zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goed promotiebeleid verhoogt motivatie

18 december 2006 - Een half jaar nadat ze aan een nieuwe baan begonnen zijn, vindt bijna de helft van alle medewerkers dat ze wel een promotie verdienen. Krijgen ze die niet, dan wordt al snel met ontslag gedreigd. Drie van de vijf werknemers denkt bovendien dat ontslag nemen de enige manier is om hogerop te komen.

Dit blijkt uit onderzoek door Investors In People (IIP) onder 1.300 Britse werknemers.

Compleet raadsel


IIP ontdekte verder dat het promotieproces in veel bedrijven beheerst wordt door onwetendheid, geheimzinnigheid, achterdocht en gebrek aan communicatie. Voor meer dan de helft van de respondenten is het een compleet raadsel hoe de onderneming bepaalt wie er wel en wie er geen promotie krijgt. Meer dan driekwart heeft ook geen idee hoe zijn persoonlijke (functie)ontwikkeling bijdraagt aan promotiekansen.

Verbittering
Een derde is verbitterd over het mislopen van een - in hun ogen verdiende - promotie. Voor de helft van hen was dit extra moeilijk te verkroppen omdat niet uitgelegd werd waarom de promotie aan hun neus voorbij ging. Nog eens achttien procent kreeg wel een uitleg, maar was het daar niet mee eens.

Duidelijke uitleg
June Williams, directeur van Investors in People (UK): "Uit dit onderzoek blijkt overduidelijk het gevaar van slechte communicatie. Werkgevers kunnen natuurlijk niet iedereen altijd promotie geven, maar de manier waarop ze dat uitleggen is bepalend voor de motivatie van het personeel. Managers zouden veel duidelijker moeten zijn over de beschikbare kansen en kunnen bijvoorbeeld een helder actieplan opstellen zodat werknemers weten hoe ze hun doelen kunnen bereiken."

Verantwoordelijkheid
"Managers moeten zich bovendien goed realiseren dat promotie niet alleen over geld of functietitel gaat," gaat ze verder. "Voor veel mensen is de toegenomen verantwoordelijkheid veel belangrijker. Bovendien wordt het wel erg verleidelijk om op zoek te gaan naar een nieuwe baan als je huidige geen uitdaging meer biedt. Dit kost bedrijven niet alleen veel tijd en geld om vervanging te regelen, maar speelt ook de concurrentie in de kaart."

Verbetering
Op de vraag hoe hun baas het promotieproces kan verbeteren, antwoordt meer dan de helft van de respondenten dat ze duidelijke richtlijnen zouden willen. Een even groot aantal ziet het meest in persoonlijke ontwikkelplannen en iets minder dan de helft stelt dat een helder puntenwaarderingssysteem de beste methode is.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10