zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

IPod vervangt eigen kantoorruimte

1 november 2006 - Uit onderzoek van werkplekinrichter Woods Bagot London blijkt dat bijna een kwart van de Britse kantoormedewerkers tot drie uur per dag naar muziek luistert via een draagbare MP3-speler. De reden? Ongestoord kunnen werken.

Vroeger konden werknemers zich afsluiten door zich terug te trekken in hun eigen kantoor. Tegenwoordig is de immense kantoortuin, zonder scheidingswanden dus, de trend. Hoewel dit de communicatie en visuele interactie bevordert, leidt het ook tot meer afleiding en dus tot concentratieproblemen.

Niet storen


Door een zichtbare koptelefoon te dragen geven mensen hun collega's een onmiskenbaar signaal dat ze niet gestoord willen worden. Hoewel de MP3-speler de eenvoudigste manier is om een eigen virtuele ruimte te creëren, creëert die ook een wig tussen de oudere generatie en de iPodgeneratie. Mede daarom zijn inmiddels al drie van de tien Britse werkgevers overgegaan op een MP3-verbod.

Autonomie
Dat werkt echter averechts, zeggen deskundigen. "Het is niet slim MP3-spelers te verbieden. Met die apparaten kunnen werknemers een stukje autonomie creëren, dat zo cruciaal is. Een verbod kan bovendien kwaad bloed zetten." Dit stelt Cary Cooper, hoogleraar Organisatiepsychologie van de Universiteit van Lancaster en medeauteur van het boek 'Shut Up and Listen: The Truth About How to Communicate at Work'. "Het zou managers niet uit moeten maken hoe iemand zijn werk afkrijgt en of daarbij wel of niet naar muziek geluisterd wordt. Als de klus maar geklaard wordt."

Verbod werkt niet
Simon Pole van Woods Bagot London is het daar helemaal mee eens. "Een verbod leidt eerder tot vervreemding dan verandering. Alleen een werkomgeving waarin interactie en teamwork gestimuleerd worden, leidt ertoe dat mensen zich wenden tot hun collega's in plaats van tot hun iPod."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10