zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe merknaam snel ingeburgerd

8 mei 2001 - Het inburgeren van een nieuwe merknaam hoeft niet lang te duren. Dat blijkt uit onderzoek dat Blauw Research deed voor Smiths chips dat Lay's werd.

A-merkfabrikanten willen op de internationale markt graag internationale merknamen voeren. De vraag is of consumenten door een naamswijziging niet op het verkeerde been worden gezet, met alle omzetgevolgen van dien. Volgens het Blauw-onderzoek hoeven fabrikanten daar niet bang voor te zijn.



Blauw ondervroeg in de maanden januari, februari en maart 2001 steeds 700 consumenten telefonisch. Eén op de drie consumenten bleek via de media al voor de start van de reclamecampagne dat Smiths chips anders zouden gaan heten. De rest werd al snel met de nieuwe naam bekend gemaakt via de campagne met Marco Borsato. Twee maanden na de introductie wist 81 procent van de Nederlanders dat Smiths voortaan Lay's heette. Ook de spontane bekendheid steeg in twee maanden tijd snel: een maand na de naamsverandering weet 31 procent de naam Lay's spontaan te noemen. Een maand later was dat 48 procent.

Met het verdwijnen van vertrouwde namen blijkt de consument ook niet zoveel moeite te hebben. Staat vlak voor de naamswijziging eenderde negatief tegenover de nieuwe naam, twee maanden later is dat gedaald tot eenvijfde. Vasthouden aan het bekende is de belangrijkste reden voor die houding. Maar de Nederlander blijkt open te staan voor veranderingen en zich op de winkelvloer internationaal te oriënteren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
 Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
 Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
Extra uurtje werken, lekker lunchen (1) 
top10
Checklist: Zieke werknemer begeleiden volgens Wet Poortwachter
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
Bent u zelfstandig, een teamspeler, hands-on en omgevingssensitief?
Hoe groeit u mee met de klantverwachting in de B2B-markt?
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Cloud-expert is de nieuwste droombaan
Dekkingsgraad pensioenfondsen blijft grillig
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
meer top 10
vacatures
meer vacatures