zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Outsourcing niet altijd voordeliger

26 april 2006 - MKB Nederland becijferde dat bijna de helft van de Nederlandse mkb-bedrijven internationaal actief is. Het grootste deel van deze bedrijven doet aan outsourcing naar landen waar de productiekosten lager liggen. Maar outsourcing leidt niet automatisch tot kostenbesparingen, en is zelfs nadelig als een bedrijf niet alert reageert op nieuwe omstandigheden.
 
Geen ervaring
Berenschot voerde in 2004 in opdracht van het ministerie van Economische Zaken een onderzoek uit naar het succes van outsourcing. Van de 2.000 onderzochte bedrijven hadden er 200 hun productie sinds 2000 uitbesteed in een buitenland. Van deze 200 bedrijven zette 17 procent de outsourcing weer stop. Het betrof veelal kleine bedrijven die nog geen ervaring hadden opgedaan met internationale activiteiten. In 21 procent van de gevallen vielen de productiekosten hoger uit dan gedacht, 17 procent ondervond kwaliteitsproblemen en 11 procent was ontevreden over de kwetsbaarheid van de nieuwe constructie.

Minder controle


Als een bedrijf zijn productie aan de andere kant van de wereld uitbesteedt, bijvoorbeeld in Azië, dan heeft het daar minder controle op en stijgt de doorlooptijd. Bedrijven kunnen dit probleem voorkomen door in het buitenland een eigen vestiging op te richten. Voor alle bedrijven geldt dat zij zich grondig moeten voorbereiden voordat ze beginnen met outsourcing.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
vmaas60@yahoo.com  |   | 
27-04-2006
 | 
14:25 uur
Uiteindelijk is dit voor iedereen beter - ook de mensen die op het moment een beetje kwaad zijn omdat ze er kwa centen of materialen voorlopig nog even flink op achteruit gaan.

Overdaad (aan materieele zaken) schaad
Ledigheid is des duivels oorkussen
Honger maakt rauwe bonen zoet.


heer André Fikkers  |   | 
29-04-2006
 | 
16:21 uur
De afgelopen jaren zijn in vrijwel alle industriële sectoren de aantallen “indirecte” medewerkers dramatisch gedaald. Dit had vaak tot gevolg dat Engineering Afdelingen en Technische Diensten sterk zijn ingekrompen. De resterende medewerkers hebben er vaak al meer dan een dagtaak aan om de bestaande productieprocessen in stand te houden. Het realiseren van verbeteringen en innovaties is - op eigen kracht - een bijna onmogelijke opgave geworden. Deze “braindrain” leidt tot kritische situaties.
Om de geschetste problemen op te lossen biedt FIKTECH in nauwe samenwerking met Pronergi en Huicom, meerdere diensten aan. Dit gebeurt onder de projectnaam "KEVANTI!" = Kennis Avanti. Wij hebben ruime ervaring en uitgebreide knowhow van werkwijze en ontwerp in de petrochemische industrie en de milieutechnologie opgebouwd. Kennis van het raakvlak tussen overheid en industrie, trainen en opleiden van medewerkers en het schrijven van documentatie. U kunt gebruik maken van onze proceskennis en ervaring, verworven bij meerdere multinationals, in een verscheidenheid aan functies op het gebied van organisatie en ICT. De unieke combinatie van competenties maakt dat KEVANTI! als geen ander in staat is om structuur te geven aan uw bedrijfsinformatie. De kunde op dit gebied garandeert dat ook het óverdragen van de gewenste kennis bij ons in goede handen is.
André Fikkers  |   | 
22-03-2007
 | 
17:07 uur
Kevanti! Kennissystemen heeft een eenvoudige en heldere werkwijze ontwikkeld om ongestructureerde gegevens in een bedrijf om te zetten in bruikbare informatie voor de medewerkers. Deze ongestructureerde gegevens bestaan onder meer uit bestanden en documenten, tekeningen, schema's plus de kennis van de medewerkers zelf. Met behulp van de ABT-matrix worden de aanwezige gegevens verdeeld op dusdanige wijze dat alle gebruikers er daadwerkelijk iets mee kunnen.

In ieder bedrijf zijn veel gegevens beschikbaar. Deze gegevens worden pas informatie door ze te verdelen m.b.v. de ABT – matrix zodat de gebruiker er iets mee kán. Gegevens dienen daarom relevant en toereikend zijn, in de juiste vorm en tijdig gepresenteerd worden.

Een belangrijk voordeel is, dat eventuele open plekken in de ABT - matrix duidelijk maken waar gegevens ontbreken/ “blind spots” zijn! Hierdoor kan men gaan nadenken welke problemen zouden kunnen ontstaan en vervolgens adequate maatregelen treffen.

A - Achtergrond > B - Beschrijving
De componenten Achtergrond en Beschrijving dienen voor de opleidingen en als naslagwerk.
Voor de afdeling Operations van een verbrandingsinstallatie bijvoorbeeld vindt men bij de Achtergrond de verbrandingstheorie en de blokschema’s van de diverse installaties.
De Beschrijving is de gedetailleerde beschrijving van de verbrandingsinstallatie en de gebruikte apparatuur. Voor Onderhoud en Instrumentatie bestaat de Beschrijving onder meer uit een database van equipment- en instrumentendata.

T - Toepassing
De component Toepassing gebruikt men voor de dagelijkse werkzaamheden. Voor de afdeling Operations zijn dit de setpoints van de besturing, de alarm- en tripsettings, de werkinstructies en procedures en/of montage-instructies.
R. van Mil  |   | 
18-03-2008
 | 
10:42 uur
Ik lees net de bijdragen van de heer Fikkers.
Wat nog ontbreekt zijn de tarieven en algemene voorwaarden ;-)
Volgens mij is dit forum niet bedoeld voor reclameboodschappen.

Met vriendelijk groet,

René van Mil

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10