zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe merknaam snel ingeburgerd

8 mei 2001 - Het inburgeren van een nieuwe merknaam hoeft niet lang te duren. Dat blijkt uit onderzoek dat Blauw Research deed voor Smiths chips dat Lay's werd.

A-merkfabrikanten willen op de internationale markt graag internationale merknamen voeren. De vraag is of consumenten door een naamswijziging niet op het verkeerde been worden gezet, met alle omzetgevolgen van dien. Volgens het Blauw-onderzoek hoeven fabrikanten daar niet bang voor te zijn.



Blauw ondervroeg in de maanden januari, februari en maart 2001 steeds 700 consumenten telefonisch. Eén op de drie consumenten bleek via de media al voor de start van de reclamecampagne dat Smiths chips anders zouden gaan heten. De rest werd al snel met de nieuwe naam bekend gemaakt via de campagne met Marco Borsato. Twee maanden na de introductie wist 81 procent van de Nederlanders dat Smiths voortaan Lay's heette. Ook de spontane bekendheid steeg in twee maanden tijd snel: een maand na de naamsverandering weet 31 procent de naam Lay's spontaan te noemen. Een maand later was dat 48 procent.

Met het verdwijnen van vertrouwde namen blijkt de consument ook niet zoveel moeite te hebben. Staat vlak voor de naamswijziging eenderde negatief tegenover de nieuwe naam, twee maanden later is dat gedaald tot eenvijfde. Vasthouden aan het bekende is de belangrijkste reden voor die houding. Maar de Nederlander blijkt open te staan voor veranderingen en zich op de winkelvloer internationaal te oriënteren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
 Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
 Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
Een compromis tussen werk en levensgeluk? Nee, bedankt! (1) 
Bedrijven kunnen veel winnen door klant te verrassen met hun service (1) 
top10
Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003
Ruim zeventien procent meer arbeidsconflicten dan voor de pandemie
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Nederlanders maken zich zorgen over veiligheid elektronische handtekening
Groeipijnen en structurele onzekerheden zetten rem op economisch herstel
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
30 transformaties om tot een beter functionerende arbeidsmarkt te komen
Werkgever verwacht herfst vol verzuim
Wat iedereen moet weten over Microlearning
meer top 10