zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Starter niet pro-actief genoeg

24 november 2006 - Bedrijven vinden startende medewerkers vaak niet pro-actief genoeg. Ze passen zich niet goed aan de bedrijfscultuur aan en hebben zwakke communicatievaardigheden. Werkgevers vinden kennis van de markt waarin het bedrijf actief is essentieel.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door financieel uitzend- en detacheringbureau Accountemps. In dertien landen werden 2.578 Finance Managers ondervraagd.

Aanpassingsvermogen


Op de vraag wat de meest voorkomende fout is die starters maken in de eerste drie maanden van hun nieuwe baan geeft vijftien procent van de Nederlandse Human Resources en Finance managers een gebrek aan pro-actieve houding als antwoord. Evenzoveel managers zeggen dat de starters zich niet goed aanpassen aan de bedrijfscultuur. Het gebrek aan technische vaardigheden vinden de Nederlandse professionals niet onoverkomelijk (tien procent). Daarentegen vinden zij een gebrek aan empathie en sociale vaardigheden (dertien procent) en het niet accuraat zijn (twaalf procent) storender.

Zelfkennis
Silvia Schilder, Division Manager Accountemps: "Onze ervaring is dat kandidaten vaak zeggen dat ze geen voorkeur hebben voor een bepaald bedrijf of sector. We zien echter dat de belangrijkste redenen van vertrek het 'niet passen binnen de bedrijfscultuur' of 'het niet naar de zin hebben' zijn. Het zou daarom goed zijn als kandidaten (nog) meer bij zichzelf te raden gaan wat hen daadwerkelijk aanspreekt. Daardoor schep je juiste verwachtingen naar beide kanten en kom je niet voor verrassingen te staan. We komen overigens in de praktijk nog te vaak tegen dat mensen denken alles al te weten terwijl elk bedrijf en elke functie anders is. Onderaan de ladder leer je vaak het meest en leg je de basis voor een succesvolle carrière."

Marktkennis
Kennis van de markt waarin een organisatie actief is, is volgens 24 procent van de Nederlandse managers een must. Dit wordt gevolgd door communicatievaardigheden (23 procent) en een open houding (vijftien procent). Leiderschapsvaardigheden en projectmanagementvaardigheden (beide drie procent) worden minder belangrijk gevonden. "Uiteindelijk zijn dit vaardigheden die in de functie en later in de carrière nog bijgeleerd kunnen worden", aldus Schilder. "Een gebrek aan kennis van de markt van het bedrijf duidt op desinteresse en elk bedrijf ziet zijn medewerkers graag gemotiveerd en volop betrokken."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer R Wit  |   | 
24-11-2006
 | 
10:46 uur
Leuk te weten dat 95% van de mensen bij een bedrijf werken om hun geld te verdienen en niet de prietpraat aan te horen over wat hun bedrijf doet. De rede hiervoor is simpel. Mensen zijn de blabla cultuur gewoon zat en vooral de torenhoge winsten die moeten worden gemaakt nog hoger maken. De werknemers zijn de underdog van het geheel. Sorry meneer en merouw de manager maar zoek het eens in uw eigen houding. Al deze onderzoeken zijn zo eenzijdig. Ze geven precies het beeld weer wat de minderheid graag hoort. Helaas is die minderheid uitgerekend degene die de touwtjes in handen heeft bij de werkende bevolking.
heer Koen Dumont  |   | 
24-11-2006
 | 
11:53 uur
Onderliggende vragen:
Heeft elke bedrijfsleiding zicht op de heersende bedrijfscultuur?
Is men bij het aannemen van sollicitanten eerlijk over die cultuur?
Wordt gepeild naar de pro-activiteit van sollicitanten bij de sollicitatiegesprekken? Is het daarbij duidelijk wat pro-activiteit betekent voor sollicitant en bedrijf?

Misschien is het interessant om vanuit het bedrijf te definiëren wat proactivteit betekent, hoe deze value toegevoegde waarde kan leveren aan het bedrijf, en hoe een bedrijf pro-activiteit beloont/reactiviteit afstraft, en in welke situaties.
Deze value kan zowel aan bod komen tijdens de aanwerving, en tijdens functioneringsgesprekken als parameter voor prestatiemeting.

Op die manier kunnen de starter en het aanwervende bedrijf elkaars verwachtingen beter beheren en is er minder aanleiding voor frustraties.
N. Dragt  |   | 
24-11-2006
 | 
12:04 uur
Jammer dat accountemps niet gevraagd heeft, hoe deze managers zelf waren toen ze begonnen. Of de vraag hebben gesteld, hoe goed men de markt zelf kent. Of hoe geïnteresseerd men is in anderen.

Het is natuurlijk altijd interessant om dit soort onderzoekjes te doen, maar gezien het aantal factoren dat van invloed is op de uitkomsten, zijn ze bijna zinloos. Want je aanpassen aan de bedrijfscultuur doe je niet binnen drie maanden. En pro-actief zijn wordt niet gewaardeerd door elke collega. Kennis van de markt is een wat vreemde eis, als die niet meegenomen wordt in de selectieprocedure. Schijnbaar hebben die finance managers niet veel interne invloed, want zo'n belangrijk onderwerp krijgen ze niet in het selectieproces opgenomen.

Conclusie, wat moet ik met de uitkomsten van zo'n onderzoek? Behalve nog meer duidelijkheid krijgen over het van verwachtingen overlopende wereldbeeld van managers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10