zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dertig procent bedrijven laat e-mail links liggen

8 december 2006 - Elk gerenommeerd bedrijf heeft een website maar gebruikt deze vaak puur als uitgebreide folder. E-mail als middel voor klantcontact wordt nog niet optimaal benut. Onderzoeksbureau MysteryShopperOnderzoek.nl zond honderd bedrijven een e-mail met een vraag die om gericht antwoord vroeg.

37 procent van de bedrijven stuurde binnen 24 uur een antwoord, elf procent reageerde na een dag, veertien procent liet helemaal niets van zich horen. Opvallend binnen dit onderzoek is dat zestien procent niet eens de mogelijkheid tot e-mail communicatie op de website had.

Effectieve communicatie


Internet speelt in ons dagelijks leven een steeds belangrijkere rol. Die rol zal volgens Claudio Blok van MysteryShopperOnderzoek.nl alleen maar groter worden. "Informatie vergaren is een doelstelling waarbij internet dagelijks meerdere malen gebruikt wordt," weet Blok. "En mensen willen ook van bedrijven informatie hebben.
E-mail is een effectievere manier van communiceren dan bijvoorbeeld telefoon. Telefoongesprekken duren door uitweiding van het onderwerp vaak langer, terwijl een e-mail beantwoorden sneller is. Toch gebruiken veel bedrijven deze mogelijkheid niet of nauwelijks. Eenzesde van de bedrijven laat deze mogelijkheid zelfs geheel links liggen."

Gerichte vragen niet beantwoord in faq
Ook verwijzen veel bedrijven onnodig vaak naar de veel gestelde vragen pagina op hun website, terwijl daar het antwoord op onze vraag niet stond. Mensen stellen via e-mail vaak gerichte vragen, en lang wachten op antwoord geeft geen goed gevoel. Opvallend binnen dit onderzoek is dat zorgverzekeraars op dit moment erg snel reageren, allen binnen twee dagen. Internetproviders hebben minimaal 4 dagen nodig. Blok verwacht in de toekomst steeds meer bedrijven met een ticketsysteem zullen werken waardoor er dossieropbouw van de communicatie plaats vindt en er sneller en efficiënter gewerkt kan worden.
Statistieken van dit onderzoek zijn hier te vinden.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Gerard Oldhof  |   | 
8-12-2006
 | 
11:10 uur
Het digitale tijdperk is reeds aangebroken, als bedrijf moet kun je hier op in spelen, of achterblijven.
Je moet als bedrijf meegaan met de wensen en behoeftes van je klanten.
Vraag je eens af hoeveel klanten komen bij je via de website, je moet natuurlijk de klanten de gelegenheid geven om via de website te kunnen communiceren met je bedrijf.
Dat de klanten kunnen reageren via een e-mailadres moet een standaard zijn binnen je website.
Wij als bedrijf bieden de klanten de gelegenheid om via de e-mail te reageren, hun vragen te stellen, deze e-mails worden ook direct beantwoord om deze vorm van communicatie met de klant optimaal te kunnen benutten.
Het digitale tijdperk komt eraan, hoezo we zitten er reeds middenin.

Met vriendelijke groet,

Gerard Oldhof
Sjomax  |   | 
8-12-2006
 | 
15:01 uur
Inderdaad, De meeste bedrijven zien hun web-site als een verplicht item.Sommige zijn niet alleen onduidelijk maar ook zeer onpraktisch. Terwijl het een verleng stuk,c.q. eerste indruk van een bedrijf geeft. Helaas maken de meeste bedrijven zich drukker over het feit op welke plaats zij staan bij Google dan een goede en informatieve wed-site.Laat staan dat ze de link leggen naar het beantwoorden van vragen. Jammer zit en kan veel meer uitgehaald worden.
SJOMAX Michael Plugge
heer Ron Ladage  |   | 
9-12-2006
 | 
16:16 uur
Heb met belangstelling dit artikel gelezen.
Ook voor mijn eigen bedrijf geldt dit.
Maar we mogen ons best realiseren hoe snel de laatste 5 jaren de vernieuwingen op het gebied van communicatie en bereikbaarheid zijn gegaan.
Je hebt het gevoel om steeds achter de feiten aan te lopen.
Maar ook voor mijn eigen bedrijf gelden de regels, wil je meetellen, dan moet je zorg dragen (of laten dragen) dat je vernieuwend mag zijn.
Het maken van een goede website is al niet makkelijk, maar deze up to date houden en zorg dragen dat je snel op vragen en reacties inspeelt, vergt het nodige van jezelf.

Ton  |   | 
8-01-2007
 | 
21:24 uur
Het maken van een website minder moeilijk dan je website onder de aandacht te brengen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10