zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

R&D-kennis in AziŽ wordt onvoldoende benut

16 mei 2006 - Meer en meer ondernemingen verhuizen een deel van hun activiteiten naar India of China. 77 procent van de nieuwe R&D-afdelingen die de komende drie jaar opgericht worden zullen in een van die twee opkomende economische supermachten staan, terwijl hun aantal in Europa en Amerika gelijk blijft. Maar het overzeese talent wordt nog onvoldoende benut.

Dit blijkt uit onderzoek door Booz, Allen, Hamilton onder 186 toonaangevende internationals uit 19 landen.

Hoogopgeleid en toch goedkoop
Research & Developmement wordt steeds vaker overgebracht naar AziŽ. De belangrijkste reden? De grote aantallen beschikbare hoogopgeleide, maar goedkope arbeidskrachten en de nabijheid van de productiefaciliteiten. Ondanks de explosieve stijging van het aantal offshore R&D faciliteiten, beschikt het merendeel van de bedrijven echter nog lang niet over de interne vaardigheden om deze locaties effectief en efficiŽnt te leiden en wordt het Aziatische talent zelden geÔntegreerd in de wereldwijde productontwikkelstrategie.

Slechte intgratie


In de praktijk komt het zelden voor dat technici in het thuisland volledig samenwerken met hun collega's in ontwikkelcentra in China en/of India. Ook vindt slechts 38 procent van de productontwikkeling momenteel plaats op meer dan ťťn locatie tegelijk en wordt er slechts bij een kleine minderheid van de projecten gerapporteerd aan managers op een andere locatie. Ondanks de goede bedoelingen opereren de ontwikkelteams veelal langs elkaar heen en komt het er in de praktijk vaak op neer dat producten die in China en India ontwikkeld worden eigenlijk alleen gericht zijn op de lokale behoefte. Dit geldt met name voor China, waar 47 procent van de ondernemingen niet alleen zit vanwege de goedkope arbeidskrachten maar vooral om zich via lokale R&D activiteiten toegang te verschaffen tot de lokale markt en consumenten. Niet minder dan 23 procent van de ondervraagden zegt dat hun lokale faciliteiten niets anders doen dan producten en diensten aanpassen aan de lokale markt. En dat terwijl een efficiŽnt georganiseerd innovatienetwerk niet alleen financieel voordeel biedt, maar de doorlooptijd tot 37 procent kan versnellen en de kosten met minstens 24 procent kan verlagen.

Onbekend maakt onbemind
Hoe komt het dat bedrijven zo slecht gebruik maken van hun overzeese hersencapaciteit? Een van de obstakels is het feit dat veel ontwikkelaars op het hoofdkantoor de neiging hebben neer te kijken op elke suggestie uit het buitenland. Ook interne concurrentie tussen verschillende ontwikkelteams binnen een onderneming speelt een rol. Bovendien ontbreekt het veel ondernemingen aan geharmoniseerde werkprocessen en aan een staf met voldoende internationale ervaring.

Centraliseren en standaardiseren
Om echt de vruchten plukken van de globalisatie zal het echter nodig zijn ook effectief en efficiŽnt van de offshore faciliteiten gebruik te maken en de samenwerking met het hoofdkantoor te optimaliseren. Dit kan bijvooorbeeld door het beslissingstraject omtrent projecten te centraliseren en systemen te standaardiseren, zodat er geen tijd verloren gaat aan het leren begrijpen van de werkwijze op andere locaties. De ondernemingen die hun R&D netwerk het best beheren zullen uiteindelijk een aanzienlijk concurrentievoordeel realiseren, aldus de onderzoekers.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst
 Coaching populairder dan ooit
 HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
NCD: SER-advies vrouwenquotum onverstandig (1) 
Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man (1) 
top10
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af
Werkend Nederland wil manager niet op social media
Dit zijn de meest ingrijpende technologische ontwikkelingen van de afgelopen vijf jaar
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Eťn op de zeven voelt zich weleens gediscrimineerd tijdens sollicitatie
Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar
Drie populaire project management apps voor managers
Vijftien procent van de IT-beslissers vindt eigen cloudverbindingen onvoldoende beveiligd
Parkeervergunning in grote stad wordt steeds duurder
Genderdiversiteit ver te zoeken in de VC- en startupsector
meer top 10