zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart werknemers vindt zichzelf betere manager dan zijn baas

21 augustus 2006 - Bijna een kwart van de werknemers denkt dat ze een betere leidinggevende zijn dan hun baas. Een op de drie zou zijn plaats meteen innemen als ze de kans zouden krijgen. Vooral mannen zijn overtuigd van hun eigen leidinggevende capaciteiten: 25 procent denkt dat ze hun manager de baas kunnen, achttien procent van de vrouwen is dezelfde mening toegedaan. Dit blijkt uit Brits onderzoek van Investors in People.

Werknemers klagen vooral over de belabberde communicatieve vaardigheden van hun baas: bijna een derde vindt dat de manager slecht met hen communiceert. Op de tweede plaats staat oneerlijkheid. Bijna een vijfde gelooft dat hun baas wel eens met de eer van andermans werk is gaan strijken.

De meest populaire manager is de leidinggevende die delegeert, gevolgd door het strenge maar rechtvaardige type dat rekening houdt met de carrièreontwikkeling van zijn werknemers. Goede communicatieve vaardigheden worden als belangrijkste eigenschap van een goede manager beschouwd. Uit deze resultaten blijkt dat managers dus werk moeten maken van het duidelijk omschrijven van taken en doelstellingen en hun werknemers actief moeten betrekken bij de missie van de onderneming. Ook verantwoordelijkheden delegeren, streng en rechtvaardig gedrag ontwikkelen en personeel helpen bij het uitstippelen van hun carrière binnen de organisatie, zouden prioriteit moeten krijgen aldus de onderzoekers. Op die manier blijft personeel gemotiveerd en werken ze harder en effectiever. En dat leidt op termijn tot een hogere productiviteit en zakelijk succes voor de hele onderneming.



Tevredenheid daalt
Mensen die al langer voor een bedrijf werken zijn aanzienlijk minder tevreden over hun baas dan nieuwe medewerkers. 75 procent van de mensen die net beginnen in een bedrijf is te spreken over de baas, drie jaar later is dat percentage gedaald tot 67 procent en na zes jaar is nog maar 62 procent tevreden. Van de mensen die al lang bij een bedrijf werken wil 37 procent een nieuwe manager; van de nieuwe werknemers is dit 20 procent. Mensen die in een grote onderneming werken zijn over het algemeen het minst tevreden over hun leidinggevende: meer dan een derde van de werknemers van bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers wil een andere baas, in bedrijven met minder dan 50 medewerkers is dit percentage 24.

Opvallende uitkomst: hoe langer een werknemer voor een onderneming werkt, hoe beter hij te spreken is over de eerlijkheid van zijn manager.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Marijke Creemers  |   | 
22-08-2006
 | 
09:35 uur
Communicatie: als je niet terveden bent, vertel het je manager en geef aan wat goed gaat en wat beter kan. VOORAL AANGEVEN WAT JE NODIG HEBT OM HET BESTE UIT JEZELF TE HALEN (zelfsturing en verantwoordelijkheid nemen). Assertief = elkaar aanspreken op waarneembaar gedrag. Ontevredenheid wordt in de 'wandelgangen' geuit en zelden bij de persoon zelf! Volg maar een goede training in feedback GEVEN EN ontvangen!
DUS: veranderen de wereld en BEGIN BIJ JEZELF. LEIDERSCHAP is geen functie maar een KEUZE (Stephen Covey). Dus ......iedereen die het beter kan dan ......... maak je keuze!
heer BRUNO CAPPELLE  |   | 
22-08-2006
 | 
15:21 uur
Elke enquête heeft zijn voor en nadelen. Ik vind wel dat je niet alles éénzijdig kan beslechten in het nadeel van de baas. De chef heeft andere prioriteiten en heeft daarbij een marge te respecteren waarin hij en zijn ploeg moet functioneren. Dat er dan eens spanningen zijn is normaal. Hoe er gecommuniceerd wordt hangt ook af van de cultuur van de organisatie. Een productiebedrijf is anders dan een overheidsorganisatie, een service verlenend bedrijf is anders dan een bouwonderneming, enz. Wel is het zo dat de manier van communiceren altijd een bepaalde emotie doet veroorzaken bij de medewerkers. Het is bij de keuze van de stijl van communiceren dat je bepaalde reacties veroorzaakt in de positieve of negatieve zin. Het zou dus interessant zijn om te weten te komen welke stijl je hanteert en welke emotie je hierbij doet ontstaan bij de medewerker. Dit noemt men eigenlijk het situationeel leidinggeven waarbij de stijl afhankelijk is van de context van de situatie waarin beiden zich bevinden. Het loont te weten hoe je over komt en hoe je die vaardigheid inderdaad kunt verbeteren. Succes ermee!
wouter jansen  |   | 
22-08-2006
 | 
19:23 uur
Waarom is deze enquete zo interessant?
1. Dat een manager de doelstellingen van het bedrijf moet kunnen omzetten naar doelstelingen op de werkplek, dat is toch zijn taak.
2. Kan hij dat niet communiceren, dan verwordt hij tot leemlaag.
3. Als de onvrede zo hoog is, vraag het dan je eigen mensen. Zij zullen vragen om samen te mogen ondernemen. En dan moet je je juist verlossen van het niet ondernemende managers.

Conclusie: Geen neiuws vanuit UK, vraag het eens je eigen mensen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10