zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoge managers verspreiden computervirussen

6 april 2006 - Hoge managers zijn er vaak de oorzaak van dat virussen binnen hun bedrijf om zich heen grijpen. Hoe hoger de manager in de rangorde is, hoe meer hij verspreidt. In 86 procent van de gevallen zijn virussen die binnen een bedrijf via het computersysteem zijn verspreid, afkomstig van hogere managers.

Deze managers hebben toestemming om overal in het bedrijf op het systeem in te loggen, aldus onderzoek van het Amerikaanse IT-bedrijf Consul Risk Management, waarover Management Scope bericht.. Daardoor openen zij hier een attachment, steken zij daar een usb-stick in een computer en weer ergens anders bezoeken ze een paar sites op de pc van een collega. Dat geeft grote kans op virussen.

Beveiliging


Consul ziet een oplossing voor het probleem met zogeheten Privileged Users van computersystemen. Iedereen die inlogt krijgt een autorisatie die bij zijn profiel past met daaraan gekoppeld een monitoring- en waarschuwingssysteem. Het systeem signaleert iedere afwijking en legt vast van wie deze afkomstig is. Het product speelt in op de steeds strengere compliance-eisendie overheden stellen. Zo stelt wetgeving als Sarbanes Oxley en Basel 2 dat een bedrijf verplicht is al zijn digitale informatie op te slaan die nodig is om aan te tonen dat bedrijfsgegevens voldoende beveiligd zijn.


Bron: MD Weekly
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
z.k. bergman  |   | 
6-04-2006
 | 
22:14 uur
Wat een onzin; een beetje manager heeft een goede secretaresse en zit echt niet zelf te pielen in al die systemen. Ik zou de stelling willen vervangen door: directiesecretaresses zijn de grootste virusverspreiders!
Matthias Nollet  |   | 
7-04-2006
 | 
08:03 uur
Dat kunnen bepaalde managers goed alles op een ander schuiven. Directiesecretaresses haha. Van wie krijgen ze die bestanden.
R, van Oorschot  |   | 
7-04-2006
 | 
08:20 uur
De strekking van het artikel is, dat managers ambulant zijn. En dus vaak op meerdere pc's werken. De gemiddelde werknemer heeft of een eigen werkplek of niet de functie waarin hij/zij elk leeg minuttje probeert te vullen.
Overigens: de tijd dat de manager pc-taken aan de secretaresse over moest laten, ligt al lang achter ons, hoor..
mevrouw M. Bakker-Boone  |   | 
7-04-2006
 | 
08:57 uur
Mmmm, ik ken er toch echt een paar (CEO's) die hele goede secretaresses hadden en het toch niet konden laten zelf aan PC's te zitten. Ik denk dus dat de stelling (als je de titel van dit stuk zo wilt noemen) wel degelijk klopt.
Wim Flaat  |   | 
7-04-2006
 | 
10:01 uur
Het grootste probleem is inderdaad de manager, zijn zal en moeten alles mogen en kunnen, terwijl (en dan heb ik het niet direct over ICT-managers) kennis van virussen en andere 'gevaren' onvoldoende aanwezig is.

