zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkdruk neemt af dankzij ICT

6 juli 2006 - Ongeveer zestig procent van de Nederlanders vindt dat zijn werk aantrekkelijker is geworden door ICT. Vooral hoger opgeleiden is deze mening toegedaan. Tweederde is van mening dat de werkdruk daarbij gelijk is gebleven of verminderd. Dat blijkt uit onderzoek naar het verband tussen ICT en welzijn dat is uitgevoerd door EPN en de Universiteit van Tilburg onder 2.500 huishoudens.

Beter leven
57 procent van de ondervraagden verwacht dat hun leven aangenamer wordt door ICT. Niettemin verwacht 54 procent dat de samenleving door ICT minder persoonlijk wordt en 46 procent dat de samenleving minder menselijk wordt. 40 procent van de ondervraagden verwacht dat het leven met ICT haastiger zal worden. De meeste jongeren denken dat ICT de complexiteit van de samenleving en stress zal verminderen.

Sociale contacten


48 procent van de ondervraagden is van mening dat het aantal contacten met familieleden en vrienden is toegenomen door ICT. 44 procent vindt dat de hoeveelheid contact gelijk is gebleven. 36 procent vindt dat de kwaliteit van de contacten zelfs is toegenomen. Slechts 5 procent is van mening dat ICT de kwaliteit van de contacten heeft doen afnemen.


Bron: Sales Online
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Yvonne van Hest  |   | 
7-07-2006
 | 
11:51 uur
Ik begrijp deze uitkomst niet, als ik de praktijk hierop toets. Door de snelle informatiestromen door ICT ontstaat werkdruk in de vorm van overvolle mailboxen met berichten waar je geacht wordt op te reageren. Rapportages dienen "real-time" ingeleverd te worden, vaak 10 minuten voor belangrijke vergaderingen. Sociaal gezien is er een vermindering van kwaliteit van de contacten. Conflicten worden vaak niet meer face tot face maar via e-mail "uitgevochten".
vmaas60  |   | 
7-07-2006
 | 
14:37 uur
Ik vind dit onzin. Veelvuldig contact met thuis hoort op de werkvloer niet thuis tenzij hierover afspraken gemaakt zijn met de leidinggevende.

Veel mensen doen fun dingen op het internet - ik vind dat nogmaals niet terecht. Dan mag de medewerker die niet 4 uur per dag fun dingen zit te doen op het internet ook voor het volledige salaris 4 uur per dag gaan werken vind ik.

Ik vind het onzin - want iedereen die verstand van zaken heeft weet dat je als je echt iets wil opzoeken nog steeds persoonlijk naar de gespecialiseeerde bibliotheek moet of een specialist moet bezooeken op de universiteit of elders.

Daaraan heeft ict of internet niets veranderd. Net zoals iedereen weet dat niemand in een bibliotheek uit de voeten kan om zaken op te zoeken (welke ICT daar ook aanwezig is) behalve het personeel dat daar werkt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ICI geen grote waarde heeft en gehad heeft maar dit moet niet overdreven worden en bij veel mensen moet dit ernstig ingedamd worden:

- geen mobile telefoons of andere apparatuur als pc's van de zaak
- beperkt pc en internet gebruik.
RK  |   | 
11-07-2006
 | 
09:07 uur
Ik ben het zeker niet met de reactie van vmaas60 eens.

Hoewel hij/zij gelijk heeft dat prive contacten niet op de werkvloer thuis horen, betwijfel ik of dit een conclusie was die onlosmakelijk met ict op het werk verbonden is. Lijkt mij dat het hier meer de ICT in het algemeen betreft. Een conclusie die ik 200% kan onderstrepen. Ik heb meer contact dan ooit met vrienden en collega's (al dan niet bij andere bedrijven) dankzij email en chat mogelijkheden.

Daarnaast wordt er gesteld dat rapportages sneller geeist worden, maar die zelfde rapportages kunnen dankzij de ICT ook vele malen sneller gemaakt worden.

Als ik in mijn eigen situatie kijk, zie ik een bepaald rapport waar een medewerker eerst bijna een week fulltime mee bezig was, nu ge-automatiseerd in ongeveer 1,5 minuut volautomatisch uit de printer rollen. Die medewerker kan zich wel weer een hele week met andere dingen bezig houden.

Uiteraard is zoeken een kunst. Ook op internet. Maar is dit iets om de ICT te verwijten? Als het zoekwerk bij een gespecialiseerde bibliotheek of deskundige gedaan moet worden, zijn deze juist door de ICT wel sneller in staat de gegevens te presenteren. Dankzij het internet is die deskundige aan de andere kant van de wereld slechts een muisklik weg, ipv talloze telefoontjes, en mogelijk zelfs onnodige reizen richting een dergelijke vraagbaak.

De grote boosdoener is niet de ICT voor de toegenomen werkdruk, maar de eeuwige slogan: "meer met minder", of zoals men in ons bedrijf al zegt: "iets met niets".

De directies willen telkens NOG meer werk verzet hebben met NOG minder mensen. De ICT wordt hierbij ingezet als tool om de werkdruk te verlichten, zodat die aan de andere kant door meer werk of vermindering van arbeidskrachten weer minstens zo hard wordt verzwaard.

Tot slot wil ik de laatste conclusie van VMAAS ook tegen spreken. Hij/zij pleit hier voor het indammen van het verstrekken van middelen om het werk te kunnen doen.

In mijn ervaring (ik werk in een bedrijf waar geen enkel middel thuis beschikbaar gemaakt wordt voor de medewerkers) blijkt dat of deze middelen er nu wel of niet zijn, het bedrijf gewoon eist dat men buiten werktijd bereikbaar is (dus mobiele telefoon) en eventueel even vlug wat "op de mail" kan zetten (dus PC).

Door het niet uitdelen van deze middelen, worden de werknemers dus ook nog op kosten gejaagd, want vraag niet om een vergoeding als men een uur heeft gebeld tijdens een verblijf in het buitenland, daar kan bij ons in ieder geval niet over worden gepraat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10