zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Commerciële mensen te veel bezig met administratie

19 oktober 2006 - Cobben en Van Tulder marketing en sales recruitment hield op haar site de bezoekers de volgende stelling voor: in ons bedrijf besteden marketing- en salesmensen veel te veel tijd aan intern rapporteren. Met deze stelling was niet minder dan 72 procent van de 370 respondenten het eens.

Je zou verwachten dat het Nederlandse bedrijfsleven commercieel en ondernemend is en administratie door commerciële mensen beperkt houdt tot het nodige.

Een van de verklaringen is dat de respondenten voornamelijk bestonden uit sollicitanten op zoek naar een andere baan. Bedrijven die succesvol zijn in marketing en sales groeien en nemen mensen aan, de verliezende bedrijven raken hun mensen kwijt en zijn aan het navelstaren, bureaucratiseren en druk met interne rapportages.



Rompslomp
Een andere verklaring is dat commerciële mensen een hekel hebben aan administratieve rompslomp. Commercie is iets waar je je handen vrij voor moet houden. In marketing en sales zit de geest van het ondernemerschap en beoefenaars van deze discipline zien regels en bureaucratie al snel als een beknotting van hun vrijheid. Ze laten zich niet knechten door de financiële managers met hun timesheets, declaratieformulieren en budgetteringssgeneuzel. Voor je het weet ben je alleen nog maar aan het voorspellen, monitoren en rapporteren van cijfers in plaats van ervoor te zorgen dat die cijfers beter worden.

Tip voor bedrijven die willen groeien: hou rapporteren beperkt en zorg dat ondernemende mensen de ruimte krijgen zodat ze aan boord blijven.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer Karel Walg  |   | 
19-10-2006
 | 
15:46 uur
Daarom gaat het in bedrijven fout wanneer een financiele man aan de top komt. Die houden van rapportages, maakt alles lekker inzichtelijk. Ze kunnen zich niet voorstellen dat echte verkopers er zo'n hekel aan hebben dat ze vaak nog liever weggaan. Ja dat vertellen ze je niet als je een mooi CRM systeem koopt.
Rene  |   | 
19-10-2006
 | 
23:20 uur
Laat de mensen die goed zijn in marketing en sales lekker hun ding doen, zonder deze mensen zijn er ook geen cijfers waarschijnlijk.
Een van de belangrijkste dingen om te kunnen bouwen op een organisatie is het hebben van voldoende kennis en het vasthouden hiervan binnen de organisatie, dus investeren in mensen en cijfers zijn ook wel belangrijk, maar zijn een gevolg van ondernemerschap en geen oorzaak!
heer R. Vorst  |   | 
19-10-2006
 | 
23:39 uur
De bekende "gulden middenweg" is hier naar mijn mening van toepassing. Goede verkopers durven de interne organisatie in grote lijnen te informeren over de "buitenwereld". Goede managers zullen in globaal geinformeerd willen worden en durven verantwoordelijkheid te delegeren.
Te uitgebreide rapportages hebben intern feitelijk geen toegevoegde waarde omdat de essentie veelal verloren gaat in de brij van de hedendaagse informatiestromen.
Kort en bondig zou de standaard moeten zijn.
Maik  |   | 
19-10-2006
 | 
08:14 uur
Geldt dat alleen voor sales/marketing?
TekstCase  |   | 
19-10-2006
 | 
10:58 uur
Assistentie en ondersteuning zijn wegbezuinigd, dus liggen deze werkzaamheden nu bij de managers zelf op het bordje.
HSU Payrolling  |   | 
24-05-2013
 | 
09:40 uur
Payrolling vormt voor kleine ondernemers vaak een enorme uitkomst, een administratieve last die van de schouders valt. Ondanks dat er wat nadelen aan vast kleven (zoals bij alles het geval is) zijn de voordelen in de meeste gevallen overwegend.
Administratiekantoor Zecuur  |   | 
11-07-2013
 | 
14:22 uur
Je moet als bedrijf zeker zorgen dat je je administratie op orde hebt. Ons advies is om dit echter zo efficiënt en effectief mogelijk te doen. Een té groot deel van de MKB bedrijven besteedt momenteel veel te veel tijd aan administratie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10