zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Moderne bedrijfsnaam is kort en nikszeggend

20 augustus 2001 - Bedrijfsnamen zijn tegenwoordig vaak kort en nikszeggend. In namen van vijf tot zeven letters die uit het Engels - of beter nog - het Latijn komen, wordt niets uitgedrukt.

De associatie met het product of de dienst die wordt geleverd is vaak weg en als een naam juridische of praktische problemen oproept, is een naamswijziging met enorme kosten het gevolg, aldus Tijdnet.be.



Vroeger dekte de vlag de lading: British Steel was een Britse staalproducent en bij Koninklijke Hoogovens ging het inderdaad om hoogovens waar ijzererts werd versmolten. Beide bedrijven fuseerden in 1999 tot Corus. Een korte en nietszeggende naam, waarmee ook een muziekstation of zelfs een rockband zich zou kunnen tooien.

De bedrijfsnamen van tegenwoordig roepen associaties op maar hebben geen betekenis. In de naam wordt bijvoorbeeld de dynamiek van de organisatie en de gedurfde visie van het bedrijf weerspiegeld. Dergelijke namen worden vaak bewust gekozen om oude en negatieve associaties af te schudden of een nieuw imago te onderstrepen. Ook internationalisering is een belangrijke oorzaak. Bedrijven die oorspronkelijk alleen lokaal opereerden gaan de internationale markt op en moeten een naam hebben die hun klanten kunnen uitspreken en in het buitenland geen rare of negatieve betekenissen heeft.

Bij de keuze en introductie van een nieuwe bedrijfsnaam moet de nodige omzichtigheid worden betracht. Een nieuwe naam biedt een enorm potentieel, maar brengt ook risico met zich mee. Er is maar één kans om het goed te doen en de naam te kneden tot een nieuw symbool. De nieuwe naam moet alle werknemers verenigen, de waarden van het bedrijf uitdragen en legaal in orde zijn. Met deze eisen en voorwaarden is een nietszeggende, korte naam in een vreemde taal doorgaans de veiligste weg.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

  ‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
 Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
 Weg met de Data Protection Officer!
 
 
 
reacties
 
ceyhun  |   | 
18-11-2008
 | 
20:24 uur
waar staat de serienummer en de bedrijfsnaam van nero-6.6.1.15a?het is dringend zeg het a.u.b. nu snel.
nick  |   | 
30-09-2011
 | 
19:04 uur
goeie dag ik zoek een bedrijfs naam maar ik kan niks verzinnen het moet niets zeggend zijn ik maak namelijk een webshop maar ik weet niets kunt u mij helpen

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
De lat moet hoger op het gebied van privacy
‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
Vier best practices voor een transformatie van finance
meer top 10
vacatures
meer vacatures