zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede balans werk-privé bepaalt succes bedrijf

22 januari 2007 - Bedrijven die zich populair willen maken onder werknemers en het neusje van de zalm aan willen trekken, moeten zich flexibel opstellen, veel aandacht hebben voor het privé-leven van hun personeel en gewoon stukken leuker zijn dan de anonieme kantoortuinen die velen tien jaar geleden nog waren.

Dat het belang van een goede balans tussen werk en privé inmiddels erkend wordt door Amerikaanse bedrijven, blijkt wel uit de jaarlijkse '100 Beste Bedrijven om voor te werken'-lijst van Fortune waarin Google op de eerste plaats eindigde.

Onderscheidende factoren


De lijst, die samengesteld is door het Great Place to Work Institute, brengt aan het licht dat de bedrijven die bovenaan staan een aantal dingen gemeen hebben: meer diversiteit op het gebied van ras en sekse, goede interne communicatie en meer aandelenregelingen voor het personeel. De grootste verschuiving heeft echter plaats gevonden in de houding van de werkgever ten opzichte van het privé-leven van werknemers en flexibiliteit.

Aandacht voor privé-leven
72 van de beste 100 bedrijven bieden inmiddels duobanen; tien jaar geleden waren dat nog maar achttien. Nu bieden 79 standaard kortere werkweken, in vergelijking met 25 in 1998. Ook technologische ontwikkelingen spelen een grote rol: 82 werkgevers bieden de mogelijkheid tot thuiswerken; in 1998 gold dat voor slechts achttien. Bij Cisco wordt het meeste thuis gewerkt: negen van de tien werknemers maakt daar gebruik van die mogelijkheid. Bij vijf andere bedrijven op de lijst van 2007 werkt de helft van de werknemers regelmatig thuis, tien jaar geleden was dat nog maar bij één bedrijf het geval. 70 van de 100 bedrijven betrekken de partners van hun werknemers bij verzekeringen en sociale regelingen. In 1998 waren dat er nog maar 28.

Positief over management
Deze verbeteringen blijken ook uit het feit dat acht van de tien werknemers bij de '100 Beste Bedrijven om voor te werken' nu vinden dan het management hen aanmoedigt een goede balans te vinden tussen werk en privé – een toename van elf procent. Een even hoog percentage vindt dat zijn werkgever speciale en unieke secundaire arbeidsvoorwaarden biedt. Ook opvallend: steeds meer werknemers noemen hun managers capabel en voelen zich meer door hen gewaardeerd dan tien jaar geleden.

Globalisering
"Deze verbeteringen zijn het directe resultaat van de globalisering," stelt Robert Levering, mede-oprichter van het Great Place to Work Institute en mede-opsteller van de lijst. "Steeds meer bedrijven realiseren zich dat ze niet succesvol kunnen concurreren als ze de beste werknemers niet weten aan te trekken en te behouden. De werknemer van tegenwoordig neemt eenvoudigweg geen genoegen meer met een waardeloze werkomgeving. En vooral vrouwen eisen een gezinsvriendelijke baan. Aangezien de strijd om gekwalificeerd personeel alleen maar zal verhevigen, verwachten we dat de arbeidsomstandigheden alleen maar zullen verbeteren."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Consultants zijn hoeren, lichtgewichten en charlatans'
 'Beroepsgroep management consultants brokkelt uit elkaar'
 Bedrijfsleven dumpt massaal consultants
 
 
reacties
 
Katrien Vangheluwe  |   | 
22-01-2007
 | 
20:08 uur
In mijn team hanteer ik de ongewone slogan "hoe minder overuren hoe beter" !
Inderdaad, als "moeder de vrouw" (of vader de man) tevreden is met de werkuren van haar man (zijn vrouw), en niet "benadeeld" wordt door de werkgever van haar man (vrouw) dan heerst er vaak evenwicht tussen werk en gezin, dus ook tevredenheid. Als de ene niet "moreel" de job van de ander steunt, dan zal de ander vroeg of laat van werk veranderen; en dat kost véél geld aan de onderneming; naar mijn bescheiden mening.
Aandacht voor de gezinssituatie van de goede werknemer is belangrijk om jong en ervaren personeel te behouden.
Ik ben zelf moeder van 3 kinderen, en hb een man die weinig thuis is ! Een goed evenwicht is belangrijk om zowel de goede relatie thuis te behouden; alsook de goede relatie op en met het werk !
mevrouw Doreen Reckerts  |   | 
22-01-2007
 | 
09:34 uur
Ook binnen ons bedrijf hebben wij een aantal werknemers de mogelijkheid gegeven om regelmatig thuis te werken. Helaas bleek in de praktijk dat het voor weinig mensen is weggelegd om serieus en zelfstandig om te gaan met de werktijden en het uitvoeren van werkzaamheden. Het verantwoordelijkheidsgevoel verdween als sneeuw voor de zon. Wij hebben hiervan geleerd!
swinnen  |   | 
22-01-2007
 | 
11:48 uur
De afsluiter van het artikel kan ik alleen maar toejuichen.

Binnen mijn bedrijf (een van de grote bankverzekeraars in België) heb ik in een vorige functie als copywriter de volgende slogan gelanceerd voor een recruteringsactie:
"Blijf 200 % jezelf"

Onderliggende gedachte: wie 100 % zichzelf is, zowel thuis als op het werk, kan het beste van zich geven.

En dat komt iedereen ten goede...

Nu weet ik ook dat praktijk en mooie slogans ver uit elkaar liggen. In m'n huidige functie binnen de directie 'personeel en potentieelontwikkeling' ondervind ik dat dagelijks.

Maar wie hard genoeg droomt, realiseert soms die droom. Zeker als er genoeg mensen dezelfde droom koesteren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10