zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Finalisten Topman van het Jaar bekend

12 december 2006 - Update (12:18 uur) - De druk op bestuurders van ondernemingen is flink toegenomen. Presteren alleen is niet meer genoeg, ook kunnen overtuigen is essentieel. Wie doen beide het beste? Oftewel: wie wordt de nieuwe topman of –vrouw van het jaar? Die vraag werd voorgelegd aan de lezers van Managersonline.nl, Fem Business en leden van Managers Netwerk Nederland.

De voorgedragen topmanagers zijn door een panel van Fem Business beoordeeld op financiële prestaties, transparante strategie, de communicatie, good governance en sustainability, en de langetermijn-houdbaarheid van het beleid. Dat resulteerde in de volgend vijf kanshebbers voor de titel Topman van het Jaar 2006 mét commentaar van de jury:

Bert Heemskerk (63), sinds 2002 CEO Rabobank Groep


"Heemskerk combineert Rabo's vooruitstrevende karakter – het is bijvoorbeeld de grootste internetbank van Europa – perfect met een traditionele achterban van veeleisende leden in plaats van lastige aandeelhouders. Onder Heemskerk formuleerde de Rabobank een strategie om wereldmarktleider in de agrarische sector te worden, met private banking-dochter Schretlen wist hij zich tevens een plaats te verwerven in het hogere marktsegment en Rabobank zelf werd tot private bank van het jaar gekozen. Bovendien wist Heemskerk de interne rust na een roerige periode effectief te herstellen. Heemskerk opereert misschien niet spectaculair, maar voelt perfect aan dat de Rabobank zich vooral onderscheidt met haar maatschappelijke verankering en gebruikt dat gegeven bewust om de positie van de bank te versterken."

Ben Noteboom (52), sinds 2003 CEO Randstad
"Het uitzendconcern laat imposante groeicijfers zien, zowel in Nederland als daar buiten. In Duitsland is Randstad marktleider en de expansie in andere landen, zoals China en Japan, is veelbelovend. Natuurlijk is dat deels te danken aan de conjunctuur, maar ook in gespecialiseerde markten is Randstad prominent aanwezig. En juist daar speelt Noteboom een belangrijke rol. Hij is jong, dynamisch en heeft zijn management development goed op orde. Bovendien heeft Noteboom met oprichter Frits Goldschmeding te maken met een krachtige aandeelhouder. Dat vergt vaak behoedzaam manoeuvreren en Noteboom weet daar vakkundig en empathisch mee om te gaan."

Abel Slippens (55), sinds 1989 CEO Sligro Food Group
"Slippens is een echte entrepreneur, down to earth en weet een oog voor kansen én waardegroei op lange termijn te combineren. Het aandeel Sligro, een familiebedrijf opgericht in de jaren dertig, is onder leiding van Slippens sinds 1989 bijna 17 keer zoveel waard geworden. Het bedrijf vormt een bijzondere combinatie van een familiebedrijf en een beursgenoteerde onderneming. Het geheim van Slippens, wiens familie nog ongeveer 35 procent van het bedrijf in handen heeft, is een consistente overnamestrategie. Keer op keer wist Sligro de overgenomen bedrijven te integreren. Sinds september is Sligro samen met Sperwer Groep eigenaar van de winkelformule Edah. De ombouw naar het eigen EM-TÉ supermarkt-label is een gewaagde stap, die veel zal vergen van het management."

Jeroen van der Veer (59), sinds 2004 CEO Royal Dutch Shell
"Over Van der Veer hebben we lang gedebatteerd. Feit is dat het aandeel sinds zijn aantreden beter presteert dan ooit, al was het na het oliereserveschandaal ook wel heel diep gezonken. Daarnaast werken de hoge olieprijzen natuurlijk in het voordeel van Shell. De goed geleide wijziging van de ondernemingsstructuur van Shell is echter geheel op het conto van Van der Veer te schrijven, evenals de op gang gezette cultuurverandering in de onderneming. Van der Veer is persoonlijk op de zeepkist gaan staan om te vertellen wat er niet deugde en wat er volgens hem moest veranderen. Dat heeft respect afgedwongen, zowel intern als extern. Vraag blijft wel in hoeverre hij verantwoordelijk zal worden gehouden voor de kostenoverschrijdingen rond het Sachalin-project en de problemen die zijn ontstaan met de Russische overheid."

Hans Wijers (55), sinds 2003 CEO Akzo Nobel
"De voormalige minister van Economische Zaken is vasthoudend, straight en doet wat hij belooft. Daar doet de Asenapine-kwestie waar Organonon mee kampt na het opzeggen van de overeenkomst door Pfizer niets aan af. Akzo Nobel werd onder zijn leiding opgenomen in de Dow Jones Sustainability index en steeg daarin het afgelopen jaar flink. Bovendien bezit Wijers uitmuntende kwaliteiten als inspirator en communicator. Zeldzaam in Nederland. Ook op het gebied van management development scoort Akzo Nobel onder Wijers goed. Hij slaagt er als geen ander in jong talent aan trekken. Verder manifesteert hij zich niet alleen als consultant; als directeur van de divisie Coatings bewijst Wijers ook zeer hands-on te zijn. Zijn achtergrond als milieubewuste D66-er verloochent hij bovendien niet met zijn scherpe blik voor duurzaamheid."

Uitslag
Wie zich uiteindelijk Topman(M/V) van het Jaar 2006 mag noemen, bepaalt u. Leden van Managers Netwerk Nederland, lezers van Fem Business en bezoekers van Managersonline kunnen binnenkort hun stem uitbrengen op één van de vijf genomineerden. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het Nationale Management Diner op maandag 8 januari 2007. Aanwezig zijn? Klik hier om u aan te melden.

Update - Inmiddels is het stemformulier online. U kunt hier uw stem uitbrengen op uw favoriete topman.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
beknibbeld  |   | 
13-12-2006
 | 
17:22 uur
stelletje zakkenvullers, niet meer, niet minder. Maar ach, er moet iemand aan het roer staan die zegt: we gaan links, of we gaan rechts, zonder de consequentie altijd te overzien.

ik denk dat ik ook maar voorzitter raad van bestuur ga worden ergens

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10