zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Financieel directeuren missen overtuigingskracht bij bezuinigingen

16 april 2002 - Financieel directeuren slagen er niet in hun directieteams ervan te overtuigen dat investeren in lange termijn doelstellingen belangrijk is ten tijde van een economische terugval. Uiteindelijk leggen zij zich neer bij het schrappen en uitstellen van dit soort uitgaven.

Deze bevindingen zijn afkomstig van een onderzoek van PricewaterhouseCoopers dat de houding van 600 bedrijven in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Australië ten opzichte van bezuinigen en de huidige onzekerheid van de economie onderzoekt.



Geschrape kosten komen terug
Bijna 60 procent van de financiële directeuren of mensen met een soortgelijke functie overal ter wereld geven toe dat de kosten waarop ze momenteel bezuinigen binnen twee tot drie jaar weer binnen hun organisatie terug te vinden zijn. De financiële directeuren geven aan slachtoffer te zijn van een navolgcultuur van kortetermijnbezuinigen die het streven naar succes op lange termijn terzijde schuift. Meer dan de helft van de financiële directeuren van bedrijven overal ter wereld zegt dat de bezuinigingen meer gestuurd worden door de wens om indruk te maken op analisten en aandeelhouders dan door de wens om hun eigen bedrijf te verbeteren.

Optimistisch
Vooral Nederlandse ondervraagden vinden dat er sprake is van een neergaande economie (64 procent). Daar staat tegenover dat ook op het optimisme over herstel in Nederland het grootst is.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10