zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse werknemers minst gepest

25 mei 2006 - Wilt u niet gepest en geïntimideerd worden op het werk? Blijf dan vooral in Nederland en blijf koste wat kost weg uit Hongarije. Niet alleen lange werkdagen, saaie werkzaamheden en lange vergaderingen maken mensen depressief. Volgens een onderzoek door Monster.com (in Nederland Mosterboard.nl), heeft een schrikbarende hoeveelheid werknemers in Europa last van uitsluiting, vernederingen en intimidatie op het werk.

Nederlanders pesten het minst
De Nederlandse werknemer heeft het echter rrelatief goed getroffen. Bijna driekwart van de ondervraagde Nederlanders zegt nooit gepest te zijn op het werk. Zowel de mannen als de vrouwen blijken zich er bovendien van bewust dat ze het goed getroffen hebben en zijn van mening dat het bijna overal erger is dan op hun eigen werkplek. En dat klopt, vooral búiten Nederland.

Getreiter


In Groot Britannie meldt tweederde van de 3.500 ondervraagde medewerkers wel eens gepest te zijn op het werk. Vooral Britse vrouwen zijn het slachtoffer. Meer dan 35 procent van hen lijdt, vaak in stilte, onder getreiter op kantoor tegenover 32 procent van de mannen. Slechts 21 procent van de mannen en twaalf procent van de vrouwen in Groot Brittanie zei dat ze nog nooit iets dergelijks meegemaakt hadden. In Hongarije is het echter het ergst. Dit land spant de kroon als het op pesterijen aankomt: niet minder dan driekwart van de Hongaarse werknemers is ooit gepest.

Vrouwen iets vaker slachtoffer
Uit het onderzoek blijkt vrouwen iets meer gepest worden dan mannen (31 procent versus 29 procent). Als vrouw kun je beter niet in Ierland werken: 45 procent van de Ierse vrouwen heeft slechte ervaringen op de werkplek. In Duitsland lopen mannen de grootste kans getreiterd te worden (38 procent), gevolgd door Italië en Zwitserland (elk 36 procent).

Procedures
Vaak worden meldingen over gepest genegeerd. En dat terwijl uit recent onderzoek van de Britse vakbond TUC bleek dat twee miljoen Britten in het laatste half jaar gepest zijn en dat dit achttien miljoen werkdagen per jaar kost. Dit kan voorkomen worden door heldere regels en procedures op te stellen en die vervolgens ook na te leven. Op die manier kan worden voorkomen dat pesterijen zware gevolgen hebben, zoals als een slecht werkmoreel, verloren productiviteit, rechtszaken en hoge ziektekosten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
colido60  |   | 
27-05-2006
 | 
19:12 uur
Met enige verbazing en verbijstering de aanhef gelezen van dit artikel. Mooi: het is hier nog niet zo erg, hoeven we ook niets te doen..........dat zou je gaan denken.
Ik wil iedereen uitnodigen om eens met slachtoffers in gesprek te gaan: veel mensen durven niets te zeggen, men is zo beschadigd dat het leidt tot WAO, mensen denken over zelfmoord. Bedrijven lijken werkelijk niet te snappen wat er met werknemers gebeurt in hun bedrijf.

Kortom: er is nog veel werk aan de winkel hier in Nederland en het lijkt me dat dat meer aandacht verdient dan denken: gelukkig zitten we niet in Hongarije.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10