En op de reactie van bergman: "een beetje manager heeft een goede secretaresse..." Je spreekt jezelf tegen: een goede secretaresse is niet iemand die op andere pc's gaat inloggen, daar heeft zij geen tijd voor.
Lia Broenen  |   | 
7-04-2006
 | 
11:57 uur
Een moderne manager heeft geen secretaresse nodig voor communicatie. Die is heel mobiel, reist overal naar toe met zijn laptop, qtech, PDA en USB stick en zijn secretaresse blijft keurig op haar eigen werkplek met haar persoonlijke desktop en regelt de interne zaken. Ze heeft hooguit toegang tot de email van de baas, om de junkmail, onzinnige mail e.d. eruit te filteren. Ze weet heel goed waar ze mee bezig is.
Dit artikel brengt een serieus probleem aan de orde en de kans is nu eenmaal groter bij mensen die veel toegangsrechten hebben en overal komen. Vooral de laptops die overal mee naar toe worden genomen inclusief thuis, zijn toch een risico.
Het is erg beneden de maat om de schuld af te schuiven op een secretaresse!!
Ikzelf ben geen secretaresse, maar een vrouwelijke ICT professional bij een heel groot bedrijf, dus ik weet waar ik ht over heb.
DeepAdvice  |   | 
7-04-2006
 | 
14:18 uur
Hoge managers zijn vaak op leeftijd en hun computerkennis is soms beperkt.
Zij besteden hun tijd meestal niet aan het lezen van computertijdschriften en site's laat staan dat ze op hacker fora bestuderen hoe ze digitaal aangevallen zouden kunnen worden.
Ik ken nitwits die hoewel ze opgegroeid zijn met computers, genoten van hacker films en in hun opleiding onderwezen zijn in de geheimen van de digitale wereld nog steeds privé zonder firewall en zelfs virusscanner internetbankieren en surfen. Een van deze "sufferds" is in haar dagelijks leven directiesecretaresse en ze verricht ook andere administratieve taken waarbij het vervelend zou zijn als de informatie die ze verwerkt en opslaat uit zou lekken of verloren gaat. Haar baas, de directeur, begrijpt helemaal niks van computers en heeft er zelfs een bepaalde vrees voor. Het engels begrijpt hij niet, kennelijk weet hij niet dat er inmiddels ook Nederlandse versie's zijn.
Maar hij is wel de baas van een miljoenenbedrijf!
En zo kom ik ook tijdens mijn dagelijks werk steeds mensen tegen die niet weten wat Google is, die me vragen hoe je een bestand vindt of opslaat. Die vragen hoe ze een mail moeten versturen.
Vroeger haalden we vaker grapjes uit met dat soort mensen. We stuurden ze een fake mailtje dat ze zich moesten melden bij de baas met het vals e-mail adres van de baas, we haalden de helft van het ram geheugen uit hun pc om ons vervolgens te amuseren om de ergernis die bij hen ontstond omdat hun pc onverklaarbaar traag was geworden en we configureerden een ander toetsenbord zodat de toetsen niet meer overeenkwamen met dagene er op de toets stond. Meestal hielden we het leuk maar een keer hebben we iemand die ons het leven kwam zuur maken echt gepest in plaats van wat practical jokes met hem uitgehaald.
Maar goed we spreken nu over de jaren tachtig en begin negentig. Toen mocht je nog wat kattenkwaad uithalen en was zelfs hacken nog niet officieel verboden. Tegenwoordig kun je voor dergelijke zaken direct ontslagen worden. Computerprogramma's zijn slimmer geworden, servers zijn slimmer en de gemiddelde gebruiker ook.
Bovendien is de computer veel belangrijker geworden en kun je enorme schade toebrengen met dergelijke onzin.
Bedrijven die dat niet begrijpen of het gevaar daarvan niet zien en nog steeds niet begrijpen dat een website tegenwoordig een must is en mail (mits goed gebruikt) een tool en dat de norm tussen werk en privé vervaagt zullen als ze niet terugkomen op hun mening denk ik voor een groot deel uitblussen en vanzelf verdwijnen.

Bedrijven zouden er goed aan doen om al hun computergebruikers regelmatig te instrueren en te wijzen op de gevaren die verkeerd computergebruik met zich mee kan brengen. En dat gevaar bestaat niet zo zeer uit het versturen van een privemail en het bezoeken van niet zakelijke websites onder werktijd. Maar uit het ondeskundig accepteren en rondsturen van mailtjes met allerlei bijgesloten bestanden die virussen kunnen bevatten en het besmet worden door louche websites en het downloaden en installeren van allerlei programma's en applicaties verkregen van onduidelijke websites.
Meestal filtert de server en de software er praktisch alles uit maar als dit eens niet gebeurt dan zijn de rapen gaar!

Een bank, geeft niet welke, die 3 dagen digitaal "plat" is gaat failliet zegt een Belgische deskundige op een IT seminar.

Dan is er nog een groot gevaar, via mail worden heel veel bedrijfsgeheimen rondgestuurd. Meestal onbewust. Van een groot internationaal bedrijf met honderdduizenden medewerker waar ik ooit bij werkte kreeg ik jaren lang nog steeds netjes alle management rapportages toegestuurd, produktiecijfers, uitval, ziekteverzuim, beleid, technische vernieuwingen alles wat je maar binnen 4 muur zou willen houden kwam ongevraagd en kennelijk onbewust nog steeds op een postbus van mij binnen die ik ooit aangemaakt had voor de mail van deze opdrachtgever.
Zelfs toen ik iedereen had laten weten dat ik nog steeds ongewenste mail maar interessante en waarschijnlijk confidentiële mail kreeg hield de stroom niet op.
Als ik het daar voor het zeggen had gehad was ik toch behoorlijk kwaad geworden op diegenen die dergelijke mailtjes op straat gooiden, zelfs na een waarschuwing en melding.
De meeste afzenders waren toch allemaal leidinggevenden en managers bij dit bedrijf en ze hadden bovendien de policy voor internet gebruik en geheimhouding getekend.
Uit de hoeveelheid "fun mail" die ze onderling uitwisselden kon je bovendien afleiden dat ze ondeskundig en niet zakelijk met hun computer in de weer waren en bovendien het bedrijf ook daar mee in gevaar brachten.
Dat de er grappige mails onder bedrijfstijd worden rond gestuurd vind ik dan nog niet zo bezwaarlijk, dat is de vervaging tussen werk en privé en dat is ook weer van alle tijden. Lol en stoom afblazen wisselen zich af met serieuze topprestaties.



REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10