zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Britten veel strenger in toekennen variabele beloning topmanagers

21 juni 2006 - Het aantal Europese organisaties dat aandelenopties gebruikt om de CEO en andere bestuurders te belonen is in de afgelopen drie jaar duidelijk gedaald. Andere, meer lange termijn beloningsvormen zijn daarentegen in populariteit gestegen. In 2004 kende 63 procent van de organisaties opties toe, in 2006 is dit percentage gedaald tot 41 procent.

Het gewicht van de gemiddelde optietoekenning als onderdeel van de totale lange termijn beloning is gedaald van 45 procent in 2004 naar 24 procent dit jaar. Dit blijkt uit het European Long Term Incentives Survey van Mercer Human Resource Consulting, onder 105 grote Europese organisaties.

Europese verschillen


In continentaal Europa is het gebruik van prestatiecriteria in de lange termijn beloning minder dan in Engeland en Ierland. Engeland en Ierland kennen dan ook strengere regelgeving omtrent het openbaar maken van lange termijn beloning. Uit het onderzoek komt naar voren dat 94 procent van de Engelse en Ierse organisaties prestatiecriteria verwerken in hun lange termijn beloning en dat vrijwel alle (94 procent) deze criteria verbinden aan het onvoorwaardelijk worden van opties of aandelen.

In de rest van Europa koppelt 85 procent van de organisaties prestatiecriteria aan ten minste één van hun lange termijn beloningsplannen, waarvan 62 procent van de organisaties de criteria koppelt aan het onvoorwaardelijk worden en 59 procent aan de toekenning van aandelen en opties.

Stijging
In Engeland en Ierland is het gebruik van aandelen die gekoppeld zijn aan prestatiecriteria gestegen van 70 procent drie jaar geleden, tot 84 procent in 2006. Het gewicht van de gemiddelde toekenning van deze aandelen als onderdeel van de totale lange termijn beloning is gestegen van 50 naar 70 procent. In de rest van Europa is het gebruik van dit soort aandelen relatief constant gebleven. De populariteit van restricted stock units met een uitkering in geld of aandelen na een bepaalde periode, en contante lange termijn beloningsplannen zijn wel gestegen.

Openheid
Ondanks de groter wordende druk van aandeelhouders is slechts 43 procent van de onderzochte organisaties van plan om in het jaarverslag van 2006 meer openheid te geven over de bestuurdersbeloningen. Bij kleinere organisaties, met minder dan 1.000 werknemers, is dit percentage (67 procent) hoger. Van de organisaties die overgaan tot meer openheid, is meer transparantie over korte- en lange termijn beloning het meest populair, gevolgd door meer openheid in individuele beloningsdetails van bestuurders.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10