18 december 2006 -
Managers geven zichzelf een ruime voldoende: rapportcijfer 7,4. 32 procent besteedt 10 minuten tot een half uur per dag aan persoonlijke gesprekken met medewerkers, 31 procent staat zelfs 'altijd klaar' voor zijn personeel. Maar prestaties gaan boven goede sfeer.
Dat blijkt uit de 'goede bazen-test' onder lezers van Management Team. Iets meer dan 60 procent van de managers wil graag weten wat zijn medewerkers bezighoudt. Ze stellen zich daarom open op en laten zelf blijken wat hen bezighoudt. Ruim 32 procent wacht tot medewerkers iets persoonlijks vertellen alvorens ze zelf iets over hun persoonlijke leven vertellen. Acht procent geeft zich zo min mogelijk bloot en onderschrijft de stelling 'mijn privé-leven gaat medewerkers niets aan'. Dit blijken vooral oudere managers te zijn van boven de 40 jaar.
Vrouwen zijn aardiger
Het MT-lezerspanel werd ook een aantal stellingen voorgelegd om te kijken hoe betrokken ze zijn. Bijvoorbeeld: een medewerker is zojuist van haar vierde kind bevallen. Wat doet u? De grootste groep (54 procent) kiest de betrokken aanpak: ze gaan langs met een knuffel voor de baby. Vrouwen geven dit antwoord significant vaker (69 procent) dan mannen (53 procent). Veel mannen (34 procent) houden het bij een felicitatie per telefoon, een optie die de voorkeur geniet van 21 procent van de vrouwen. Nog zo'n situatie: een van uw medewerkers is zwaar depressief. Hoe komt u erachter? 'Ik merk het zelf in een vroeg stadium', zegt 59 procent van de ondervraagden. Wederom neigen meer vrouwen dan mannen naar dit antwoord. Mannen worden in meer gevallen (achttien procent versus twaalf procent vrouwen) door een collega attent gemaakt op die neerslachtige medewerker. Lunch Lunchen met de afdeling komt uit de bus als beste bindende activiteit: 53 procent van de ondervraagden kiest voor de uitspraak 'ja, ik lunch altijd met de afdeling, het verstevigt de band tussen hen en mij'. In aflopende volgorde volgen 'nooit' (negentien procent); 'nee, maar dat heeft met de kwaliteit van de kantine te maken' (twaalf procent) en 'alleen met de medewerkers waar ik me het meest mee verbonden voel'. Slechts vijf procent houdt zich bewust afzijdig van dit soort gezelligheid. De vraag 'hoe belangrijk is het dat uw medewerkers met plezier naar hun werk komen?' wordt door 49 procent van de respondenten beantwoord met 'zeer belangrijk' en nog eens 47 procent met 'belangrijk'.
Bron:Management Team
Ik weet niet wat ik van dit onderzoek moet denken.
Ik zou de meeste managers een onvoldoende geven!
Bedrijven zouden anonieme enquettes moeten houden onder hun personeel of het personeel eens moeten laten praten met een adviseur die navraag doet over het functioneren van de leiding de resultaten zijn dan toch heel anders leert mijn ervaring.
M. Smiet
|
|
18
-
12
-
2006
|
16
:
53
uur
Managers ter discussie.
Wat zijn de taken van een manager ? Het boek "De leider als coach", van Paul Ch. Donders geeft hierop veelzeggende antwoorden.
Helaas blijkt maar al te vaak dat managers hieraan geen boodschap hebben, maar zich meer en meer willen verrijken ten koste van hun medewerkers. Een slechte ontwikkeling, welke bijdraagt tot het ontstaan van sociale onrust.
Markus
|
|
18
-
12
-
2006
|
17
:
02
uur
Hallo,
En een slechte sfeer drukt de prestaties.
Ik heb het al gezegd; balans is het sleutelwoord in nagenoeg alle gevallen.