26 september 2006 -
Onderzoek van OrangeWing Consulting onder Nederlandse CIO's wijst uit dat business managers steeds vaker teleurgesteld raken over de IT-rekening. Ondanks allerlei initiatieven vanuit IT om de kosten vooral inzichtelijker te maken, neemt de tevredenheid aan de businesskant af. Alleen duidelijke stuurinstrumenten voor de business kunnen dit sentiment veranderen.
Twintig jaar geleden werd IT door de automatiseringsafdeling ieder jaar gebudgetteerd", zegt Joachim Vandecasteele, senior consultant en initiator van het onderzoek. Inmiddels is elk groot tot middelgroot bedrijf daarvan afgestapt en wordt IT door business units gefinancierd.
Van software tot hardware, van kleine wijzigingen tot grote innovatieprojecten; de rekening wordt steeds weer op het bord gelegd van de business manager. Deze krijgt zo een groot inzicht in de specificatie van de IT-rekening. Dit inzicht leidt echter steeds vaker tot teleurstelling, omdat de business manager onvoldoende sturing kan geven aan de IT-kosten.
Oorzaken hoge rekening Uit het onderzoek komt naar voren dat negen van de tien bedrijven kampt met oude en vrij dure systemen terwijl niet duidelijk is wat ze opleveren. Als oude systemen vervangen worden door nieuwe, is het maar de vraag of de stekker echt uit de oude systemen wordt getrokken. "Daarnaast wordt de toename van de omvang en complexiteit van IT onderschat", meent Vandecasteele. "Bedrijven vinden het doodnormaal dat ze real-time een integraal klantbeeld van alle klanten op hun scherm kunnen toveren. Dat het zeer complex is om alle gegevensbronnen te koppelen wordt hierbij zwaar onderschat. Het zou mooi zijn als IT gebruikers (en vooral de betalers van de IT rekening) eens vijf jaar terug konden gaan in de tijd. Dan zouden ze zich pas beseffen dat hun mogelijkheden de afgelopen jaren fors zijn toegenomen." Verdeelsleutel Ook is er veel discussie over de verdeelsleutel: welke afdeling betaalt welk deel van het project? Vaak zijn deze grenzen moeilijk te trekken. Daarbij wordt de rekening soms politiek doorbelast. Bedrijfsonderdelen die moeten 'sparen' voor een ander project worden bijvoorbeeld ontzien, terwijl andere onderdelen het project moeten 'dragen'. Dit zorgt vaak voor scheve blikken. "Het laten betalen van alle IT kosten door de business units is echter wel de manier waarop het moet gaan", vindt Vandecasteele, "Doordat de business units inzien wat de kosten zijn kunnen ze beter sturing geven aan IT-bestedingen."
Advies De resultaten van het onderzoek zijn zoals verwacht. "Als het over kosten gaat zijn ze altijd te hoog. Ook weten we allang dat de (on)zichtbaarheid van IT een knelpunt is. Toch voelt de IT-manager zich onprettig over de rekening die wordt gestuurd." Om de kosten te drukken en de teleurstelling te minimaliseren heeft OrangeWing op basis van het onderzoek een aantal adviezen opgesteld: relateer continuïteit van IT aan omzetgroei, haal oude systemen uit de lucht, houd goed in de gaten of de business case positief blijft, houd de IT-rekening simpel voor de ontvanger, leg de business manager alleen stuurbare keuzes voor, onderken dat slechts 20 procent van de kosten van een systeem ontwikkelkosten zijn en de rest opgaat aan beheer en onderhoud, betaal centrale projecten ook centraal en focus op waardecreatie door IT.
Bron:Financieel Management