zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leugen regeert de werkvloer

3 januari 2007 - 81 procent van de mensen vertelt iedere werkdag tenminste één leugen. Het meest wordt er gelogen dat men ziek is terwijl dat niet zo is (43 procent), gevolgd door zeggen dat een klus af is terwijl dat niet zo is (23 procent) en het verhullen van een grote fout (achttien procent).

Een en ander blijkt uit onderzoek van de financiële dienstverlener Friends Provident. Er wordt vooral gelogen via sms en e-mail: 72 procent geeft toe dat dat makkelijker is dan recht in iemands gezicht. 51 procent van de respondenten liegt het makkelijkst per mobiele telefoon.

Goed bedoeld


Niet alleen op het werk wordt er wat afgelogen. 41 procent doet dat ook in familieverband: 29 procent over zijn tijdsgebruik, 27 procent om geflirt op het werk te verbergen. Toch zeggen de ondervraagden leugentjes meestal alleen te vertellen om de gevoelens van een ander te sparen.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   9 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
3-01-2007
 | 
09:18 uur
De leugen er bovenop is de opgegeven reden dat men liegt om de gevoelens van anderen te sparen. Een schijnmotief om te maskeren dat men het eigen geweten wil verdringen! Waar de leugen regeert, regeert de angst, de onmacht en.... eerlijk is eerlijk; de onwil. Maar er is hoop in het nieuwe jaar, want waar de angst regeert, is er ook het - helaas verborgen - verlangen.
Een zogenaamd soft woord, dat - als het verdrongen wordt - dus wel goed is voor een te hoog ziekteverzuim, arbeidsproduktiviteitsverlies en een hele hoop communicatie-ellende en motivatieverlies in werk- en privesituaties. Gelukkig is het te voorkomen door toepassing van de bewustwordingspsychologie en het daarop gebaseerde bewustwordingsmanagement. Persoonlijk leiderschap is het resultaat, zowel in uw priveleven als in uw werksituatie. En dan blijkt er in organisaties en gezinnen heel wat verborgen verantwoordelijkheidsgevoel bij velen te zijn en is verantwoordelijkheid nemen en geven heel leuk, motiverend en stimulerend. Als bewust worden en zijn werkt en leidt tot bewust doen, zelfs in de meest logge organisaties en moeilijke relaties, waarom dan aan het begin van dit nieuwe jaar het niet eens geprobeerd. In het lees-, studie en werkboek "De mens in de 21e eeuw" vindt u de inzichten en handvatten waardoor u het in leven, wonen en werken snel in de praktijk kunt brengen. Zowel als leider, manager als medewerker en als gezins- en familielid. Laat eens weten of het u ook gelukt is. Een goed en succesvol nieuwjaar toegewenst,

Bert-Jan van der Mieden.
Zie www.bewustwordingsmanagement.nl
mevrouw M.H Wollen  |   | 
3-01-2007
 | 
11:58 uur
Goed bedoelde leugens?
Wishfull thinking noem ik dat.

Eerlijk gezegd vindt ik dit artikel inhoudloos,
wat heb ik eraan om te weten hoeveel procent waarover liegt. Er is te weinig info en de percentages zeggen niets.
Ik heb eerder wat aan waarom, hoe, op welke wijze men liegt etc.

Leuk artikel voor de begische fax.
Ton  |   | 
3-01-2007
 | 
12:49 uur
"Toch zeggen de ondervraagden leugentjes meestal alleen te vertellen om de gevoelens van een ander te sparen."

En die logen.......
heer r.m. elderen  |   | 
3-01-2007
 | 
17:22 uur
"ik zeg eerlijk dat ik nooit de waarheid spreek".
Wanneer wij kijken naar de reden van de leugen, is dat wellicht terug te brengen naar een andere achtergrond. Waarom liegt iemand? Veelal komt dit voort uit een door zichzelf ervaren manko, of onvermogen.
Wanneer werknemers liegen over prestaties, is dit wellicht terug te brengen tot een hulpvraag. Moeilijkheid hierbij is echter wel hoe je zls leinggevende of als begeleider/ coach hier achter kunt komen.
Het is denk ik in veel gevallen een gevolg van een een gebrek aan echte aandacht; zowel op het professionele vlak, alswel op het interpersoonlijke.
Ik wens iedereen een prettig en intermenselijk jaar toe.
Anton van der Vat  |   | 
3-01-2007
 | 
18:55 uur
Indien er honderd man zijn dan liegen er 81 waarvan er 43% afwezig daar die personen zeggen dat zij ziek zijn maar zijn dat niet. dat is 34,83 personen, wel voor het gemak kan dat afgerond worden op een derde van het oorsponkelijke aantal. IK zal de cijfers wel verkeert interpreteren want dat betekend dat van de volgende dag er weer een derde ziek is, maar die gaan dan komen? Ja het ongaat mij volkomen wat nu de bedoeling is van deze informatie.

met vriendelijke groet

Anton
Ton  |   | 
4-01-2007
 | 
06:13 uur
Ik denk dat als je liegt over je prestaties dat er iets mis is met de bedrijfscultuur, stijl van leidinggeven.

