56 uur
Een intrigerende stelling, maar niet berustend op de realiteit. Ik volg uit hoofde van mijn functie al ruim 15 jaar de ontwikkeling van de ''flexwerkplek'', ''wisselwerkplek'', ''cocon concept'' of wat voor omschrijving er dan ook aan wordt gegeven. Er zitten voordelen maar evenzoveel nadelen aan deze ontwikkeling, het is maar vanuit welke hoek deze wordt benaderd.
Er zullen absoluut organisaties zijn waar een flexwerkplek zal functioneren, denk bijvoorbeeld aan schade experts die slechts enkele uren per week op kantoor zullen zijn. In deze is het een kostbare aangelegenheid hier vaste kantoorruimte beschikbaar voor te hebben. Daarentegen zijn legio functies te bedenken waar de flexplekken absoluut niet zullen functioneren. Het inrichten van de beschikbare kantoorruimte is een vak apart en betreft niet alleen het plaatsen van wat scheidingswanden, maar bijvoorbeeld ook licht-, kleur- en akoustische adviezen.
Marcel van Vliet is commercieel bouwkundig adviseur.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10