zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ondernemers denken nauwelijks na over ICT-investeringen

24 april 2002 - Ondernemers springen slordig om met de veelal hoge investeringen in ICT die zij doen. Slechts 22 procent van de ondernemingen met meer dan 250 werknemers maakt altijd een rendementsberekening, alvorens te investeren.

Bij kleinere bedrijven is dat 13 procent. Dat blijkt uit onderzoek van de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) en bureau Intomart in opdracht van het vakblad Automatisering Gids.



Geen doelstellingen
De onderzoekers hebben onder meer 150 bedrijven onder de loep genomen. Nog geen 30 procent van de ondernemingen formuleert bijvoorbeeld doelstellingen om na te gaan of met de ICT-gelden ook daadwerkelijk de beoogde resultaten zijn bereikt.

Veel geld
Bedrijven geven steeds meer geld uit aan ICT. Bij eenderde is dat al ruim 20 procent van de totale investeringen. Overigens zegt ruim 10 procent niet te weten wat er precies aan ICT wordt uitgegeven.

Informele contacten bepalend
De invloed van informele contacten op het besluit in ICT te investeren, blijkt volgens de onderzoekers groot. De ervaringen van anderen zijn doorgaans bepalend voor de keuze van een leverancier.

Ontevreden
De oplevering van automatiseringsprojecten laat vervolgens veel te wensen over. Slechts eenderde van de ondervraagden blijkt daar tevreden over te zijn. Problemen met leveranciers en moeilijkheden met het aanpassen van de eigen organisatie, zijn de belangrijkste oorzaken van de onvrede. Veel gehoorde klachten zijn verder: gebrek aan kennis bij leveranciers, het niet voldoen aan functionele of technische specificaties en onduidelijkheid over de kosten van meerwerk.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
 Occasionmarkt 2019: online en transparant
 Helft organisaties heeft geen inzicht in datalekken eigen IoT-devices
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Duurzaamheid in 2019: start small, but start!
Ligo komt met ‘paraplu oplossing’ voor online juridische dienstverlening.
reacties
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
Diversiteit slecht verankerd in Nederlandse werkcultuur (1) 
Oude koeien uit de sloot halen is grootste ergernis bij vergaderen (1) 
Expats kiezen voor Amstelveen  (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen
Zo zorgt u voor bevlogen medewerkers
Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Nederlanders trappen gaspedaal te diep in
Januari minst romantische maand: meer scheidingen dan huwelijken
Wie is het talent dat zich inzet om van data iets moois te maken?
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
meer top 10