zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

R&D-kennis in AziŽ wordt onvoldoende benut

16 mei 2006 - Meer en meer ondernemingen verhuizen een deel van hun activiteiten naar India of China. 77 procent van de nieuwe R&D-afdelingen die de komende drie jaar opgericht worden zullen in een van die twee opkomende economische supermachten staan, terwijl hun aantal in Europa en Amerika gelijk blijft. Maar het overzeese talent wordt nog onvoldoende benut.

Dit blijkt uit onderzoek door Booz, Allen, Hamilton onder 186 toonaangevende internationals uit 19 landen.

Hoogopgeleid en toch goedkoop
Research & Developmement wordt steeds vaker overgebracht naar AziŽ. De belangrijkste reden? De grote aantallen beschikbare hoogopgeleide, maar goedkope arbeidskrachten en de nabijheid van de productiefaciliteiten. Ondanks de explosieve stijging van het aantal offshore R&D faciliteiten, beschikt het merendeel van de bedrijven echter nog lang niet over de interne vaardigheden om deze locaties effectief en efficiŽnt te leiden en wordt het Aziatische talent zelden geÔntegreerd in de wereldwijde productontwikkelstrategie.

Slechte intgratie


In de praktijk komt het zelden voor dat technici in het thuisland volledig samenwerken met hun collega's in ontwikkelcentra in China en/of India. Ook vindt slechts 38 procent van de productontwikkeling momenteel plaats op meer dan ťťn locatie tegelijk en wordt er slechts bij een kleine minderheid van de projecten gerapporteerd aan managers op een andere locatie. Ondanks de goede bedoelingen opereren de ontwikkelteams veelal langs elkaar heen en komt het er in de praktijk vaak op neer dat producten die in China en India ontwikkeld worden eigenlijk alleen gericht zijn op de lokale behoefte. Dit geldt met name voor China, waar 47 procent van de ondernemingen niet alleen zit vanwege de goedkope arbeidskrachten maar vooral om zich via lokale R&D activiteiten toegang te verschaffen tot de lokale markt en consumenten. Niet minder dan 23 procent van de ondervraagden zegt dat hun lokale faciliteiten niets anders doen dan producten en diensten aanpassen aan de lokale markt. En dat terwijl een efficiŽnt georganiseerd innovatienetwerk niet alleen financieel voordeel biedt, maar de doorlooptijd tot 37 procent kan versnellen en de kosten met minstens 24 procent kan verlagen.

Onbekend maakt onbemind
Hoe komt het dat bedrijven zo slecht gebruik maken van hun overzeese hersencapaciteit? Een van de obstakels is het feit dat veel ontwikkelaars op het hoofdkantoor de neiging hebben neer te kijken op elke suggestie uit het buitenland. Ook interne concurrentie tussen verschillende ontwikkelteams binnen een onderneming speelt een rol. Bovendien ontbreekt het veel ondernemingen aan geharmoniseerde werkprocessen en aan een staf met voldoende internationale ervaring.

Centraliseren en standaardiseren
Om echt de vruchten plukken van de globalisatie zal het echter nodig zijn ook effectief en efficiŽnt van de offshore faciliteiten gebruik te maken en de samenwerking met het hoofdkantoor te optimaliseren. Dit kan bijvooorbeeld door het beslissingstraject omtrent projecten te centraliseren en systemen te standaardiseren, zodat er geen tijd verloren gaat aan het leren begrijpen van de werkwijze op andere locaties. De ondernemingen die hun R&D netwerk het best beheren zullen uiteindelijk een aanzienlijk concurrentievoordeel realiseren, aldus de onderzoekers.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiŽle producten
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dť L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CVís en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CVís en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter Ė en veiliger Ė wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dť L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10