zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers stelen op grote schaal bedrijfsinformatie

27 september 2006 - Bijna één op drie managers die de onderneming verlaten, geeft toe vertrouwelijke bedrijfsinformatie mee te nemen. Met de memorysticks van tegenwoordig wordt dat bovendien steeds eenvoudiger. Een en ander blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau YouGov en het softwarebedrijf Hummingbird. Volgens de onderzoekers levert deze ontwikkeling een steeds groter gevaar voor bedrijven op.

Het onderzoek bracht aan het licht dat maar liefst 29 procent van de vertrekkende bedrijfsleiders vertrouwelijke informatie steelt. In 24 procent van de gevallen was daarbij een memorystick of mp3-speler in het spel, terwijl 18 procent gebruik maakt van e-mail.

"Er is op de werkplaats een exponentiële toename van communicatietechnologieën en het wordt steeds moeilijker om de toegang tot informatie te controleren en vertrouwelijke gegevens te beschermen," aldus de onderzoekers.



Beschermende maatregelen
Hummingbird stelt daarbij dat het bedrijfsleven niet langer moet rekenen op de morele code van de individuele werknemer om ervoor te zorgen dat vertrouwelijke gegevens worden beschermd maar de nodige beveiligingsmaatregelen moeten nemen om de informatiestroom te beveiligen. "In arbeidscontracten staan meestal formules rond het verbod op het verwijderen van informatie, maar het is met de enorme informatiestroom bijzonder moeilijk om daar ook in praktijk controle op uit te voeren," benadrukken de onderzoekers.

Riskant materiaal
Er wordt vooral materiaal gestolen dat weinig risico inhoudt, zoals trainingshandboeken en dergelijke. Achttien procent van de managers steelt echter financiële gegevens en veertien procent neemt klantenrapporten mee.


Bron: Managing21, Express.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ton  |   | 
27-09-2006
 | 
16:05 uur
Ik geloof dat wel maar vraag me af hoe men aan die informatie komt. Zeker omdat men schrijft dat zo en zoveel procent dit doet.
Hebben ze dat zelf toegegeven? Heeft de concurrent dit gemeld? Hoe heeft men het copieëren van data ontdekt of onderzocht?

Als men de afdelingen inkrimpt zodat er geen tijd overblijft om dergelijke zaken te controleren en dit door niemand laat controleren is men natuurlijk ook naïef of heeft men zich al bedacht dat het allemaal wel te verkoppen is.

Controle hierop is trouwens zeer moeilijk. Ten eerste mag men niet zomaar de mail van werknemers gaan uitpluizen ten tweede is het zeer moeilijk om na te gaan welke bestanden gecopieerd zijn en met welk doel.

Veel managers willen bepaalde gegevens ook thuis ter beschikking hebben of werken thuis nog verder, willen zaken op hun gemak doorlezen of bestuderen en sturen daarom standaard of bewust mail en gegevens door naar huis. Dat is zeker niet stelen!

Bedrijfsspionage is van alle tijden en gaat net zoals veel zaken tegenwoordig, nu veel sneller, efficienter en digitaal.
Als bedrijf kun je er maar beter van uit gaan dat alle geheim vroeg of laat uitlekken dat geldt natuurlijk ook voor de concurrent.

Bedrijven die de concurrent echt willen bespioneren zorgen dat ze hun eigen medewerkers, of huurlingen binnenshuis krijgen bij de concurrent.
heer k albrecht  |   | 
27-09-2006
 | 
20:13 uur
Wat Ton beweerd is helaas maar al te waar. Het probleem schuilt echter ( volgens mij) in het gigantische bos van regels en de bescherming van het personeel.

Diefstal van bedrijfsgeheimen zijn er altijd gewest en zullen altijd zijn.

Advies: scherm je gegevens zo veel mogelijk af of maak gebruik van regels zoals die gelden in Canada, daar is het verboden om MP3 spelers, fototoestellen, laptops e.c. mee te nemen naar je werk of mee naar huis te nemen.

Alle informatie is en blijft in Canada op het werk.
heer CWPG Dirks  |   | 
27-09-2006
 | 
20:50 uur
Natuurlijk zullen er gegevens worden meegenomen. Maar het is de integriteit van de nieuwe werkgever hoe hier mee om te gaan. Medewerkers van Faros mogen onder geen beding informatie meenemen. Natuurlijk de know how die is opgedaan is bruikbaar binnen de Farosgroep, maar we hebben een goede naam, die we hoog in het vaandel hebben. Mensen die hier op uit zijn kun je niet tegen houden. In het hogere segment kun je dergelijke escapades niet veroorloven, je gooit je eigen goede naam weg, dit zoemt rond in onze wereld.
K.Van Damme  |   | 
2-10-2006
 | 
15:11 uur
Waar zijn we eigenlijk mee bezig ? Iemand die een ander emplooi zoekt, zoekt het meestal niet in dezelfde branche omdat een aantal factoren (persoonlijke niet te na gesproken) hem/haar daartoe drijven.
Zelf kom ik uit een lucht- en ruimtevaartbedrijf. High security en screening navenant. Ik ben gescreend geweest door de militaire diensten, heb papiertjes getekend om braaf géén plans etc. door te geven.
Momenteel zit ik in de bouwsector (na een omzwerving via de distributie) als logistiek manager (mag ik hopen...). Ben niet echt veel met kennis over Mirages, Ariane-raketten, A-380'ers,Ikea's hard-sell methodes en opleidingen, enz...
Wat wél telt is de ervaring die ik er opgedaan heb en mijn kennis die ik er in gestoken heb, maar dat is geen stelen, dàt is mijn voorrecht !!!
Tot groot profijt van de mensen die van mij afhankelijk zijn, want ook zij kunnen groeien door mijn kennis op velerlei gebied.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10