zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

China jaagt op Westerse topmanagers

17 augustus 2006 - Steeds vaker vinden Westerse topmanagers de weg naar Chinese bedrijven. Nadat de Chinese computermaker Lenovo in december vorig jaar erin slaagde om één van de topmensen van concurrent Dell binnen te halen, volgden een aantal Westerse CEO's zijn spoor. Steeds vaker rekruteren Chinese bedrijven Westerse - of in het Westen opgeleide- managers.

Oorzaak is een latent gebrek aan Chinese middenkaders, veroorzaakt door de Culturele Revolutie, die Chinees talent elke degelijke opleiding ontzegde.

Westerlingen kunnen de Chinese bedrijven ook adviseren bij het veroveren van overzeese markten, terwijl Westers managementtalent in de raad van bestuur en het directiecomité de geloofwaardigheid van het bedrijf opkrikt en aantrekkelijker maakt voor buitenlandse investeerders. Voor Westerse managers wordt de drempel om de overstap naar een Chinees bedrijf te maken steeds kleiner. Sommige van die bedrijven behoren ondertussen tot de absolute wereldtop (CNOOC, Baosteel, Lenovo).



Definitieve vestiging
Vele Westerlingen zijn absoluut gecharmeerd door de groeimogelijkheden van deze bloeien economie en hebben zich er zelfs definitief gevestigd. Ook bevestigen headhunters dat voor deze eerste golf van Westerse CEO's erg lucratieve verloningspaketten worden bedongen.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer Louis Hoeben  |   | 
21-08-2006
 | 
11:31 uur
Het is een feit dat er in het westen veel expertise op non-actief wordt gezet dat zeer welkom is in andere groeicontinenten.
Het is aan de lokale autoriteiten en industrieorganisaties om ervoor te zorgen dat de braindrain en expertisedrain wordt voorkomen!!
heer CWPG Dirks  |   | 
20-08-2006
 | 
13:25 uur
Helaas doet de titel een beetje negatief beeld oproepen. Natuurlijk zullen ambitieuze bedrijven uit China graag de kennis absorberen welke hier aanwezig is. Vanuit de Farosgroep zit er regelmatig iemand in China om op inkoopgebied mogelijke leveranciers te bezoeken en contacten te leggen. Daar wij pretenderen professionele inkopers in de markt te zetten, is dit voor Faros aanleiding geweest om hier dan ook kennis op te doen. Wij zien hier nu al resultaten van. De Chinese markt is sterk groeiende en zal binnen 10 jaar leidend zijn in de wereld. 20% van de wereldbevolking zal Chinees zijn. Wil je daar een goede partner zijn zul je nu vlug moeten aanhaken. Daarom zullen wij als Faros proberen hier ook een graantje van mee te pikken. Het is een goede zaak om als bedrijf maar ook als individu hierop te acteren dus zie het als een uitdaging en niet als een bedreiging. Al eerder heb ik de naam VDL naar voren gehaald, dit bedrijf heeft met doorzettingsvermogen en capaciteit bewezen dat als je gelooft in je eigen kracht je hier ook productiemogelijkheden kunt behouden. Ondanks de dreigingen van Oost Europa. Het is aan de professionele inkoper om ervoor te zorgen dat elk vergelijk objectief geschied. Cijfers bewijzen dat de West Europese werknemer 15 maal efficiënter presteert dat de Aziatische werknemer, neemt meer initiatieven maar ook verantwoordelijkheden. Dus laten we met ons alle uitgaan van onze eigen kracht en zorgen dat we daar voet aan de grond krijgen. Dit kan dus betekenen dat je als aanstormend talent of als “senior” moet zorgen dat je deze kansen grijpt.
Harm Kroon  |   | 
21-08-2006
 | 
17:35 uur
Geachte dames en heren,
Ik heb met belangstelling bovenstaand artikel gelezen en soort gelijke ervaring opgedaan.Reeds meerdere keren benaderd vanuit China om op een of andere manier te participeren in diverse activiteiten. Tot nu toe nog zonder succes, ben er echter wel van overtuigd dat dit niet uit kan blijven.
Denis Wood  |   | 
29-08-2006
 | 
14:19 uur
Ik vind dit artikel een beetje achterhaald, ik ben werkzaam geweest voor Samsung Heavy Ind. en dat is al 10 jaar geleden de opkomende maarkt voor Koreanen en Chinesen in 1985 was er een flinke omzet in de verkoop van Chineese en Koreaanse producten, ik was wekzaam als parts controller en groeide door naar staff manager, de omzet bleef stijgen we hadden nauw contact met de chinesen die ook al flink bezig waren op de Europese en hoofdzakelijk de Nederland, Belgie en UK.
Er was toen al een vraag naar topmanagers, ik ben via een headhunter terecht gekomen bij Samsung en vanaf het begin meegedraaid, zie nu de markt er is niet veel bijgekomen , meer de dochter maatschappijen die zich in Nederland vestigen mbt belastingsland. De prestatie komt niet voort van de Aziaten maar de Europianen, de Aziaten zijn denkers en creatief in het voorbereiden van plannen voordat er een organisatie van start gaat, ook word de concurent goed in de gaten gehouden, is het product een succes word er al snel een copie gemaakt en op korte termijn op de markt geproduceerd in grote hoeveelheden.
Nu consultant ben ik niet meer benaderd door een Aziaties bedrijf.
Yamuna Teunissen  |   | 
3-10-2006
 | 
15:01 uur
Ik ben een Chinese vrouw die al tien jaar in Nederland woon, studeer en werk. Ik zal graag een functie aannemen in een nederlandse bedrijf die nauw connectie (guanxi) houdt met China of in een een Chinese bedrijf in Nederland die actief wilt zijn op Europese markt. Wie wilt graag met mij in zee gaan?
Oost ontmoet west op gelijk waardig niveau! Dit is toekomst voor allerbei!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10