zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bezoek aan stripclub even onethisch als sjoemelen met cijfers

11 april 2006 - Volgens Nederlandse werknemers is met relaties een stripclub bezoeken even erg als het sjoemelen met financiŽle cijfers. Nederlanders blijken ware fatsoenrakkers te zijn. Zelfs het lezen van privť-email en het maken van een fotokopietje voor privťdoeleinden vinden veel werknemers (ruim 45 procent) in Nederland absoluut niet door de beugel kunnen, meer dan in andere West-Europese landen.

Dit blijkt uit recent onderzoek van Ernst & Young onder werknemers van beursgenoteerde bedrijven en multinationals in acht Europese landen. In het onderzoek worden de Nederlandse uitkomsten afgezet tegen de West-Europese resultaten (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland) en Centraal Europa (Polen, TsjechiŽ en Hongarije).

Stripclub erg onethisch
Met relaties een striptent bezoeken wordt door de ondervraagden als ergste vorm van onethisch gedrag genoemd (87 procent), op de voet gevolgd door sjoemelen met cijfers (86 procent). Overigens heeft 9 procent van de ondervraagden in Nederland geen enkel probleem met het meenemen van een relatie naar een stripclub. In centraal Europa meent zelfs 22 procent dat het meenemen van relaties naar een dergelijke gelegenheid geen enkel probleem is en wijst tweederde het af. In vergelijking met andere West-Europese landen hebben Nederlanders meer problemen met collega's die hun persoonlijke e-mailaccounts tijdens werktijd checken (45 procent, tegenover 32 procent in West-Europa).

Voorbeeld voor anderen


85 Procent van de ondervraagden heeft naar eigen zeggen het afgelopen jaar niets gedaan dat niet door de beugel kan en 65 procent vindt zichzelf zelfs een voorbeeld voor anderen. Daarmee zijn Nederlanders overigens meer bescheiden dan de Europese collega's, waar 79 procent zegt het goede voorbeeld te geven. Onethisch gedrag neemt volgens een meerderheid van de Nederlandse werknemers niet toe: 59 procent denkt dat het gelijk blijft, 27 procent verwacht een afname en slechts 5 procent voorspelt een groei; 9 procent doet geen voorspelling.

Managementagenda
Onethisch gedrag en fraude staan volgens de ondervraagden niet hoog op de managementagenda. Winst en groei (beiden 28 procent) en reorganisaties (27 procent) zijn volgens de respondenten veel belangrijkere thema's. De meeste bedrijven hebben wel duidelijke regels over onethisch gedrag (88 procent). Driekwart van de ondervraagden denkt dat iedereen in het bedrijf die regels ook kent, maar dat slechts 57 procent zich ook aan de gemaakte afspraken houdt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Mind your data
 2018: het jaar van de verliezer
 Het aanwerven van het juiste talent en het belang van kandidaatervaring
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beÔnvloed (1) 
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (6) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
top10
Vijf zegeningen van een burn-out
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beÔnvloed
Besluitvormingsdilemmaís in het digitale tijdperk
72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
meer top 10