zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bezoek aan stripclub even onethisch als sjoemelen met cijfers

11 april 2006 - Volgens Nederlandse werknemers is met relaties een stripclub bezoeken even erg als het sjoemelen met financiële cijfers. Nederlanders blijken ware fatsoenrakkers te zijn. Zelfs het lezen van privé-email en het maken van een fotokopietje voor privédoeleinden vinden veel werknemers (ruim 45 procent) in Nederland absoluut niet door de beugel kunnen, meer dan in andere West-Europese landen.

Dit blijkt uit recent onderzoek van Ernst & Young onder werknemers van beursgenoteerde bedrijven en multinationals in acht Europese landen. In het onderzoek worden de Nederlandse uitkomsten afgezet tegen de West-Europese resultaten (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland) en Centraal Europa (Polen, Tsjechië en Hongarije).

Stripclub erg onethisch
Met relaties een striptent bezoeken wordt door de ondervraagden als ergste vorm van onethisch gedrag genoemd (87 procent), op de voet gevolgd door sjoemelen met cijfers (86 procent). Overigens heeft 9 procent van de ondervraagden in Nederland geen enkel probleem met het meenemen van een relatie naar een stripclub. In centraal Europa meent zelfs 22 procent dat het meenemen van relaties naar een dergelijke gelegenheid geen enkel probleem is en wijst tweederde het af. In vergelijking met andere West-Europese landen hebben Nederlanders meer problemen met collega's die hun persoonlijke e-mailaccounts tijdens werktijd checken (45 procent, tegenover 32 procent in West-Europa).

Voorbeeld voor anderen


85 Procent van de ondervraagden heeft naar eigen zeggen het afgelopen jaar niets gedaan dat niet door de beugel kan en 65 procent vindt zichzelf zelfs een voorbeeld voor anderen. Daarmee zijn Nederlanders overigens meer bescheiden dan de Europese collega's, waar 79 procent zegt het goede voorbeeld te geven. Onethisch gedrag neemt volgens een meerderheid van de Nederlandse werknemers niet toe: 59 procent denkt dat het gelijk blijft, 27 procent verwacht een afname en slechts 5 procent voorspelt een groei; 9 procent doet geen voorspelling.

Managementagenda
Onethisch gedrag en fraude staan volgens de ondervraagden niet hoog op de managementagenda. Winst en groei (beiden 28 procent) en reorganisaties (27 procent) zijn volgens de respondenten veel belangrijkere thema's. De meeste bedrijven hebben wel duidelijke regels over onethisch gedrag (88 procent). Driekwart van de ondervraagden denkt dat iedereen in het bedrijf die regels ook kent, maar dat slechts 57 procent zich ook aan de gemaakte afspraken houdt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
meer top 10