Hoog loon CEO stimuleert loon én verloop personeel
28 september 2006 -
Topmanagers die buitensporige vergoedingen ontvangen drijven ook de lonen van kaderleden en andere werknemers omhoog. Dat blijkt uit een recente Amerikaanse studie waaraan onder meer de Stanford Graduate School of Business zijn medewerking verleende. Gedurende vijf jaar namen de onderzoekers het remuneratiebeleid in 120 bedrijven onder de loep.
"Er is sprake van een watervaleffect", zegt co-auteur professor Charles O'Reilly. "Wanneer topmanagers een te hoge vergoeding krijgen, worden ook andere bestuurders en afdelingshoofden boven het marktgemiddelde betaald. De totale kostprijs van alle remuneraties in eenzelfde bedrijf kan hoog oplopen en zelfs een significant effect hebben op de winsten uitgekeerd aan de aandeelhouders."
Uit dezelfde studie blijkt dat werknemers de vergoeding van de gedelegeerd bestuurder als maatstaf nemen om te beoordelen of hun eigen beloning fair is. Te hoge vergoedingen aan de top worden door werknemers als onbillijk ervaren, wat een groot verloop van personeel in de hand werkt.
Onrechtvaardigheidsgevoel "De effecten op lange termijn zijn niet te onderschatten. Door het onrechtvaardigheidsgevoel dreigt opkomend talent de onderneming vroegtijdig de rug toe te keren", waarschuwt de onderzoeker. Opmerkelijk is ook dat gedelegeerde bestuurders die rijkelijk worden vergoed, hun invloed gebruiken om ervoor te zorgen dat ook andere medewerkers genereus worden beloond. Ze zijn immers begaan met hun reputatie en willen rechtvaardig overkomen bij hun personeel.
Bron:De Tijd, Express.be
Een overbodig en nodeloos onderzoek (en dus ook een vorm van geldverkwisting) door een bureau dat middels arbeidsverschaffing zich ook in stand wenst te houden schijnbaar.
Natuurlijk heeft gegraai aan de top een funest effect op de rest van de werkpopulatie. Ikzelf ben werkzaam geweest als middenkaderfunctionaris bij een groot zorgconcern in nederland waarvan de hoofdbestuurder zich ook meende te moeten zelfverrijken met gemeenschapsgeld. Niet dat ik om deze reden ben vertrokken, maar ik heb persoonlijk gezien wat het met loyale medewerkers doet. Maar vergeet vooral ook niet het effect dat het heeft op de klanten. Uren heb ik moeten besteden aan discussies die het heeft opgeroepen aan medewerkers en klantzijde. En het meest lullige: Het is niet uit te leggen! En al helemaal niet wanneer er bezuinigd moet worden en de dienstverlening ondermaats is.
De sfeer binnen het bedrijf daalt tastbaar, de noodzakelijke samenhang valt uiteen, innovatieve ideeen vinden geen gehoor en gewenste veranderingsmethodieken sterven een eenzame dood omdat her en der weerstand optreedt binnen de organisatie.
De kracht van goede moddeling door bestuurders kan een organisatie vitaal houden. Maar als de topbestuurders zich inlaten met laakbaar gedrag is het effect naar lager in de organisatie mogelijk nog veel heftiger in negatieve zin.
Voor mij persoonlijk hoef ik dit alles niet bevestigd te zien door een onderzoek. Een kind zou het zelfs kunnen beamen.
Helaas worden in onze cultuur organisaties in heel veel gevallen geleid door grote omhooggevallen kinderen met narcistische trekken. Maar blijkbaar wil onze cultuur dit ook. Want tenslotte laten we het ook altijd maar weer gebeuren.
Harm Nieman.
www.loopbaan-ontwikkeling.com
Ton
|
|
28
-
09
-
2006
|
12
:
29
uur
"Opmerkelijk is ook dat gedelegeerde bestuurders die rijkelijk worden vergoed, hun invloed gebruiken om ervoor te zorgen dat ook andere medewerkers genereus worden beloond. Ze zijn immers begaan met hun reputatie en willen rechtvaardig overkomen bij hun personeel."
Klinkt goed, hopenlijk lezen ze mee!
Ronald Brouwer
|
|
29
-
09
-
2006
|
07
:
11
uur
Wie gaat er nu uitgebreid onderzoek doen naar de bekende weg ?. Jammer van het geld. Ook jammer van managersonline. Zeker weinig echte nieuws deze week ?