Je zou als bedrijf altijd eerlijkheid moeten waarderen en nooit sanctioneren en mensen die onder de maat presteren moeten helpen in hun functioneren.

Natuurlijk zal dit altijd een utopie blijven maar daar zou je wel naar toe moeten werken. Het gevaar bestaat anders dat je beslissingen gaat nemen op basis van valse of foutieve informatie.

Prik je door een leugen heen dan zou je altijd moeten vragen waarom iemand niet gewoon de waarheid verteld en hem of haar niet moeten berispen, tenzij er wel heel ernstig wordt gelogen uiteraard.

Zo schep je een vertrouwensband en krijg je hopenlijk minder foutieve informatie.
Koen Dumont  |   | 
4-01-2007
 | 
13:22 uur
Een leuk boekje over liegen ... en veel meer:

De vier inzichten, Don Miguel Ruiz.

Voor mensen die niet spiritueel aangelegd zijn, gewoon even doorzetten. Het loont de moeite. In een paar uur heb je het uitgelezen.

Hartelijke groet
Koen
Ton  |   | 
5-01-2007
 | 
00:27 uur
@Bert-Jan,

Het is goed dat je je boek nog eens onder de aandacht brengt.

Wat je schrijft kan ik slechts onderstrepen, wat ik echter mis in mijn zakelijk leven hoe ik dergelijke opvattingen in de praktijk kan toepassen. Zoals ik zelf en wellicht vele anderen in mijn omgeving op dit forum hebben ervaren is dat als zij zelf open en eerlijk zijn, zij soms het slachtoffer worden van hun openheid en eerlijkheid.

Ik weet dus niet of je boek geschreven is voor diegenen die niet kunnen omgaan met openheid en eerlijkheid of juist voor diegenen die slachtoffer worden van hun eigen openheid.

De ervaring heeft mij geleerd heel voorzichtig te zijn met openheid, Als adviseur kun je zo'n grondhouding natuurlijk niet lang handhaven daarom onderdruk ik mijn ervaring dan ook. Ik moet het echter steeds weer opnemen voor mensen die het slachtoffer dreigen te worden van leugens en oneerlijkheid omdat anderen kennelijk liever in de leugens geloven dan de waarheid onder ogen willen zien.

Hoe kun je in de praktijk nu mensen aansporen open en eerlijk te communiceren als je weet dat je ze daarmee in gevaar brengt?

Kan ik dat uit jou boek halen en is dat dan ook in de praktijk toepasbaar?

Groet,

Ton
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
9-01-2007
 | 
19:11 uur
Het valt inderdaad niet altijd mee om je open, eerlijk en kwetsbaar op te stellen, omdat het nogal eens voorkomt mensen daar vanuit hun schijnpersoonlijkheid mee omgaan. In het boek "De mens in de 21e eeuw" worden inzichten en handvatten gegeven hoe mensen de dialoog met zichzelf en de ander aan kunnen gaan. Aan de hand van een nieuw mensmodel wordt duidelijk gemaakt hoe we vanuit onze schijnpersoonlijkheid en vanuit ons Zelf (kunnen) reageren.
Geen boek dat je even vlug wegleest met 345 pagina's, 600 vragen, oefeningen en tips en honderd motto's. Wel goed te begrijpen en goed leesbaar. Een mooi ingebonden lees-, studie- en werkboek dat je je leven lang bewaart en naslaat. Omdat het zowel inzichten geeft, perspectieven biedt als concrete handvatten biedt voor de prive- en werksituatie. Ga altijd voor openheid, eerlijkheid en durf je toch kwetsbaar op te stellen. De ervaring van velen is en ook in workshops die ik op basis van het boek zelf geef, dat er medestanders zijn en dat het tot hele positieve en openbrekende gebeurtenissen en ervaringen leidt. Elke druppel is er een en ze maken samen - door geestdrift - een stroom. Door bewust te zijn van en bewust te doen is er veel mogelijk en kunnen we op de schijnreacties van anderen adequaat reageren en zelfs pro-actief acteren. Er is hoop en houdt de moed erin. In het boek en (team)coachingtrajecten wordt aangegeven hoe. Met vriendelijke groeten,

Bert-Jan van der Mieden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10