zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bezoek aan stripclub even onethisch als sjoemelen met cijfers

11 april 2006 - Volgens Nederlandse werknemers is met relaties een stripclub bezoeken even erg als het sjoemelen met financiŽle cijfers. Nederlanders blijken ware fatsoenrakkers te zijn. Zelfs het lezen van privť-email en het maken van een fotokopietje voor privťdoeleinden vinden veel werknemers (ruim 45 procent) in Nederland absoluut niet door de beugel kunnen, meer dan in andere West-Europese landen.

Dit blijkt uit recent onderzoek van Ernst & Young onder werknemers van beursgenoteerde bedrijven en multinationals in acht Europese landen. In het onderzoek worden de Nederlandse uitkomsten afgezet tegen de West-Europese resultaten (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland) en Centraal Europa (Polen, TsjechiŽ en Hongarije).

Stripclub erg onethisch
Met relaties een striptent bezoeken wordt door de ondervraagden als ergste vorm van onethisch gedrag genoemd (87 procent), op de voet gevolgd door sjoemelen met cijfers (86 procent). Overigens heeft 9 procent van de ondervraagden in Nederland geen enkel probleem met het meenemen van een relatie naar een stripclub. In centraal Europa meent zelfs 22 procent dat het meenemen van relaties naar een dergelijke gelegenheid geen enkel probleem is en wijst tweederde het af. In vergelijking met andere West-Europese landen hebben Nederlanders meer problemen met collega's die hun persoonlijke e-mailaccounts tijdens werktijd checken (45 procent, tegenover 32 procent in West-Europa).

Voorbeeld voor anderen


85 Procent van de ondervraagden heeft naar eigen zeggen het afgelopen jaar niets gedaan dat niet door de beugel kan en 65 procent vindt zichzelf zelfs een voorbeeld voor anderen. Daarmee zijn Nederlanders overigens meer bescheiden dan de Europese collega's, waar 79 procent zegt het goede voorbeeld te geven. Onethisch gedrag neemt volgens een meerderheid van de Nederlandse werknemers niet toe: 59 procent denkt dat het gelijk blijft, 27 procent verwacht een afname en slechts 5 procent voorspelt een groei; 9 procent doet geen voorspelling.

Managementagenda
Onethisch gedrag en fraude staan volgens de ondervraagden niet hoog op de managementagenda. Winst en groei (beiden 28 procent) en reorganisaties (27 procent) zijn volgens de respondenten veel belangrijkere thema's. De meeste bedrijven hebben wel duidelijke regels over onethisch gedrag (88 procent). Driekwart van de ondervraagden denkt dat iedereen in het bedrijf die regels ook kent, maar dat slechts 57 procent zich ook aan de gemaakte afspraken houdt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Register Controller vaker uitgenodigd voor sollicitatiegesprek dan andere finance professionals
 Interim Challenge 2019 van start
 Organisaties worstelen met feedback
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeŽn te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
FinanciŽle dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10